|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hade en sedan förut och nu har jag en touring. Iofs med en annan bil emellan men jag upplever ingen större skillnad i vägbeteende. Min touring känns lite bättre men så har den ju manuell och inte Steptronic (vilket jag ser som en fördel). En 98 har ju M52tü motorn dvs med dubbelvanos så det kan ju vara en skillnad att tänka på men den är så liten att jag utan tvekan köpte min -97:a. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Ta det lugnt gubbar, inte börja bråka nu!!! Den ende som kallat Touringens bakvagns för budgetbakvag är JAG och det var JAG som kom på begreppet "budget". Med budget menade jag inte avseende på tillverkningskostnaden utan i avseende för prestandan. Bilen har ju redan den bakvagnen den har, så vad BMW fick betala för den är ju irrellevant. Det jag bryr mig om är, huruvida den gör jobbet. Därav menade jag budget i avseende på prestamda... uppenbarligen har de flesta en annan åsikt... Tester visar att den inte gör jobbet lika bra som bakvagnen i sedanen, det betyder dock inte att Touringen inte har tillräckligt bra grepp för att räcka till för genomsnitts ägaren. Missförstå mig rätt, jag gillar E39 väldigt mkt.. :-) Anledning till att jag lämnade tråden var att jag märkte att touring ägarna visade samma tendenser som folket på MB-forumet när man började kritisera bilarna lite, nämligen att de tog det personligt... Min touring (som r byggd för att vara komfortabel) har bättre grepp än en M3:a (som är byggd för bankörning), eller att (min C230K kör med enkelhet ifrån en M5a). Det jag ville veta var om de körde med samma bakvagn i touringen hela tiden eller den blev utbytt efter några år. Så som jag tolkar det hela så hängde bakvagnen med under hela E39an livslängd. Så vi kanske skulle ta och göra slut på trådens lidande innan jag råkar illa ut ;-) 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Mugge: Jag tror ingen av touringägarna tar det personligt. Budgetvariant var ett misslyckat ordval. Jag vågar påstå att touringens bakvagn var betydligt dyrare att producera än sedanens. På bilderna i TV syns det tydligt att bakre, yttre däcket viker sig och fälgkanten är oroväckande nära underlaget. Jag har för mig att däcktrycket på touringmodellen var runt 3 bar med maxlast. Ett 225 mm brett däck med 3 bar och korrekt load index i bör inte vika sig på det sätt som det gjorde i TV:s test. Det är inte bakaxelns fel hur som helst. Mina teorier är att bilen har för hög maxlast eller att TV fifflat med lufttrycket för uppseendeväckande bilder. |
|
Helga |
Man undviker aldrig en välskött E39. Oberoende vissa älgtest. BMW är en drog!! MVH Helga Helga |
|
Helga: Det är inge bra med droger har jag hört... :-) 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Magnus M, dubbelvanos kom väl med 99 årsmodell? /Simon |
|
|
...som tillverkades redan 98. Men tidiga 98:or har nog inte dubbelvanos. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Vågar sällan öppna huven och har ingen aning om vad dubbelvanos är? Vad är det för fördelar med dubbelvanos, vad gör det för skillnad? /MN. |
|
|
Lägre soppaförbrukning och något bättre effektkurva/vridmoment. Tillräckligt lite för att jag skulle köpa en utan dubbelvanos. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.