|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en bekant som letar efter en bil, helst kombi. Jag har givetvis förespråkat BMW men massa och han har sagt att skulle vilja ha med mig när han letar bil. Jag var uppe på vinden och drog ner alla gamla teknikensvärld tidningar jag har lagrat sedan tonåren, där kunde jag läsa en massa om tester med E39. De flesta tester med E39 var när modellen var relativt ny, och då så varnade man för E39 Touring, eftersom den hade väldigt mkt sämre väggrepp än sedan versionen. Vid älgtest gick den bilen upp på 2 hjul och rev ner en massa koner... detta pga att BMW hade tryckt i en budget bakvagn som skulle spara utrymme i bagaget. Hur länge körde BMW med denna budget bakvagn? vilka årsmodeller är det man ska undvika? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! | |
|
Det är inte bakvagnen som är problemet, utan den för högt satta max last. Tror att den får lasta över 500kg, medan sedanen ligger under 400kg. Lägg då till att kombin är 100kg tyngre. Biltidningar testar undanmanövern med max last och om man då har 200kg mer vikt än sedanen så kan det bara gå åt helvete. Jag har haft 3st touringar och 3st sedaner och kan rekome´ndera båda varianterna. Sedanen är lite tystare och sväljer ojämheterna på vägen lite bättre. Vilken årsmodell du skall välja spelar idag mindre roll eftersom alla barnsjukdomar (-96 och -97) vid det här laget är åtgärdade. //Marin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle undvika 99 årsmodel, då jag snart är uppe i 10 fall av ABS/ASC kontrollmodul fel. Varför detta drabbar -99 vet jag fnv inte men vet jag ca 10 måste det var flera förmodligen.??? 3-4st relaterat till forumet här. får väl se om det dyker upp flera detta är mera en undrande än konstaterande kan ju vara slumpen också. Touringen går bra och stabilt normalt, men inte lika stabilt som sedanen pga bakvagnen. ///MVH Hasso Länk |
|
Touringen är en mycket trevlig bil, hög komfort så man nästan somnar, budgetbakvagn bara för att den har en annan vinkling av stötdämparna? löjligt argument. Det där med att stirra sig blind bara på "älgtester" är väl att ta i, har aldrig behövt gör en sån manöver i mitt snart 20 åriga körkortsinnehav. Visst finns det större "packåsnor" att köpa men hade jag behövt större lastutrymme hade köpt en mindre lastbil. Kärran är en 99:a och har under mitt snart 600 mils ägande kostat en glödlampa a´10 kr.. Håkan |
|
|
Jag har själv inte kört ngn E39 touring... bara kört sedaner och där är greppet inte att klaga på. Men jämför man bilderna på älgtesten så ser touring modellen skrämmande instabil ut jämfört med sedanen... bilen är uppe på 2 hjul och vänter fram och bak däck har ingen kontakt med vägbanan... Tvivlar itne på att E39 touring är mkt bra vagn, hade ajg itne trott det så hade jag inte rekommenderat den. Men man vill ju ha så bra grepp som möjligt... sen tycker jag inte att man kan resonera så som Håkan02 säger... bra väggrepp är bra att ha även om man inte planerar att väja för en älg... så om jag har förstått det rätt så körde man med samma bakvagn hela tiden? ps. Tack hasso, kände inte till problemen med ASC. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Jag prövade väghållningen på min touring på de mest hårdhänta sätten eftersom även jag läst TV:s test. Kunde dock aldrig märka någon instabilitet. Bilen var alltid stadig och trygg. Mer understyrd än överstyrd vid hård kurvtagning. Problemet ligger med största sannolikhet i den höga maxlasten. |
|
|
hur mkt är maxlasten för en 528 Touring resp Limousin? Är det ngn som har en E39 katalog som man kan maila över eller nåt? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Precis bjoerck, stabil och bra .... men vad jag förstått så gäller det att inte ha i för många ICA påsar och svänga samtidigt för en del "domedagsprofeter" Håkan |
|
|
För Alpina B10 3,2 gäller i Tyskland: Sedan Maxlast 530 kg Touring 630 kg Regbeviset i Sverige för Touring säger 420 kg= 210 kg mindre. För BMW 528 sedan i Sverige gäller 350 kg. Detta tolkar jag som att vi i Sverige har lägre godkänd totalvikt än man har i Tyskland vilket också poängteras i den tyska instruktionsboken. Dessutom, vem kan skriva att Touring har en "budgetbakvagn". Skitsnack, titta på konstruktionens alla finesser. Det är inte billigt och jag är själv mycket nöjd med egenskaperna i alla lägen. Som bekant är jag ju ganska "petig" i mina krav. Det är alltså inga problem förknippade med en touring annat än det vanliga i Sverige, eftersatt underhåll, men det gäller ju generellt alla bilar. Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
