AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.160

eml-lampan lyser

Sida 1 av 2
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
startade upp åbäket idag efter att ha skruvat ihop det sista.naturligtvis ska det krångla.eml-lampan lyser o ena halvan av motorn e stendöd.vet ej vad det kan bero på,men jag har ju haft isär spjällmotorerna o på den ena öppnade jag ju "fel" del o kom in till den lilla prylen som ser ut som en rotor med borstar på.vet inte om det kan blivit nåt fel där.har hängt av batteripolen iaf för att vänta o reboota datan.om nån har nåt tips så mottages det hjärtligt gärna mvh//jacke
Paap Reeder
Hej jacke!
Slocknar lampan efter ca 5 sek efter att du vridit på tändningen och innan du startat?

Om du har tändningen i läge on och rör gasen .... rör sig spjällen då?

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap,lampan lyser hela tiden.det där med gasen har jag inte kollat,tänkte att det va lättast att börja med att reebota.
Paap Reeder
Hej jacke!
Lampan MÅSTE tändas och slockna före start annars lägger den sig i nödprogrammet.

Hur är det med batterispänningen?? Minst 12,5 är ett krav.

Spjällen skall också "rattla till" precis när tändningen går på.

MVH /// Paap R

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap,ganska säker på att jag råkat "fibbla" lite med ena gasspjället.lossade nämligen på den insex-skruv som håller borsten(priset för nyfikenhet) he he.men som bilen står kostar den inte ett skit så jag kan lika gärna skruva o lära mig lite om denna ädla modell.men jag måste erkänna att jag e sugen på att få hitta ett fel som ingen annan hittat o få uppgå i nirvanaläge*asg*
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hade ju hoppats på att få höra ett skönt gurgel när man vred om startnyckeln,men som vanligt hade ju fröken m-70 överraskningar att bjuda på.har dock konstaterat att jag inte missat nåt,kanske det där med gasspjället men annars e allt ok.får se imorron när jag kollar allt efter en natts vila.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
där luftfiltrena sitter borde ju två turboaggregat få plats,hmmmmmmm(kliar hakan myndigt)
Paap Reeder
Hej jacke!
Beträffande just den där insexén så är jag litet osäker på funktionen.
Man kan ju tänka så här::: att skulle den vara "j''''t livsavgörande" så borde den sitta mera fastsatt.

På nått sätt borde den ha en uppgift att ange spjällets läge.
Skulle läget vara bara litet fel kanske den s k synkningskörningen skulle rätta till det felet.
Å andra sidan borde en liten felsynkning inte tända EML- lampan.

Vi får fundera vidare.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap,har nu varit i garaget o efter ditt tips om att kolla ifall spjällen rörde sig vid gaspådrag med tändningen på så kunde jag konstatera att det inte rörde sig på vänster sida.tog bort spjället,mekade isär o hittade inget fel men böjde upp borstarna lite extra,mekade dit spjället o då slocknade eml-lampan o bilen brummade igån.men problemet har blivit ett annat istället.nu rullar tomgången mellan 1500 o 2000 varv.ungefär som en epanisse som sitter o fjuttar på pedalen.och så poffar det till lite då o då.misstänkte tjyvluft men efter intensiv sprejning med startgas överallt där det kan tänkas va så verkar det inte som att det är det heller.tog bort stora kontakten på vänstra spjället o då går den lugnt o fint på andra halvan.troligen e det nåt knas med spjällmotorn ändå,men det rör sig som det ska när man kollar utifrån,du råkar inte ha nån sådan över till försäljning? förresten så glömde jag nämna att det blev en himla skillnad i gassvaret när man hade rengjort spjällmotorerna iaf,klart märkbart.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan Jacke!
En liten fråga bara:Har du kollat luftmassemätarn genom att rycka pluggarna på dem?
Har för mig att motorn ska gå över till den som funkar bäst.
Mvh Dic.
Paap Reeder
Hej jacke!
Roligt att hon gick igång.

Gör så här:
Med en slangklammer "på metallkanten vid fjädern på spjällvredet" sätter du fast ca 30 cm långa ståltrådar som skall peka rakt upp.
På ex vis vä skärm - i listkanten - riggar du upp en vinkelhake.
Rikta så in trådar och vinkelhake så de är ensade.

Sätt så på tändningen.
En vinkel skall uppstå mellan lodlinjen genom vinkelhaken samt till resp tråd.
Vinkeln skall vara lika. (Trådarna rör sig ju åt olika håll).

Starta så motorn. Kolla samma sak.

I o m att trådarna är så långa kan du detektera ett ev fel så bra att skulle det inte vara ngn skillnad mellan trådarna så är spjällen OK.

Be ngn gasa och avläs.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap.tack för tipset,men jag är tämligen säker på att det är nåt mankemang med den där spjällmotorn då det är den enda pryl jag har klantat mig med.ska göra det enkelt för mig o byta ut den till att börja med.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej igen paap,glömde fråga hur din smälla går,blev det nån skillnad med kammarna i forced-läge?
Paap Reeder
Hej jacke!
Motorn går lugnt och fint.
Vet dock ännu ej "4-gasläget" på´na.

Beträffande kammarna så känner jag mig för tillfället inte helnöjd.
Tycker - rent placebo-tyckande - att den reagerar 3 ms slöare än tidigare när jag varvar den på tomg.
Har dock ännu inte kört på lvg.

Enligt vissa välrenomerade trimfirmor för Otto-motorer tycker de att 5-7 graders förinställning låter mycket.

Dock säger man att man får ett bättre bottenvrid med förställda kammar.
Lägger man dem sent för man mera pullver ur motorn vid fullvarv.
I s f gillar jag det där med bottenvridet.

Skall nu mera exakt räkna ut min förställning.

Tror att det med min nya vevhusventilation blir jäkligt bra.

Det visar sig att man med internet kan ställa på bilen på morgonen och av på kvällen.
Låter ju jäkligt smidigt. Ett dygn skatt och förs debiteras man.

Tänkte nästa vecka åka och göra ett 4-gas på så vis.

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jacke : det felet du beskriver kan uppkomma av att någon av de 4 kablarna framme på motorns bröst är satta i fel kontakt.
ganska lätt att förväxla dom... bara en tanke.
hoppas det löser sig annars.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej wadel!finns det nån märkning på dom så att man kan va säker på att det e rätt?
Paap Reeder
Hej jacke!
På vä sida (sett i körri) skall 12:ans tändkabelimpuls sitta överst och på hö så skall 6:ans tändkabelimpuls sitta nederst.
Står fel i Bemtleys sidan 120-10.

Om du tror att spjällmotorn är fel finns en bild på hur borstarna ungefärligt skall sitta på: <Länk

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
tackar tackar,men jag beställde ett "nytt" spjäll på ecp igår.lika bra så vet man att det e rätt.
Paap Reeder
Hej jacke!
Drog en bild till din mailbox.
MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
man tackar.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
har nu varit i garaget o kollat kontakterna på bröstet,men dom satt där dom skulle alla 4.så nu e det bara att vänta på spjället. mvh//jacke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.