|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis såld min BMW och funderar på att till våren åka till Tyskland och importera en 323 (E46), men jag har även fått upp ögonen på Mercedes CLK 230. Hur är skillnaderna mellan dessa än att en BMW är en BMW;) Jag har kört BMW i 9 år allt i från 316 till 535. Jag vill verkligen ha en 323 (E46), men det är den här CLK 230 som spökar, de är läckra. Vad tycker ni, vad skulle ni välja om nu ni vågar vara objektiva i ämnet. . Jag har funderat på en 98-00. 323 eller Mercedes. Här en länk på ett ungefär, Obs ej automat. Länk | |
|
Mercedes är ökända för skumma elfel. Dyrt att laga. |
|
|
Jag håller med om att CLK är snygga att titta på, men jag hade inte haft några problem med att välja en 323 före en 230k. 323 är billigare att äga och med största sannolikhet roligare att köra. Tycker att inredningen i CLK känns ungefär som hämtad ur en 190. Har du MB får du hålla tillgodo med MBSCA som är OK men låååååååååååångt ifrån Autopower! ;) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Jag har kört några 230 CLK Samt har en kompis som har en 230 SLK. Jag personligen gillar inte karaktären på den kompressor matade 4an på 190 hkr. Den drar fint från botten men känns jämn o tråkig. Ingen riktig spets. Dvs den känns som vilken annan mercedes som helst :) Håller med om att karossen är lyckad, och stolarna är väldigt sköna i benzen. Karaktären i den kortslagiga 323an är mycket trevligare samt spetsigare och dessutom drar den mindre soppa. Den är helt enkelt en riktig pärla den maskinen. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Varför isf inte titta på en CLK 320, dvs med sexan och 218 (?) hk? Länk |
|
|
Håller med wendtan. Har kört 230K, och maken till tråkig drivlina får man leta efter, känns som att ratta en Sierra 2.0 dohc eller nåt :-) Skulle direkt ta 323ci eller självklart 328ci. mvh |
|
|
Ja, eller BMW 328/330. Om du främst prioriterar motorkaraktär och körglädje - välj BMW. Jag tycker att även 3,2 lit V6:an i MB är ganska träig om man jämför med hyvelbänkarna från München. 2,3 lit med kompressor ska vi bara inte tala om... Välj MB om du prioriterar komfort och den diffusa känslan att ha mycket pengar. Personligen tycker jag dock att CLK är lite för mycket "55+/utflugna barn/sålt firman"-känsla. Men smaken är ju som det du sitter på.. Om du söker på t-online.de kan du hitta och beställa gamla tester från tyska Auto Motor & Sport. Jag vet att de har duelltestat åtminstone 330 Ci mot CLK 320, säkert också de andra varianterna. Lycka till! My Bimmer is my mistress |
|
|
Måste säga att jag skulle välja 323an lätt. Ser mycket bättre ut än mercan och känns mer modern. Hade det varit nya Clkn hade d vart en helt annan visa. Ny bild 19 Nov- Länk |
|
|
Hade nog valt Mercan, jag har faktiskt blivit lite tänd på 230 SLK på senare tid. Bilen är mindre av en kompromiss, strikt tvåsitsig, bra cablösning och billig att serva etc. Sen är det ju mer en glidarbil än 323-an. Inredningen i Mercan blev betydligt bättre efter faceliften (00 eller 01?) och den ser riktigt frän ut ur vissa vinklar. Sen går den ju att trimma relativt enkelt och faktiskt någorlunda billigt i och med kompressorn, finns ett gäng firmor som säljer allt från andra kompressordrivhjul till gud vet vad. BMW'n är ju betydligt mer av dussinbil, även om den har sina förtjänster. |
|
|
FÖRLÅT!!! Nu slarvar jag igen, min faiblesse för 230 SLK gör att jag läser CLK som SLK. Vissa delar av svaret kanske ändå har relevans. |
|
|
Men när det gäller 323 eller CLK 230 så hade jag valt BMW´n... Känns mer "ung och på" än "medelålders mellanchef" som ju mer är Mercans signum. Fan vad klantigt att inte läsa inlägget ordentligt. |
|
| eller så köper du en 55a , tro mig du kommer inte att bli missnöjd ;) | |
Kowalski |
Hej Tror chansen att få ett objektivt svar på denna fråga i detta forum är ganska en liten, vi är liksom ganska färgade i detta fall :) Om du skall välja en Merca tycker jag du skall gå på 320 med automat. Den V6:an är faktiskt inte så dum i CLK (bara kört den senaste modellen dock) och låter rätt häftigt på höga varv, har liksom ett ganska kompetent köttigt och mustigt ljud. Men visst, den raka sexan i BMWn är i mitt tycke en bättre pjäs. Det där med att många Mercedes drabbas av olika elfel tror jag inte så mycket på, finns ju en anledning varför så många taxichaffisar väljer MB framför andra märken. Den stora fördelen med MB ser jag nog ur en ekonomisk synvinkel, BMWn må vara billigare att serva men MB har ett andrahandsvärde som BMWn inte är i närheten av, särskilt MBs coupe modeller står sig ruggigt bra i pris jämfört med BMWs Ci modeller. Men det är lite som ovanstående talare säger: Vill du ha en glidare som är lite ovanlig fast med direktörsbesudlad gubbstämpel är MB rätt val. Tycker du det är roligt att köra bil så välj BMW, med risk för viss kebabvarning :) Själv hade jag valt 323 (eller ännu hellre 328/330). Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
320-325 |
Bra talat håller med föregående talare |
| Tack för alla svaren. Det lutar nog åt 323 hållet... | |
|
Inget illa om Mercedes, men deras förra generation bilar känns inte lika lyckade som nuvarande generation. Nu förtiden sopar MB Bmw under mattan. Designmässigt iaf. ( Nu kommer jag väl få en massa kritik men..) Ny bild 19 Nov- Länk |
|
| Soki , jag kan hålla med dig så det är lugnt ;)) | |
|
Maxad: Ser att du har en ny Amg. ;) Hur komforten i Clkn egentligen? Kan du jämföra med en Bmw modell tex E38,E39,E46? Vad har de för fjädring? Finns ABC till Clkn? Är lite intresserad av en sån men vill inte ha sämre komfort än vad jag har nu. Vill kunna ligga i 250km/h utan att vara rädd för vägkanterna. Ny bild 19 Nov- Länk |
|
|
Tar tillbaka min kommentar till hälften, trodde du menade SLK :-) motorn är dock säkert lika tråkig i CLK, men den är väääldigt snygg!!, sån skulle jag åxå vilja ha. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.