AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.734

Hur står sig en 540 e39 6vxl?

Sida 4 av 6
nu får du ge dig var i helvete skulle en standard 250 hk vara snabbare än min manuellt vxlade 540i.

eller din xjr fat chans.
Borde inte en S60 T5 vara betydligt lättare än en E39 540?
Nilssen
Asså....ge er nu.En manuell-540 oavsett om det är en e39:a eller en e34:a är snabbare än samtliga Volvos och Saabar.Utom då...S60R som skall göra på 6,1s! Den blir tuff för en 540-tror att en 540 får se sig slagen där.
Ni kan bara drömma om det i alla fall alla ni andra - att en 540 får pisk av dom andra modellerna av div Saabar och Volvo-för då vet ni inte vad ni snackar om.Och ja...det stämmer....drog en M3:a 95:a till 110...växlade till 5:te växeln iställer för tredje.Var visst en polare till en viss Rafko här på forumet.En kille från Irak har jag t om för mig.Han trodde att det var en M5 3,8 som vi satt i but...nope!
Sedan att jag är en vass förare-hehehehehe...gör ju inte saken bättre precis!
Nä...lägg ner det nu,annars kan ni ju alltid komma ner till Mö med era Saabar 2,3 Aeros osv och ta en provtur mot getrags 540!
Tråden är döpt till "Hur står sig en 540 e39 6vxl?" och inte "Hur står sig Getrags E34 540 när mästerföraren Nilssen får spaka?" Vi är alla här helt övertygade om att Getrags ekipage med mästerföraren Nilssen bakom ratten är oövervinnerliga.

Logiskt sett skall inte den tyngre E39 540 vara överlägsen exempelvis S60 T5 eller 9-5 aero.
Nilssen
// bjoerck//

Asså,nu får du väl f*n ta mig ge dig-hahahaha!
Det där med att jag skulle vara en mästarförare var menat som ett litet skämt-lite ironi bakom det hela-om du läser att jag lägger in femman istället för trean ,trodde att ni skulle fatta det?(Om du läser om rejset mellan M3:an osv-där jag gör det misstaget...)Det är nog därför som jag skrattar efter det -att jag har skrivit det-bjoerck-fatta det-pliiiiiz!
Men seriöst bjoerck,jag tror inte att du har åkt i en 540 ens!Seriöst asså!
Du måste bara skoja?Säg att du skojar?Du menar inte allvar när du skriver att en sketen 9-5 Aero ä snabbare än en 540?Herregud asså!Vilka människor det finns.Ja-ja....du får väl tro vad du vill.Du kan t om tro att en Saab med 150 hk är snabbare!Fritt land!Tro vad du vill.Jag själv lägger ner detta här.Bmw suger fett ändå.Bara problem med dom så det så!
Nilssen
Hmm...vet att Saaben är framhjulsdriven å så.Men,logiskt så borde den ändå dra en 540 i starten åxå....eller hur bjoerck?Med tanke på viktskillnaden och med tanke på att Saaben har en 4:a under huven med en liten turbosnurra på 250 hk så borde det inte spela någon större roll att den är framhjulsdriven?Eller?Nä du bjoerck...allting är inte logiskt här i livet.Kan hålla med om att en S60R drar en 540,men inte någon av dom andra modellerna ur Saab/Volvo...det kan ingen inbilla mig i alla fall.Utgår nu ifrån att bilarna är orginal!
Nilssen
Hahaha...ville bara tillägga det.Ha det...era Bmw-freaks! Hahaha...nu blir det Mazda för hela slanten-för min del i alla fall!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Och där kom de bistra männen i vita rockarna och hämtade honom...

Micke
bjoerck>> Helt rätt. Finns andra kvaliteter att beakta än bara acceleration och exempelvis än XJR kan ju förmedla annan njutning än bara fartökning...

Kruxet är dock att siffror lätt går att jämföra och man fastnar därför gärna i accelerationsträsket...

Flåklypa>> tack för siffrorna..
Nilssen: Jag valde mellan att köpa en XJR, 540 eller 740 så nog har jag kört modellen. Det som imponerade mest var inte prestandan. Snarare komforten. Jag upplevde inte 540 som speciellt snabb. Fast då hade jag strax tidigare kört XJR och allt är relativt.
Nilssen skrev: "Hmm...vet att Saaben är framhjulsdriven å så.Men,logiskt så borde den ändå dra en 540 i starten åxå....eller hur bjoerck?Med tanke på viktskillnaden och med tanke på att Saaben har en 4:a under huven med en liten turbosnurra på 250 hk så borde det inte spela någon större roll att den är framhjulsdriven?Eller?Nä du bjoerck...allting är inte logiskt här i livet"

Jag fattar ingenting... Vet inte om du är rätt man, Nilssen, att förklara begreppet logik.
Korvmojsrace och 0-100 tider smäller tydligen högre än vetenskapliga undersökningar.

Björk. Det är inte lönt att försöka övertyga en religiös. :-)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Som jag har skrivit tidigare äger min farsa en 540 e39 automat. Visst, det e en automat men acclerationen skrämmer inte. Visst den går väldigt bra för att vara standardbil men faktum är att det ända jag kan jämföra med e min chipade 900 turbo och den 9-5 Aero jag hade som hyrbil i sommras. Även den var automat. Min bil ska jag inte ens jämföra med då det bara blir tjafs om att den e trimmad. Men Aeron kan jag jämföra med, o går väldigt bra. Så jag tror att det blir ganska jämt med ett visst övertag till aeron mellan 100-200 km/h. Dom resterande intervallerna vinner 540:n.

