|
|
|
|---|---|
|
hjesan vilken är den "optimala" storlek när man ska köra 402 m. Är det någon större skilnad i tid mellan 17 och 19' t ex någon som vet ? hade' " Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st" Macc | |
| För bra tider bör du ha 15 tumsfälgar och riktiga däck för strippen | |
|
När jag bytte från 15" vinterdäck till 18" sommardäck förra våren så märkte jag en enorm skillnad i accelration! Visserligen var det ju bara 155 hästar, men ändå... soppaförbrukningen höjdes med ca 0,5dl från dubbdäck! Så 15 tum måste ju vara riktigt nära det optimala... (otroligt vetenskapligt uträknat måste jag säga :-)) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
15 tumsfälgar har du för att få höga däckssidor. Ju högre däckssidan är ju mer kan däcket "pösa ut". Detta är en absolut förutsättning för att få bra grepp starten. Titta på en dragster i starten, fälgen snurrar ett halvt varv innan bilen rör sig och hela däcket ser ihopskrynklat ut. En stor fälg med lågprofildäck och låga däskssidor är helt åt fel håll om du vill det ska gå fort. |
|
|
Jag tror inte Macc får på 15" fälger på sin bil om han tänkte på M5:an! Men så små fälgar som möjligt med lite däcktryck men inte för lite!! |
|
|
tack grabbar, men som "puppe" säger så tror jag att 15' blir lite svårt att få på, jag tror att 17' minst där bak, men vi får väll se till våren hade' " Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st" Macc |
|
|
Samvetsfråga: Max prestanda = små fälgar, hög profil, säckiga däck dvs skitfult. Lägre prestanda = Stora fälgar, låg däcksprofil dvs snyggt. I detta fallet går prestanda direkt emot utseende. |
|
|
Så fort det börjar svänga lite, så är det bättre med stora fälgar! Men det var förstås inte det frågan handlade om.... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw: Varför skulle det vara det? |
|
|
Haglund: Väghållningen! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw: Jo jag räknade ut att du menade det, men varför skulle väghållningen bli bättre av låg profil? Varför åker i så fall F1 med högprofilsdäck? |
|
|
F1-däck är såpass breda att de inte viker sig som höga bildäck gör vid kurvig körning. Så dessa kan du inte jämföra med. Låg profil ger stadigare kurvtagning då de inte svajar lika mycket. |
|
|
Hubbe325: Stabiliteten är jag inte säker på är några större problem med på nya däck. Det är mycket hårda sidor på dem. Jag är inte alls säker på att låg profil ger bättre väghållning. Dock har de andra fördelar, men bättre bett ger det inte efter vad jag har förstått. |
|
|
Det är olika tävlingsreglementen som styr vilka typer av däck som är tillåtna i olika tävlingsklasser. Om jag inte mins fel är det 13"-fälgar som gäller inom F1 pga reglementet. (vilket gör att det inte får plats så stora bromsar...) Sedan har F1-däcken en ganska viktig roll i bilens fjädring. Det är helhetskonceptet som slutligen avgör hur bra en enskild komponent fungerar. Det är svårt att säga vilka däck som ger bäst prestanda. Olika däck är helt enkelt optimerade för olika förhållanden. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför är då min bil betydligt fastare med 18" än med original 16"... Bägge fälgarnas gummi är nytt och av samma märke och modell. Bara att testa att svänga lite fram och tillbaka så märker man rejäl skillnad, med 16" så känns det odistinkt och "vingligt", med 18" så sitter bilen som en macka på vägen. Och ja, de är lika breda. |
|
|
Även om däckssidorna är rätt så styva numer så är ju fälgen styvare. Rätt lätt att förstå då man förkortar momentarmen som man kan anse att vägen mellan fälg och mark utgör. Med samma kraft i sida, samma konstruktion i däcken m.m. men dubbla avståndet. Klart att höga däck flexar mer. Även om de vore solida så skulle det höga ha mer flex i sidled. |
|
|
Hubbe: Jo, men stenhård är inte alltid bäst. Det är klart att du ofta får bättre stabilitet i höga farter med ett lågprofilsdäck, men bättre fäste? Inte så säker på det. Man kan ju fundera på varför de inte tillverkar R-däck i samma dimensioner som gatdäck. Där finns det minsann inga 25-30-profil direkt. Kanske för att man sätter fäste framför utseende? |
|
|
Ja, okej snackar vi sådana låga profiler så kan jag vika mig. men ett däck med 40profil har sannolikt ett bättre sidogrepp än ett med 70-profil. Eller grepp och grepp, däckets stabilare sidor hjälper däcket att inte vika sig och därmed tappa kontakten med vägbanan. Svajigheten är ju inte heller till fördel med snabba knixar och liknande. Sen har man ju problemet med att tunna däck kräver större fälgar och därmed mer tyngd och det är definitivt ogynnsamt. därav tror jag att inte 25-35 profilerna är vanliga vid racing. För hög ofjädrad vikt. Man tar väl helt enkelt den storlek som dels passar över bromsskivorna och sen har en fördelaktig profil (kring 35-45.) |
|
|
Som vanligt finns det inget som är optimalt i alla lägen. Välj det som är bäst för varje tillfälle om ni ska vara extrema. Extremt hård fjädring och låg profil förutsätter att man kör på mycket slätt underlag för att få ut max. Titta på t.ex en gocart. Blir underlaget ojämt så kommer bilen att studsa av vägen istället. (Du har inget nytta av väggrepp när du är i luften). Då går det snabbare med fjädring och högre däcksprofilså att bilen kan ha jämnare markkontakt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.