AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
562

Passa er för den här bilskojaren...

Prim
Finns en person som annonserar febrilt på både köpes och säljes och anger i annonsen att "obs jag är privat" och kallar sig för bland annat "anton", han säljer bara skitbilar och försöker lura folk.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vad grundar du det på?
//Marin

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

Som vanligt gäller det att vara på sin vakt när man både ska köpa och sälja sin bil.....

Simon
Prim
Marin:
Jag grundar det på att jag kikat på två av dessa bilar som varit i annons och att han som säljer sätter ut annonser på samma bil i olika namn, olika info och när man ringer så inser man att det är samma skrotbil man ringer på en gång till! Det fanns en massa dolda fel på bilarna som inte han hade tänkt att berätta. Försäljaren verkar ha ursäkter och bortförklaringar till allt, en slipad skojare! Dessutom tycker jag knappast att man är "privat" om man håller på och handlar med bilar, eller?
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Somliga anser sig handla privat när de undviker att betala skatt...

///Kjellemannen

Som sagt,

det gäller att vara på sin vakt när man ska sälja sin bil också....antar att de flesta som hår sålt/håller på att sälja sin bil har erfarenheten att om man annonserar ut ett billigt pris ringer det en massa folk och ska pruta 30-40% på det priset...inte speciellt seriöst.....(möjligheten att lyckas är uppenbarligen tillräckligt stor för att de ska bemöda sig att göra det) samma sak gäller när man ska köpa bil, visst kan en del erbjuda den absolut billigaste bilen som kan vara bra i många fall...en snabb indikering på att något inte står rätt till är dock när den personen (om bilen inte ägs av en bilhandlare, då är det fullt naturligt) inte har ägt bilen så länge....då brukar jag backa iallafall. Vad har ni för erfarenheter? Skriv och berätta!

Simon
Ti
54
Tiaz
E30 318iS 1990
Jag kan iaf säga en sak. Köp ALDRIG bil utan att M-testa eller åtminstonde göra en grundllig besiktning först.
Köpte min pärla (?) förra sommaren i växjö, killen var från Jönköping så vi möttes halva vägen. Jag hade kollat upp allt innan , fått besiktningspapper faxade till mig osv. Bilen är en 90 och hade gått igenom varenda besiktning utan så mycket som en trasig glödlampa. Lite rost skärmkanter var det men det visste jag om så bilen verkade helt ok. Full servicebok. Ägaren hade haft den i 4 eller 5 år.
Jag köpte bilen och begav mig glad hemåt. Hade haft den i 3 till 4veckor när en packning i motorn sprang läck och det bara pissade kylarvatten. Körde 2 mil på ett fullt kärl *L*
3 papp att laga hos en icke auktoriserad verkstad. Fixade det oh körde senare på hösten in för att besiktiga. Bang för hög HC halt..eller vad det nu heter. Diverse turer in och ut på verkstad och tillslut beskedet: ända hjälpen är att byta motorn eller renovera den gamla till samma pris.
18 papp senare och 92:ans motor går den nu som en klockan. Men den har inte varit billig. Tur att man älskar sin bil. detta fel hade antagligen upptäckts av M-center.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
Problemet är ju att det inte finns tid för ett M test när man väl har hittat en fin bil .Om en säljare annonserar ut sin bil och det ringer tio personer första timmen och vill köpa bilen......sen ringer den elfte snubben och vill M testa (vänte tid två veckor m.m).....då säger säljaren GLÖM DET!!! den blir såld ändå.
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Då får man väl leta upp en annan bil, det är ju ingen brist direkt - det är köparens marknad!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tiaz,
Frågan jag ställer mig är om ett M-test hade kunnat förutspå hög HC-halt ett år senare (om bilen nyligen är besiktad u.a). Samma sak om en packning är på väg att brista m.m. Självklart tror jag att ett M-test kan få fram rätt mycket bra fakta, men mycket som händer är nog inte lätt varken för M-testarna eller en själv att spå.. (om man inte ska gå igenom varje molekyl men då är nog risk att säljaren ledsnar på dig som köpare).

En mycket märkesmedveten mekaniker tror jag är till större hjälp (om man har möjlighet) eftersom M-testarna omöjligt kan vara speciallister på alla modeller dom får in.

Ps. Har inte gjort nåt M-test själv så jag ska inte vara alltför kritisk, är som du hör lite skeptisk ändå.

Någon som kan övertyga mig om annat så är jag inte omöjlig att "omvända".

Mvh
Anders S.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Om man ska hitta en bil med års modell runt 90 så är det definitivt brist på bra exemplar
Håller med Anders, M test killarna känner nog inte till svageheterna lika bra som en BMW mek, dom vet ju om det brukar vara nå´t speciellt på en viss årsmodell. Det kan ju tex vara kampanjer på bilen som inte blivit gjorda under dom första åren o,s,v.

Jag jobbar ju som bilmek och har sett i alla fall en kund som blivit lurad av en firma, han hade beställt en blåmetallic Opel Astra -00 med Ac, han åkte sisådär en 30-40 mil för att hämta bilen och säljaren mötte honom halvvägs, det var mörkt när dom träffades så han tog sin nya bil och åkte hem, dagen efter såg han att det var en helt vanlig Astra med Blå solidlack och utan AC, hm han blev inte så glad direkt han hade ju betalat för en utrustad bil , fast konstigt nog så behöll han bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.