I en några år gammal bilsport jag har ligger hemma testas den då ganska nya 9-5 aero:n (230hk) Den gjorde 0-100 på 6,7 sek! Och sen ska man inte glömma att Saabarna går mycket bra 3:an o uppåt då laddtrycket e begränsat på 1:an o 2:an.
Hade ju onekligen varit intressant att dra ihop ett gäng bilar, tex 330, 540, T5, T4, Saab aeros, Imprezor m.m, som är (åtminstone någorlunda) orginal och jämföra bilarna i motorvägsfart o uppåt eftersom det många gånger är de farterna diskussionerna kretsar kring.. Ett vårprojekt kanske?? :)
ok...
meningen med denna tråd var inte att skapa fiender :D...
Men att inte 540n skulle ta en s60 t5 e lite pinsamt...
36hk övertag + 110nm övertag... och skiljer inte så hemskt mycket vikt...

Kan mycket väl även tänka mig att en chippad t5 vinner, dock marginellt....

Någon såg väl säkert prestanda när dom testade BSR PPC ( heter väl så ? ) Och Dackevall körde 0-100 tider...
8,4- utan och 7,7- efter "chippning" så den imponerar ju måttligt oxå...

Kan kanske dock ha varit innan dom höjde varvtalsstoppet så man slapp växla till trean vet inte... men iaf.

540 är ingen "streetracer" jag vet...
men en "ulv i fårakläder" den upplevs inte så hemskt snabb ( beror väl på komfort och lågvarvighet.. ) men den går som ett skott!

Trevligt med många svar iaf.
även om man inte ska bli ovänner över fina bmw bilar som m3, m5, 540 och för den delen även saab + volvo...
Lexcom>> har oxå sett testet ( har det nog t.o.m. ) där aeron kör 6,7...
men jag kan också visa dig tider runt 8... nya motorn verkar gå sämre upp till 100... dels toppar den ju betydligt högre och så kanske "nyamodellen" väger mer... ?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
>>tp_88: Jo jag vet, har oxå sett massa olika siffror där 6,7 sek e det bäst. Samma bil körde strippen på 14,95 och 540:in borde väl komma ner mot 14,50 (?) kanske...
det här börjar spåra ur lite min avsikt e inte att starta bråk utan att förmedla vad som hänt mig i verkligheten.

Jag kan personligen säga att jag körde en kompis gamla V70 t5
med aut låda helt orginal och tyckte att fan denna måste dra min 540 men sen när vi raceade heregud finne i backspegeln det e nog allt oväsen och ryck i ratten och allt annat som försigår i kupen på en volvo vid kick down.

vet ej eller så kan ingen av malnö bilisterna som jag racat mot då spaka sina kärror och jag e ari vataanen.

det hela e absurdt.

har bestämt mig för att börja spela in lite nu när jag fått min nya kamera så jag kan posta lite filmer.

och efter kompressor och en visit till en viss Herr Bäcklund så behöver jag inte äns tänka på acc och drag mer.

ha en trevlig helg!!!!!!

BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN.
Nilssen
//bjoerck//

Seriöst asså.Varva ner nu.Du skriver att:
"Logiskt sett skall inte den tyngre E39 540 vara överlägsen exempelvis S60 T5 eller 9-5 aero."
Varför skulle den inte vara det?Har sett acc-siffror på 6,1-6,2sek till hundra för 540:n!Har du sett något liknande för en org Saab eller Volvo-förutom då S60R:en?Nope,tror inte det,du drömmer asså!Det måste du göra eller så skämtar du?
Var f*n ser du den logiken? En Saab Aero enligt dig - bjoerck-skall vara snabbare än en 540 upp till 100 knyck osv (då skall vi andra också bortse från att Saaben är framhjulsdriven som jag återkommer till längre ner) med tanke på ditt resonemang om vikt/effekt!-så har inte 540:n en suck!Den skall dra en 540 till 100 eller över 100 -med tanke på hur Du resonerar om vikt/effekt!Skrivit detta 2 ggr nu så att även du "bjoerck" skall fatta vad jag menar! Hur resonerar du egentligen?Har aldrig sett en Saab under 6,5sek överhuvudtaget-i orginalskick!Visa mig en tidning/test där den gör 6,5 eller under,snälla,gör det.
I min värld är 6,1 sek snabbare än cirka 7 eller 6,8-6,9 sek-därmed basta!!!Ser nu att det inte är så i din värld.Vet inte hur insatt du är om framhjulsdrift vs bakhjulsdrift-ingen hemlighet att framhjlusdriften har svårare att få ner kraften osv...ytterligare än sak som du har glömt.Är nästan övertygad om att t om en 330i drar en Aero 0-100!Mycket pga att jag tror inte att Saabarna får ner sin kraft ordentligt vid starterna.Så,hoppas att du förstår vad jag menar nu?Sedan att jag överlag tycker att Saabar är skit-ja du-det är min ensak.Volvo är däremot en helt ok bil enligt mig.
Så,nu struntar jag i denna tråden för den leder ingen vart.
Hasta la vista...freaks!
sebbe_bmw
Nä men är det inte så att en E34 540 är världens snabbaste bil?

Ge er nu, BMW:s bilar är inte så oerhört snabba som alla tror.. 286 häst och 440 nm ger en acceleration på 6.5-7.0 sek till hundra.. det är väl inte så mycket att hänga i granen väl?

En Saab 9-5 Aero (250hk) väger väl kanske 100 kilo mindre än E39 540 och har 350nm/370nm jämfört mot 420/440nm...

Det är väl bara att konstatera att svenska turbo bilar är väldigt snabba, men dom lever ju inte upp i samma klass som en BMW i känslan!

Sebbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.