Jag har haft en 525-02 touring i snart 2 år som tjänstebil och jag kan egentligen bara hålla med vad de flesta redan sagt. Har kört 5700 mil och aldrig märkt av någon ostabilitet, nu har jag iof original sportpaket och jag tror att det innebär ngn form av automatiska ställbara dämpare möjligtvis lite hårdare "satta" än original. De gånger jag har kört hårt har jag endast märkt en aningen understyrning. På det hela taget en oerhört välbalanserad vagn jämfört med alla andra kombibilar jag provat. //Jens |
|
|
Budgetbakvagn är helt fel, Touringens bakvagn är sannolikt dyrare att tillverka samt tillförde extra kostnader vid utvecklingsarbetet. Anledningen till att den är annorlunda än sedanens är att man ville få ett så brett lastutrymme som möjligt utan att behöva ta hänsyn till stötdämpartorn. Därför lades hela konstruktionen liggande i stället och detta ger E39T dess fina släta och breda bagageutrymme. Men visst är det så att man tummade lite på köregenskaperna för att få till det. Men om man inte maxlastar så funkar bakvagnen alldeles utmärkt. Med tanke på att tyskarna tillåter ännu högre last så borde bilen i tyskland vara ännu mer oregerlig i sådana tester. |
|
|
Om bakvagnen på touring hade varit en billig lösning så hade den med största sannolikhet även monterats i sedanmodellen. Vore den livsfarlig hade den sannolikt inte monterats på någon modell alls. Är det fler än TV som anmärkt på touringens vägegenskaper? |
|
|
Inte vad jag har sett, men inte fan ser det bra ut där de på framsidan har en Touring som just skrapar domkraftsfästena i asfalten. Ngt fel är det, antingen i konstruktionen eller i specen på maxlasten. Kan även vara tveksamt placerad last, bilen kan bete sig sådär om all lastvikt hamnar i bakluckan och långt bak, maxlasten är ju inkl passagerare och skall fördelas jämnt i bilen, inte en klump innanför skuffluckan. Men jag vet inte hur testet utfördes, länge sedan jag läste artikeln, men kommer ihåg att inte bilderna ljög iaf. |
|
| Hubbe325: Tro inte på allt du ser! Det skulle inte förvåna mig det minsta om TV: testlag beslutade sig för att sänka lufttrycket i bakdäcken efter att de märkt att bilen uppvisade mindre goda egenskaper i älgtestet. Allt för att fotografen skall få spektakulära bilder och tidningen ett omslag med SCOOOP!!! | |
|
Kan inte påminna mig att Teknikens Värld kallade E39 Tourings bakvagn för "budgetbakvagn"...däremot påpekade man att den hade en annan konstruktion än sedanmodellens och att just denna konstruktion gav upphov till ett sämre resultat i det sk älgtestet. Hur mycket eller lite konstruktionen kostar att tillverka har nog ingen journalist engagerat sig i..... |
|
| ...jag tror inte heller att de engarerat sig i att problemet var just bakvagnen. | |
|
Asken körde med sin touring på bana...det säger en hel del om väghållningen. Jag har själv varit uppe i 240km/h med min och bilen är bergstabil även i toppfart. Bra mycket stabilare än e36 modellen inkl. M3 //Marin |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tyvärr måste jag sälla mig till de kritiska. När jag var på Ring Knutstorp så var det som jag reagerade över att bromsarna var väldigt under dimensionerade och att bakvagnen var alldeles för "slapp". På min lista över prioriteringar står bättre bromsar och bättre dämpare. :) |
|
Touring är nog en bra bil för gårdsfarihandlare eller som familkebil då maximalt antal familjeförpackningar av toapapper är prioriteratl. Vi som åker kompromisslöst åker sedan. Mvh, Steaman |
|
| Jag valde touringmodellen av E39 eftersom jag tyckte den såg modernare samt snyggare ut än sedanen. Att det dessutom var en praktisk bil gjorde inte saken sämre. | |
|
Har heller aldrig märkt någon instabilitet i Touringen, tycker den går som på räls. (för en komfort bil) Desutom med Antispinnsystemet på är den helt fantastisk t.o.m. på vintern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.