|
|
|
|---|---|
|
Satt me en jobbarkompis & diskuterade lite... Hur värdesätter försäkringbolagen bilarna om de te.x blir stulna & aldrig dyker upp igen?..går dom efter listorna som bilförsäljarna har?? | |
|
Det är vanligt att försäkringsbolag ringer till bilförsäljare och frågar om en värdering. Sen är det upp till bilfirman att värdera bilen, personligen sätter jag en bils värde utefter bytbil.com (vet att fler andra numera också gör det). Sedan är det fler faktorer som spelar in, bland annat vad du köpte bilen för samt vilket skick den var i. Mvh Tomas |
|
Måsen |
Eftersom detta börjar bli aktuellt för min del så hopar sig en mängd frågor och funderingar. Vad baserar försäkringsbolagen sina värderingar på, har hört att de till och med går så långt att de ringer och bjuder på annonser på blocket för att se hur långt de kan komma ner. Ligger det någon sanning i detta? Kvittot är bara intessant för bolaget om det gynnar detsamma, dvs att man köpt bilen till ett bra pris. Sant/falskt? Är det inte lite märkligt att bilförsäljarna (inte alla kanske, men det förekommer) värderar den krockade bilen tiotusentals kronor lägre en motsvarande som står i den egna hallen, när försäkringsbolaget frågar? Om bilverkstaden har gjort en kalkyl på reparationen, finns det något som säger att försäkringsbolaget inte kan erbjuda att lösa in den mot en betydligt lägre summa? Finns det någon "tumregel" som säger att vi reparerar för 80% av bilens värde annars löser vi in den? Om man har svårt att komma överens om en ersättning vad händer då?, mer än att man inte får någon ersättning tills det är klart. Det är väl detta och hundra tankar till som cirkulerar i huvudet just nu, fan va tråkigt... /Mattias /// Länk |
| De utrgår från handlarnas riktpris men de tittar även miltal, utrustning och skick (om den är krockad). Har man en bil i normalt skick så brukar man få bra betalt av FB men om bilen tex är obesiktigad får man nästan ingenting alls. | |
| Jag total skrotade tjejens Peugeot 605 i sommras(viltolycka), hon fick dubbelt så mycket av FB än vad hon köpt bilen för ett år tidigare! | |
| Jag smällde min gamla Passat för några år sedan. Fick lättare skador i fronten (typ ny framskärm, ny strålkastare, ny lack på motorhuv och kofångare....) Reparationen kostade nästan 18000:- och fb valde då att reparera bilen. Knappt ett år senare fick jag ut 7500:- för bilen. I privat annonser vid olyckstillfället så annonserades liknande bilar ut för 10-15000:- men märkeshandlaren tog ca 30000:-, så då måste fb ha utgått ifrån handlar priser eftersom de bestämde sig för att laga bilen. F ö var det ju en Vw verkstad som gjorde reparationen också.... | |
|
Måsen: Efter ca 4 års erfarenhet som bilsäljare på Audi/VW kan jag säga att förs.bolagen ringer till minst 3st olika märkeshandlare dvs är det en BMW som ska lösas in så ringer de till olika BMW ÅF. När de ringer så specar de bilen och ibland så frågade jag t.ex. om ett visst paket eller en viss extrautr satt på bilen som är avgörande för bilens värde. Alla bilhandlare har en s.k. "gula listan" där det står försäljningspriser för alla märken o modeller. Dessa värden baseras på ett genomsnitt från avslutade affärer de senaste 6 månaderna och speglar därför direkt marknadsvärdet (listan uppdateras varje kvartal). Det är dessa listor vi i huvudsak går efter om det det inte är en väldigt speciell utr eller lyxbil (A8, S-klass, 7-serie etc). Sen kan värdena variera lite beroende på färgkomb. och utr. Förs.bolagen reparerar till i stortsett 100% av marknadsvärdet eftersom det annars skulle bli dyrare att lösa bilen. Om du inte godkänner förs.bolagets ersättning så får man tillsätta en oberoende värderingsman men man får själv stå för kostnaderna. Allt annat du skrev om blocket.se och bilförsäljarna skulle jag tro är rent nonsens eftersom jag vet att förs.bolagen har respekt för de aukt. ÅF's bilsäljare och deras kunskap. Har du ställt dig själv frågan varför en bilsäljare skulle sätta ett betydligt lägre värde bara för att ett förs.bolag ringer? Vad har han att tjäna på det? Lycka till och hoppas Du/Ni klarade Er oskadda. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
Måsen |
Nja, jag har forskat lite själv i mina funderingar under dagen och kan konstatera följande. Att försäkringsbolag ringer och bjuder på bilar i tex motorbörsen är ett faktum, det har jag fått bekräftat idag av en bekant som varit ute för det själv. Att min bil värderades lägre än motsvarande bilar såg jag ju själv, det var ju bara att gå en sväng i bilhallen på samma firma som min stod för skadereglering. Värderingen stämde med en "ren" 528:a dock. Nu vill jag ju ha lite betalt för utrustningen också, har sökt i timmar idag utan att hitta en motsvarande 528:a till salu. Ang meningsskiljaktigheter, så finns det tydligen 3 steg. Först att överklaga till det aktuella försäkringsbolagets nämnd. Blir man inte nöjd där är det ARN som gäller. Till sist tingsrätten. Övriga funderingar står obesvarade. Men nu ska vi ta en sak i taget, försäkringsbolaget har inte lagt fram något konkret förslag ännu, allt kanske slutar ok till slut. Hoppas på det iaf. Utgår man från det värsta senariot så kan man ju bara blir nöjd, det får bli min taktik... /Mattias /// Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.