AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
739

Bromsbeläggens check-kontroll

Ras.mus
Hur är det nu om man vill nolla checkkontrollen för bromsbeläggen? Förra ägaren snålade in på nya givare så den varnar för beläggen hela tiden, inte kul!

En del säger att man bara kan kortsluta och andra säger att det ska vara ett visst motstånd. Kan någon reda ut detta? Någon som Vet?

En sak till, istället för att klura nere vid bromsarna tänkte jag göra detta direkt vid ccm-modulen genom att dra en tråd mellan resp. ben på modul-lådan. Vet någon vilka ben som hör till vad?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag antar att du har räknat med att få detta svar... Men varför inte fixa en ny slitagegivare, kostar 40:- på Bil*ema?
Hissa upp bilen, lossa hjulet och oket, montera givare, tillbaka med ok, hjul och sänk ner bilen. Tar kanske 1,5 timma med normal händighet och amatörverktyg.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
går bra att bara kortsluta, gjorde det på min 316 i helgen utan gnäll. tänk bara på att du måste ha tändningen på 2:ans läge ett bra tag innan lampan slocknar

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
arrrgh, SAMTIDIGT!!!!!

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Ras.mus
Jo, Erikw, tanken har slagit mig men jag tänkte bara sätta dit en klämma över vintern. Inte kul att joxa med bilen när man kommer hem och det är kolmörkt ute. Och helgerna har man roligare saker för sig!
Ras.mus
Förresten, det sitter bara en fram och en bak va? Det sitter väl inte en på varsida också?

Vilken sida sitter den på förresten? Höger eller vänster? (fram & bak).

Jag vet nämligen inte om det är fram eller bak som den saknas på...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vänster fram och höger bak!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ras.mus
Ja, och slutligen... Någon som vet var man lättast kommer åt kablarna utan att behöva plocka av hjul/hissa upp bilen. De borde ju ledas in till CCM-modulen i främre säkringslådan.. Vilka färger har ledarna?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det fram, så vrid ratten med max hjulutslag. Jag minns inte åt vilket håll, men klurar du säkert ut snabbt. Där går det att hitta kontakten, följ sladdens väg från karossen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ras.mus
Hej hej...

Då har man rotat lite i bilen då. Det var bara att kortsluta som någon skrev. Det var bak som förra ägaren hade skippat det helt. Hade en gammal liggandes som löddes ihop och sattes dit. Skönt o slippa det meddelandet. Har en ny oxå, ska dit med den så fort hjulen ska av nästa gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.