AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
673

garanti /europlus

Hejsan, vad jag har förstått gäller ej garanti/vagnskada i sverige om jag köper bil i tyskland. Vad betyder denna Europlus garanti?
Vad får jag för rättigheter då om ngt skulle hända?

nackdel med tysk bil. ingen garanti/fri service.
fördel med tysk bil. bättre pris, mer utbud och utrustning.

tack på förhand!!

Europlus täcker väl in garanti x antal månader + maskinskada. Eller har jag fel nu? :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Europlus-garantin är egentligen en försäkring som BMW-handlarna tar på begagnade bilar och som gäller fel som föreligger vid försäljningstillfället (dolda fel främst). Det är ju en Europagaranti som varje BMW-verkstad i Europa alltså ska kunna hantera. Jag tror inte de skulle bli så glada i München om svenska BMW-verkstäder inte hanterar den garantin.

Övertagande av en tysk vagnskadegaranti ställer jag mig skeptisk till - där får du nog kämpa med de svenska försäkringsbolagen...
Sök på Goodwill!

Bmw sverige tar inte någon eurobonus reparation alls, eftersom de har varit svårt att få betalt av bmw tyskland.

Förfarandet är tydligen att man måste lägga ut pengar först och sen skicka kvittot till tyskland och sen efter någon månad få betalt.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Så var det med den garantin! Men dom ligger nog ute med pengar i många andra fall också. En spricka i fasaden på BMW minst sagt.

Om jag hade problem med en importbil med Europlus-garanti skulle jag nog driva saken till sin spets. Du kanske har rättsskydd på din bilförsäkring? Är med i M (Motormännen) eller MHF?

Allt beror ju förstås på felets art och kostnad!

Goodwill?? Jag tycker att det verkar mera Badwill från BMW Sverige...
ze
23
zensurfer
528iA Touring -99
Köpte en BMW i Tyskland nyligen och fick problem med termostaten.
Skickade ett email till europlus@mondial.de och fick tillbaks ett "claim number". Sedan fick min lokala BMW-verkstad byta termostaten och jag betalade. Skickade räkningen till Tyskland tillsammans med mitt bankkontonummmer och fick pengarna insatta på mitt konto 2-3 veckor senare.

Ganska smidigt faktiskt, trots att man får lägga ut pengarna själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.