AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.347

Ingen värme i bilen, temperatutren stiger snabbt..

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja.. Då var det dags för problem igen med min kära ögonsten. Vaknade upp tidigt på lördagen och körde iväg till jobbet som vanligt, efter redan 5 minuter så stod värmen i mitten och jag blev genast misstänksam... Ingen värme i kupén heller kunde jag konstatera. Pratade med en kompis till mig som är bil mekaniker och han var nästan 100 på att det var termostaten så jag köpte en ny (orginal givetvis) på stört, bytte den ikväll och så börja vi med luftandet, vid det laget hade mekanikern åkt hem. Vi står och luftar i ca 2 timmar, men det bara pyser ut jävla massa ånga.. Till slut gav vi upp då man bara kunde ha motorn igång 5 minuter innan temp. mätaren gick in på det rödmarkerade området och började lysa, vi fyllde flitigt på med vatten men det gjorde ingen skillnad. Jag sätter mig, kör de 2 kilometrarna hem och efetr ca 1,5 kilometer så blir temperaturen för varm, jag stannar på vägkanten, öppnar luft skruven och det kommer ut ånga kanske 2 meter upp i luften, och det verkligen pyste ut ånga utav helvete..

Så nu står jag här, utan en aning, misstänker at vattenpumpen gett upp i och med att det bara kommer luft tillbaka från kylaren, och att det inte finns någon värma i kupén, men var i fasiken tar allt vatten vägen då jag kanske fylklt med med 15 liter vatten idag... Många frågor få svar, hoppas någon kunnig här kan göra mig klok.

Alla svar är välkommna!

MVH

Mischa Danko
svintoleffe
Det är ett vanligt fel att vattenpumpen på e36 pajar.
När dom byggde den, så satte dom ett plast skovelhjul, så när det blir nött så snurrar inte plasthjulet runt och ser då till att vattnet inte kommer runt.
Det finns ett litet hål i pumpen som gör att när pumpen börjar bli trött så rinner det ut där istället.

Jag gissar starkt på att det är pumpen.

MVH Leffe
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag satte mig och räknade lite. Om inte har någon cirkulation ut till kylaren genom att pumpen är kass eller kylaren täppt och tar ut 30 hkr ur motorn i snitt kokar du bort sisådär en halv liter i minuten som pyser ut som ånga via övertrycksventilen i kylarlocket. Det blir helt enkelt ett bubblande helvete i kylkanalerna. Jag kan inte se något bättre sätt att blåsa en topp...

Var försiktig - om det inte är för sent!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag satte mig och räknade lite. Om DU inte har någon cirkulation...
Hade exakt samma fel på min. Byt vattenpumpen så blir det bra. Försvann mycket vatten för mig med, men har den inte kokat så är det nog inget fel på toppen. