|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
pistolas: Gör inte så mycket när det bara spinner på höger fram, slirar i automatlådan och väger 2 ton oavsett hästkraftsantal. :/ |
|
|
så dålig bil hade verkligen inte jag, det här var relativt nya fräscha grejer. bra däck åxå, inga problem med greppet förutom på fuktigt underlag. |
|
| 2 ton? | |
|
Haglund2306, verkar kinkigt att acceptera att en volvo kan gå fort, fråga Marin på forumet, han har haft en V70R 99:a med automat och kört 540 vad han tycker. 540 är inte en direkt lätt bil heller. /Simon |
|
|
för info: min v70 vägde strax under 1500kg, tjänstevikt. ber om ursäkt om jag medverkade till att styra in denna tråd på någonting som inte var frågan från början. mvh |
|
|
Det verkar vara mycket snack om vilka bilar man kan jämföra och inte! Man kan väl jämföra alla bilar mot varandra. Men det e inte alltid säkert att det e rättvist. Men om någon undrar om en viss jämförelse så e det väl bara att svara om man har information om dessa modeller personen frågar efter. Han har sägert en baktanke med frågan. Då e det väl onödigt att börja tjafsa om att dessa modeller inte ska/kan jämföras med varandra! Av egna erfarenheter Kan jag säga att om en aero eller t5 är original så tar 540:n dom, inte så mycket men ändå tillräckligt. 540 gör enligt mätningar 0-100 på 6,8 och vinnar den sprinten med några 1/10. I fart drar den i från något mer. Men det krävs bara ett litet chip så hänger inte 540:n inte med längre i någon fart! Allt detta av egna erfarenheter!! |
|
|
lexcom>>Trimmat e ju egentligen ointressant... Men visst har du rätt... En som skrev i en tidigare tråd skrev att han körde ifrån en s60 t5 ( chippad ) med hans 540 e34... |
|
|
tp_88>> Eftersom varannan turbobil e chippad idag tycker jag att det e rellevant att lägga in det i jämförellsen. Om man kör ifrån en chippad t5 med en e34 540 finna två alternativ... Antingen ljuger han eller så var föraren i t5 väldigt orutinerad. Min far äger en 540 -99 och själv kör jag för tillfället en saab 900t -95 (naturligtvis chippad). Jag har jämfört i dom flesta hastigheter. Och enda intervallen det e jämt är 0-100 pga 540:ins bakhjulsdrift. BMW:n ligger en billängd före fram till 60-70 km/h sen kommer jag ifatt ganska kraftigt och leder med en halv billängd vid 100. Sen smyger jag ifrån sakta men säkert. vid 250 km/h ligger jag närmare 100 m före. Ska tilläggas att farsans bil e automat. Detta lilla test gjordes på en öde E4 strax söder om nyköping en natt i augusti 2002 =) Men jag kan säga att jag skulle välja BMW:n före saaben i alla lägen. Det e en klart mycket bättre bil! |
|
|
Lexcom>> Automat gör ju faktiskt lite... Dom säger att den automat lådan växlar ganska segt också.. manuell ska det va! |
|
|
tp_88: Samma kille påstod att det behövdes närmare 400hk i en T5 för att köra jämnt med honom. Det är iofs fritt att tro vad man vill. |
|
|
flåklypa>> ok... men att lexcom skulle ta en 540 manuell vet i fasen... ( e det 185hk orginal eller?? ).. 540:n e ju grym 150km/h+! |
|
|
En sak till... åsikter om sportfilter, chip och sportavgas/kattar till 540?? Mer effekt eller ej?? Dåligt för bilen?? |
|
|
LOL Fd Saab |
|
|
540 och s80T6 testades för en 2 år sen i nån tidning. Trots liknande prestanda på pappret var det tydligen stor skillnad i verkligheten. "bmw stångar med ett ilsket brummande mot toppfartsspärren medan volvon trött segar sig upp mot 250 km/h" |
|
|
mageng>> Och det ska väl va volvos snabbaste "T" modell... Och där var det ju en 540 med streptronic... lär ju skilja en del... Har med läst det... Automotorsport var det... finns på internet.. |
|
|
tp_88, har du länk till denna artikel? Skulle gärna läsa den... |
|
| Enligt samma test gjorde 540 0-100 på 7,7 sek... Inte bra! | |
|
LexCom, har du länken så jag kan läsa själv? 7.7? Låter väldigt mycket. BMW spec.ar brukar stämma. Min 535i -88 är specad till 7.7 och är klockad manuellt till 7.5 manuell klockning vid 6 tillfällen. Med 15" vinterdäck på blöt asfalt... |
|
| Länk | |
| Ingen som har en 0-200 tid för Bmw:n? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.