AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.167

Lufta kylsystemet + fläktkopplingsproblem 325 E30.

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Har precis skruvat ihop bilen (325 E30) efter att ha bytt kamrem, spännrulle och generatorrem mm. Men det har uppstått 2 problem som inte fanns innan!

Problem 1: Bilen låter som en Volvo. Fläktkopplingen knasar alltså, men den funkade ju bra innan!? Tog bort den lilla böjda metallbiten som sitter på framsidan av fläkten, men satte tillbaka den sen. (Nyfikenhet, hehe) Men kopplingen borde väl inte paja av det??

Problem 2: Eftersom jag tog loss kylaren var jag ju tvungen att tömma ut massa kylvatten. När jag var klar och hade fyllt på ny vätska skulle jag lutfa systemet. Men när jag lossar på luftningnippeln så händer det ingenting! Åkte med den uppskruvad i ca20min men inget vatten kommer upp.
Har det att göra med att fläkten går hela tiden så motorn inte blir helt varm? (Tempen ligger normalt, dvs några mm under mittensträcket. Iof vart den kallare när man körde lite snabbare, men jag stog också på tomgång en bra stund och tempen var då normal) Fast den övre kylarslangen blir ju varm...hmm...Hjälp nån?

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
1. Jag var också pilligt nyfiken en gång - den lilla böjda metallbiten ... Det kostade mig ett viskokopplingsbyte på min 323-a.

2. Fläkten kan snurra som en flygplanspropeller utan att motorn blir kall - bara termostaten sköter sitt jobb. Normalläget är rakt upp för kyltempen. När den ligger under ska du börja fundera över att byta termostat!
svintoleffe
m20 motorn är ruskig dryg att lufta.
Motorn måste gå upp i arbets tempratur för att man ska kunna lufta som bäst på dom.
Det är enbart för att just m20 motorn använder sig av tryck, så man måste bygga upp ett litet tryck och då får du ut luften.

MVH Leffe
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Är det inte så att om du har luft i systemet får du dålig cirkulation - motorn blir överhettad. Kall motor kan du bara få om för mycket vatten släpps genom termostaten till kylaren. Jag har svårt att fatta att det skulle kunna vara något annat som gör att motortemperaturen inte kommer upp. Har du inte cirkulation skulle det ju spruta ånga upp genom luftningsskruven efter en kort körning...
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Hmm, så det är alltså den lilla metallbiten som bestämmer hur fort fläkten snurrar? (enkelt uttryckt) Den sitter ju nära kylaren och utvidgar/drar ihop sig beroende på hur varmt det är.
Nu när jag tänker på det så sitter min metallbit inte emot "pluppen" bakom, alltså tror fläktkoppling att det är varmt som fasen fast det inte är det! Det borde man ju kunna laga.

Återkommer med resultat =) Det löser förhoppningsvis luftningsproblemet också, vi får se!
Tack för svaren.

---
svintoleffe
Ska man kolla på et enkelt om fläktkopplingen fungerar så tar man en tunn tunn trä bitt tillräkligt för att orka hålla mott fläkten.
Sen när tempen är i rätt läge så hugger fläkten i och pinnne går av.

MVH Leffe
motbevisa mig gärna, men m20 SVÅR att lufta??????!!

har luftat min m20 säkert en 10-12 gånger och samtliga har inte varit något problem...bilen har varenda gång stått plant med kall motor, helt tomt kylsystem (lite vatten kvar i motorn dock). Varje gång har jag monterat ihop kylsystemet (om det behövts) sen har ja skruvat väck luftningsskruven på termostathuset och sen fyllt på med vatten tills det börjat rinna ut ur skruven (fyller givetvis i exp. kärlet så ingen missuppfattar). Sen skruvar jag på luftskruven medans vattnet rinner ut där, så att man inte får in luft, sen startar jag motorn, låter den gå på tomgång tills det att den når arbetstemp och kollar under tiden efter läckor och håller koll på tempen...låter den gå i 30 minuter så att det garanterat inte finns mer luft kvar för tillfället...dock behöver jag ibland efterfylla ca 1,5 liter dagarna efter då alla luftfickor släppt när man kört ett tag...men svårt att lufta?? ALDRIG! hur enkelt som helst!

fattar inte varför alla säger att det är en svår motor att lufta? kanske har fått ett bra exemplar? :)

BMW, Bayerische Motoren Werke
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Har som sagt inte luftat min än =)

---
To
42
Touringolle
325i Touring -89
K1200RS -02
Håller med BMWFreaken! Jag har haft två E30 325:or och en 320. Alla tre bilarna har jag luftat flera gånger efter kamremsbyten och annat. Hur lätt som helst! Man behöver inte ens ta ur skruven. Lossa bara skruven ett par varv och fyll upp till det börjar rinna ur skruven och skruva åt.

Sen har jag bara startat motorn och luftat igen med motorn på och dragit åt och sen kört iväg med bilen på helt normalt sätt och stannat efter en liten stund och luftat ett par gånger och sen fyllt på lite kylvatten till rätt nivå då bilen kallnat nästa dag. Hur enkelt som helst.

Olle
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
På min rann det aldrig ur lufthålet..? Men men jag ska fixa metallbiten så får vi se. Vet ju inte ens om det är nåt knas med luftningen =) Funkade iaf bra att köra i ca 30min.

---
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det lilla metallblecket har jag alltid trott att det var någon tillverkningsteknisk finess - istf en mutter - när kopplingen monteras ihop. Det skulle kunna vara så att den sätts i ett injusterat läge på fabriken. Tar du bort den åker piggen in och du har en mindre väl justerad koppling. Det kanske går att värma upp kopplingen så att piggen kommer ut och det går att skjuta in metallblecket till ett bättre läge....
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Min pigg är fjäderbelastad vad jag kommer ihåg? (och trycks utåt av fjädern) Ska plocka loss kopplingen i morgon och kika om det går att fixa. Återkommer!

---
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Sådär, då låter inte bilen som Volvo längre! =) Tog loss viskouskopplingen och och monterade om metallbiten. Funkade klockrent! Och luftningen gick lekande lätt.

Så ett TIPS till alla er som har paj fläktkoppling, ta loss och försök laga ist för att köpa en ny för 900kr!!

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.