AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.159

eml-lampan lyser

Sida 2 av 2
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej!har nu varit i garaget o mekat dit nya spjället som kom idag(tack ecp för snabb leverans)var faktiskt lite skeptisk till om det va det felet,men efter en kvarts skruvande så small hon igång o brummade fint o stadigt på 700 varv.går rent genom hela registret förutom just vid 1500 varv då det ruskar ordentligt precis som förut.undrar om det kan va nåt med svängdämpen tro?tycker att det tickar mycket mer från spridarna nu än förut oxå,men det kan ju va inbillning oxå.får se hur länge det nya stiftet överlever nu då.vore ju kul om de nya slangarna som jag monterade till kolcannistrarna gör susen,helt klart har den dragit tjyvluft genom den som va av förut iaf,för nu va tomgången jämn o fin igen. mvh//jacke
Paap Reeder
Hej jacke!
Skall fundera om jag kan komma på nått för rusket vid 1500 rpm.
Är "spannet" prick 1500 rpm eller ligger rusket typ 1400 - 1700 rpm?
Va´ kan de´va´?
- kanske tändpunkten flyttar sig av ngn anledning just vid 1500?
- kanske ena LLM lägger av över 1500 rpm och boxarna måste "boota om under pågående match"?
- kanske nått glapp i gasspjällpoten?
- nått me´ ASC´n?
- "glödtändning" i en cyl just kring 1500 rpm?

Koppla ur en LLM´n och prova om felet kvarstår. Växla till den andra LLM och gör samma prov.

Anslut en digivoltmätare till "laddningspolen" uppe vid diagnosuttagen och mät så det inte är någe´vaj med spänningen.

Bränsletrycksmätning??

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap,är ganska säker på att det är nian som faller bort,eftersom det stiftet slår igen o dör.ska prova att byta alla tänddelar till att börja med fast jag har mätt upp o kollat allt.kan ju va en tändkabel,men då borde det ju inte komma klockrent vid 1500 varv jämt tycker man.spannet är ca 1500-2000 varv sen slutar det.precis som att nian vaknar igen på varv.vet inte hur det är med spridarna,kan en sådan lägga av bara vid ett visst varv,troligen inte va?nåväl,vet ju numera att det inte är kompression som saknas iaf.bilen gick ruggigt bra förut fast det formligen öste ut olja ur avgasröret.toppar lätt 270 på mätarn.ska prova att dra om vevhusventen som du har gjort oxå. mvh//jacke
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Man kan ju testa spridarna utanför bilen.
Ja har gjort en egen spridartvätt/test av en gammal rail med plats för 4 spridare samt en bränslepump.
lacknafta går bra att köra igenom.
för spänningspulser har jag använt en 74LS13 som skickar ut pulser till en vanlig transistorswitch. sedan reglerar man pulsfrekvensen med en trimpotentiometer 0-5Kohm. har man enkla kunskaper i digitalteknik kan man lätt bygga en pulsgivare och sedan testa sina spridare mot mätglas vid olika frekvenser , mätglas brukar kosta max en femtiolapp stycket och säljs i mataffärer etc. (vin-avdelningen).

7-Series - The choice of your local pimp!.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Man kan ju testa spridarna utanför bilen.
Ja har gjort en egen spridartvätt/test av en gammal rail med plats för 4 spridare samt en bränslepump.
lacknafta går bra att köra igenom.
för spänningspulser har jag använt en 74LS13 som skickar ut pulser till en vanlig transistorswitch. sedan reglerar man pulsfrekvensen med en trimpotentiometer 0-5Kohm. har man enkla kunskaper i digitalteknik kan man lätt bygga en pulsgivare och sedan testa sina spridare mot mätglas vid olika frekvenser , mätglas brukar kosta max en femtiolapp stycket och säljs i mataffärer etc. (vin-avdelningen).

7-Series - The choice of your local pimp!.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
tack för tipset,men det är nog inget jag bygger bara för att använda en gång(lat),bättre att låta nån som redan har en testanläggning(du) göra det.he he mvh//jacke
Paap Reeder
Hej jacke!
Kan du inte ansluta en "strobolampa" till kabel 3 på Vä-Motroniclock och testa om du får en jämn pulsbild mellan 1000-2000 rpm.

Spridaren tror jag personligen inte på.
Måste bero på gnistan.

Vi tror således på att ryckningarna vid 1500 rpm härrör sig från 9:an.

Har du fler kablar kanske du tillfälligt kan dra en "utanför" till 9:an för att testa om nått ändrar sig?

Undrar hur ett brott i kolbanan på gasspjällgivaren yttrar sig?

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.