|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag fått av "navmuttern" efter mycket om & men, fast, sen sitter ju navet fast ändå? Hur ska jag få isär navdelen? har försöka knacka ut axeln "inåt" (den som muttern satt över), men den verkar inte röra sig.. dock så sitter axeln lite löst (mellan länkarm-diff), så man kan rucka den "inåt-utåt" 2-3cm. Så, hur gör jag nu? Ska även få loss insexbultarna som håller drivaxeln vid diffen; har jag gjort fel som inte lossat dom när bilen stod på backen? eller klarar man att på nåt sätt låsa drivlinan så att man kan lossa dom i efterhand? Vore ju lite tidssparande ju, så man inte måste montera ihop bromsar osv för att få på däcket för att få loss bultarna, if you follow me.. ;) Nån som vet Nm på dessa bultar förresten? --- .. vassast på ön ;) Länk | |
|
Lägg i en växel för att lossa bultarna vid klumpen om bilen är upphissad. Navet kan sitta lite hårt men en avdragare fixar det, axeln ska gå att knacka lös innåt om den är lossad vid klumpen. _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Hm, växeln ska jag ta o testa.. ska dit ikväll igen och greja lite. Okej, borde gå att knacka loss navet också, med försiktighet..? Tack för snabbt svar! --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
| Så vitt jag kan se så finns det ingenting som hindrar att navet lossar om du drar av det med en klo-avdragare. Navet sitter på splines utan något annat som stoppar det än just centralmuttern... | |
|
Nån som vet hur det ser ut innanför damaskerna? Om man lossar plåtbanden, det är inget som "trillar iväg", eller nåt man bör vara uppmärksam på? Får torka rent dom och så, sen ska jag ju givetvis trycka i gott om nytt fett när jag monterar ihop igen efter lackeringen.. Dessa "plåtbanden", dom går att köpa på mekonomen, tillsammans med en spännare för nån rimlig peng, eller vart ska man vända sig? --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Damaskerna ser inte så taskiga ut, men man kanske ska byta de yttre ändå, om man ändå har ner allt.. med tanke på att dom är "värst" att byta, så slipper man göra det igen inom en alltför snar framtid? Vad kostar sådana damasker? Beroende på kostnaden så kanske man får använda de gamla och sätta innerst. --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
| Schrimp - du har fått mail! | |
|
Gunnarh> Fick ditt mail, men det visade sig vara en "Winmail.dat" fil bifogad. Och jag har prövat mig fram här bland programmen utan framgång.. får man be om ett nytt försök? :) Har nog blivit nåt fel när du bifogat..? --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
| Mail igen | |
|
Okej, måste vara nåt här då, har inte outlookkontot här på jobbet, kollar bara av den via IE.. då är det säkert rätt, checkar av när jag kommer hem.. :) --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Nu är jag hemma.. läckert "gunnarh"! Mången tack! Har dock synat lite fel redan. ;) 37, 38 sitter lite fel va, borde väl ändå vara placerade utan för "navet"? eller är det jag som tolkar fel? Nåväl, delarna syns ju bra så nu förstår jag uppbyggnaden. Tack än en gång..! --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Drivaxlarnas position osv, i förhållande till diffen..? Ska jag blästra/lacka gör ju ett kritstreck föga nytta för att visa placering. ;) Gör det nåt om axeln inte monteras i precis samma hål, dvs vrids? Kan iof inte tänka mig att det skulle göra nåt.. :/ Hur är det med kardanaxeln, tänkte riva o blästra även den.. är det nåt lurt med monteringen där, ska man rista nåt grovt jack kanske för att få till den i samma position? Nåt annat man bör tänka på? --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Det där med kritstrecken etc får du nog fråga någon annan om. Men finns det inga märkningar från början så behöver du nog inte göra några... Jag skulle bara vilja säga att i alla monteringssammanhang gäller största möjliga renhet - särskilt förstås plana anliggningsyta som exempelvis mellan skiva och nav ... Lycka till! |
|
|
Nu när jag river så skulle jag inte kunna bry mig mindre om det kommer avtryck eller lite skräp här o var.. det är när jag gjort rent o ska plocka ihop det som jag synar ;) Men tack iaf..! --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
montera = plocka ihop demontera = plocka isär Jag kanske var lite tidig med mitt råd ... |
|
|
Hehe, jo, men tack iaf.. :) Drivaxlarna, när man fått ner dom (har även ikväll fått ner diffen), om man ponerar att man "skär upp" damaskerna, är det svårt att få rent själva "axeln"? kan man ta isär lederna eller hur rekommenderar ni att jag gör? ska blästra och lacka det som finns mellan damaskerna (för den som inte förstått) Känns som den där lille perfektionisten i mig inte skulle sluta tänka på "de där millimetrarna under damasken som man inte kom åt".. och att få blästersand i knutarna är inget att tänka på. Vill ha det _riktigt_ riktigt gjort. ;) Sen en sak till; lagret som sitter kvar i länkarmen, hur går jag tillväga för att få ur det? Vad jag kan utröna så måste jag ha bort den delen som hjulbultarna fäster i, för att få loss bromsskölden.. Det är ju nån gång monterat, så det borde väl även gå att demontera? :) Prövade att sätta en stor hylsa på baksidan och knacka utåt, men det verkade ganska lönlöst.. trevade mig fram, så jag tog ju inte i för kung o fosterland precis. Sprängskissen du skickade "gunnarh" var förvisso bra, men just detta kan jag inte leta mig fram till.. :/ Måste jag skaffa fram nåt verktyg för detta..? I övrigt släppte allt till som en ungmö idag, fick t.o.m. loss handbromsröret från navet efter lite trugande o 5-56:e ;) Ska snart fixa ihop nån sorts hemsida så man kan följa det hela där istället, med lite bilder osv.. Tack på förhand! --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
.. får väl "uppa" lite så nån kanske kan hjälpa mig. ;) --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.