|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kolvarna på m42/m50 med vanos bör vara identiska. Någon som har en sådan kolv och kan mäta komphöjd samt cc/ml på domen? Har hittat riktigt billiga smidda kolvar till dessa motorer och har ingen kolv hemma att mäta på. Komphöjden tror jag är 31,45mm men rätta mig gärna! Kan troligen finnas billiga smidda kolvar till m20 då 318is kolvar är en perfekt kompsänkning i en m20 motor och det finns folk som har provat i detta i Sverige redan! UT I GARAGET OCH MÄT, ca 25% av det pris vi är vana att betala för smidda kolvar i Sverige. | |
|
Låter nästan för bra för att vara sant! ut o mät! *sitter på jobbet* |
|
|
Länk Jag tror det står 31,55mm mvh Kristian |
|
|
Kan säga såhär, amerikanarna har bra priser på kolvar som de kan ha i lager och sälja mycket av. Vissa honda motorer och Mazda Miata 1,8 har 84mm i borr och ganska schysst komphöjd, åtminstone till M50/M42. Pris på fyra Honda kolvar är 399$ på rätt ställe. Riktiga smidda Wiseco kolvar, dessutom står dollarn i ca7,50sek nu!! Har för mig att någon hade både m50 med och utan vanos kolvar och mätte på... |
|
|
Komigen nu Johan och visar en länk. Håller oxå på med mer eller mindre samma sak så det är klart intressant. Vilka M50-kolvar ska man använda tror du och hur mkt skulle de ge i kompökning? "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
KH på en m20 B25 är 34,2mm enligt: Länk |
|
|
Ok, 34,5 då borde man få däcka blocket lite kanske, men fyra kolvar med KH 30,5 till Mazda miata och planad topp alt block borde bli lagom till en m20. Man kan då välja på två olika kolvtak, antingen med en doom på -14cc eller en med +2cc vilket torde vara den bästa med den lägre vändhöjden... Länk Finns även till Honda då med 30mm KH. Passa min m42 perfekt borde de gör i alla fall!!! Jaga amerikanska hemsidor, finns massor av alternativ. Kan man tänka sig 85mm borr så finns det ännu fler alternativ... |
|
| Inte fyra kolvar till en m20 såklart... !! | |
|
tittade lite på sidan du länkade till och visst går det bra att använda såna kolvar om man kör med 81mm veven, då passar det rätt bra med 84.5mm kolvar med dome, kräver bara ett par cc bearbetning på kolvtoppen. Är man 2 pers med 6'or (2x6kolvar)och delar på 3 set (3x4)så kommer man undan med 100$/kolv. Däremot är kolvbultshålet endast 20mm och det är 22 på bmwmotorerna så det behöver fixas till. Någon som vet vad sånt kostar? /Per |
|
|
Tack Johan! (Vad bygger du egentligen för maskin, hade inte du turbo på gång?) Låter trevligt. Men fick du - och +-tecknet rätt på detdär med domen??? Jaja, det spelar ju ingen större roll egentligen. Sen kan man ju fråga sig samma sak som Per. Vad kan det kosta att fixa kolvbultsbussningen till "rätt" storlek? "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Per: Kolvbultshålet är 21mm på kolvarna. Borde gå att brotscha upp till 22mm... Jag ska ha sådana kolvar, vad jag fattat för så kan du fixa bra frakt hem via din polare va, om du nu skulle vilja vara med och beställa:)? AL: Honda b20b 84,5mm kolvarna med -15cc dome resulterar i ca 8,5:1 på en m42, då har man även en mån på 1,6mm som man kan plandecka till rätt kompression, om man nu skulle vilja ha högre. Kolvtaket på dessa kolvar BÖR vara identiskt lika med en standard m42 kolv då domen på denna är ca -15cc. Vill du ha högre komphöjd har mazda miata kolvarna 30,5mm komphöjd! /Johan |
|
|
