|
|
|
|---|---|
|
Hej hej, Hur är det förarlicens? Vad kostar det ungefär? Vad krävs? Var någonstans kan man göra det? Kör man med egen bli eller hur fungerar det? Vad berättigar den till osv... Man behöver väl en dito för att få åka på träffarna med BMWCS eller hur? *BAWORAK* | |
|
För det första måste man skilja på BMWCS och BMWSC. Det är BMWSC som arrangerar banträffar och där krävs det licens för att få köra. Se även Länk Jag ser att du bor i Örebro län och då borde Gelleråsen ligga närmast till hands. Köp IB Motorsport och kolla när och var det arrangeras kurser för att ta licens. Priset på kurserna varierar, men räkna med ca 1000-1500 kr. På kurserna använder du din egen bil och till en början får du en debutantlicens. Välkommen in i banåkarträsket! ;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
SvanteE : är din fråga om man behöver licens för att åka på banträffar arrangerade av BMW CS så är svaret nej , men om du vill åka mer än det som CS erbjuder (under -03 : Mantorp 1 heldag , Knutstorp 2 dagar , 1 Valfri bandag med BMW SC , Karlskoga 1 dag med Norska klubben , samt 3-4 ggr till med Norska/finska klubbarna i respektive land) så måste du ta licens och få möjlighet att köra med BMW SC ytterligare 4-5 ggr/år. Hälsningar Ando Gunnarsson Bitr klubbmästare BMW Club Schweden |
|
|
Ok, jag tackar verkligen för svaret. Så då tolkar jag det som att de där träffarna med bankörning och familjekörning o allt det andra trevliga: För det behöver man inte licens. Bara betala vad nu träffen kostar och dyka upp då eller hur? *BAWORAK* |
|
|
Din tolkning är riktig . Det enda kravet är att du är medlem i BMW CS . Hälsningar Ando Gunnarsson Bitr klubbmästare BMW Club Schweden |
|
|
Ando; hur blir det med bmwcs banträffar efter den utredning BMW Sport Club har gjort Länk och som jag ser det så måste man ha licens eller annvända prova på licens nu. Kanske dom som är intresserade av att annordna en privat banträff ska ta ett titt på bmwsc utredning , betänk att den som står för kalaset kan bli skadestånds skyldig vid person skada..och även dömas för brott. |
|
|
Pelle Persson . Samtal pågår mellan CS och SC för att komma till en lösning på detta. Hälsningar Ando Gunnarsson Bitr klubbmästare BMW Club Schweden |
|
|
kolla länken Länk kostar visst 3900 men då slipper man riskera egen bil själv vill jag absolut ta det. har tränat lite till Tiff's videotips och det är jävla skillnad när man vet vad man gör och när man tror att man vet... finns det några kurser i Stockholmstrakten? låter som utmärkt julklapp till sig själv ;-). ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
A.G -hur skall ni komma till en lösning på detta genom samtal? Är det inte ett ställningstagande bmwcs måste ta som klubb? Är det inte så att flera bilklubbar idag tror att man har koll på vad som gäller, och att man då blir invaggad i en för medlemmarna falsk trygghet med att i vissa fall skriva "ansvarsfrånsägelser" osv. När det i själva fallet kan betyda att man inte kan svära sig fri från lagar, och att styrelsen själv kan bli ansvarsskyldig. I fallet eller exemplet årliga Knutstorpsträffen körs även tävlingar för gatbilar (masterdriver o masterstarter) Vilka försäkringar skyddar deltagtare o klubb vid en evetuell olycka? Eftersom cs inte är sbf anslutna är den licens som många har inte att räkna med som brukligt... Tacksam för svar. / Stefan Larsson |
|
|
Stefan , kom igen nu , tror du verkligen att jag eller någon annan från BMW CS kommer att ha en "internetdiskussion" i denna så viktiga fråga innan allt är löst !!! Men jag kan säga så mycket att det finns ett antal olika alternativ som vi börjat titta på ,så tillsvidare kan vi väl avvakta med diverse onödiga spekulationer ... Hälsningar Ando Gunnarsson Bitr klubbmästare BMW Club Schweden |
|
|
Ok. Det var bara i all välmening jag frågade. / Stefan Larsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.