|
|
|
|---|---|
|
Har läst mig igenom hur många trådar som helst där ovan nämnda punkter diskuteras. Blev tyvärr bara lite klokare av vad jag läste. Tycker mig ha lokaliserat ett missljud i min motor som framträder när man kallstartar motorn. Ljudet uppstår ibland när motorn belastas på låga varvtal. Min mekaniker (ej BMW-Verkstad) Ville p.g.a. tidsbrist inte åta sig att riva ner främre delen av min motor för att lokalisera felet. Han tyckte sig dock kunna spåra det till slitna styrskenor då kedjesträckaren är bytt för ca 150 mil sedan. Att kedjan skulle vara utsliten var för honom helt otänkbart. Eftersom han aldrig bytt kedja, eller styrskenor på en bil av min årsmodell var han skeptiskt till att åta sig uppdraget. Han ville veta mer om tillvägagångssätt, samt om det är någonting speciellt man bör ha i åtanke när man river ner och byter ovan nämnda delar. Eftersom jag av vissa skäl inte är helt tillfreds med hur min närmaste auktoriserade BMW verkstad har behandlat min bil vill jag helst undvika att lämna den där. Hade blivit väldigt tacksam om någon kunde beskriva hur pass invecklat arbetet är, och vad man bör tänka på vid nämnda ingrepp. Tack | |
|
Oj. Glömde nämna att bytet av kedjesträckare fick missljudet att avta något. Nu hörs ljudet inte lika tydligt längre. Är inte så orolig för att motorn ska haverera, det är mer ett litet irritationsmoment vilket förstör min körupplevelse. |
|
|
Om det bara är vid kallstart. Eller vid start låter det nog mer som de hydraliska ventillyftarna. Och det är inget konstigt med det. Om det är styrskenan som är sliten borde ljudet finnas kvar fast den blir varm. |
|
|
Jo ljudet finns kvar även när motorn blivit varm. Fast det uppstår bara vid låga varvtal. Dock inte lika högt. Ungefär som om Kedjan slammrar till styrskenorna när den inte är fullt belastad. Som sagt, bara på låga varvtal men det är nog så irriterande... |
|
|
Hej hade slammer i min bil me..Har du prövat att ta bort remmen för va-pumpen. så det inte är den som bråkar med missljud.Bytte 1 st sträckare på min nyligen på verksta efter 21000mil.Sen bytte de vanos enhet....så var det va-pumpen som gett upp kom de på... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.