Har inte mätt med vätska, men nga 15cc får jag det inte till när jag räknar lite snabbt på den -3,5mm domen som är original i M42-kolvar och där domen har en yterrdiameter på 70mm (Minns jag rätt???) Då blir det snarare drygt hälften så många cc. På ett ungefär. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Tillägg till ovan. Fast det spelar ju ingen större roll för dig eller andra turbonissar, det lär funka toppen ändå. =D Själv är jag mer än nöjd med den fakta jag sprungit på om kolvar från dig och andra. Ska bli kul dethär. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL: Jag räknade på detta, domen är ca 74mm i diameter, detta grundar jag på att kanten som jag svarvade mina första kolvar är 5mm bred och den var ytterkanten på domen. Jag har inte mätt dem tackvare att jag endast har svarvade kolvar men om man räknar på 74mm diameter och -3,5mm djup så får jag det till 15cc? stämmer inte det? Räkna gärna eller mät... spelar iof ingen större roll men det vore kul att veta!!! Hoppas att du hittar kolvar som passar dina behov... tror att jag ska bygga en sug m42 någon gång också... är sugen på högt komp, vassa kammar och sprut med separata sojäll och trattar... men nu är det turbo som gäller för hela slanten!! |
|
|
Gjorde en snabbmätning idag och fick det till just 70mm i utkanten av domen. Vi har dock missupfattat varandra Johan. Jag har hela tiden snackat om originaldomen i M42-kolvarna, du om svarvade sådana. Så du har helt rätt i att om du svarvar ett urtag med raka väggar som är 3,5 mm djupt och 74mm i dim. så motsvarar det ca 15cc. Original ligger i runda slängar på 5-6cc. Ska mäta ordentligt innan jag säljer iväg dom, bara för att veta exakt. :) En väldigt snabb höftning och lite överslag med siffrorna från kolvtabellerna osv ger att ett par M42-kolvar i en M20 ger ett komp på ca 8:1. Detta är dock ingen exakt uträkning på långa vägar, men en fingervisning att det borde passa väldigt bra för dom som tänker turboladda sina M20. Att ventilerna ska slå i, pga avsaknaden av korrekta ventilurtag för M20-toppen, är heller ingen fara, iaf inte med "normala" kammar, då kolven hamnar 2,55 mm längre ner än original. Squish får man ingen, men enligt vissa så ska detta inte vara så kännsligt på turbomaskiner, men det är mer än jag vet sanningen om. Tror ärligt det skulle funka väldigt bra. Man slipper ju bla att försvaga kolven genom svarvning, vilket borde vara en klar fördel. Plug´n play! ;) Själv verkar det som om det kan bli riktigt bra med de kolvarna jag har i åtanke. De kräver dock en del bearbetning för att passa optimalt, men ska ge runt 12:1 i komp vilket borde bli ganska perfekt för min del. *måste få lite tid över och ta fram en "mätpipett" från kemilabbet* :) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Perfekt, då kan man alltså inte använda Honda kolvarna, de blir alldeles för låga. Miata kolvar i m42 däremot blir helt perfekt... | |
| satt o räknade lite och med en diameter på 70mm o en max nedsänkning på 3,5mm ger detta sfärradien blir 177mm. vilket ger en volym på ca 6,8cc...svarvar man så att kolven blir "plan" med diameter 70mm o 3,5mm djup ger detta en volymsökning med ca 6,7cc, vilket ger ett komp förhållande på ca 8,9:1 | |
| strypt, vad ger en kolv som endast är 1mm lägre än orginal och med likadan utformning på kolvtaket för komp? Sådana finns att köpa för 399$ | |
|
Ja du strypt, det är bra med Fysics Handbook ibland... ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Johankihl: Du menar att kolven är förskjuten 1mm neråt. KH 30,65? Isåfall ger det en komp på 9,1:1 om jag räknade rätt. | |
| Nån som vet hur tjockt kolvtaket är på M42? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.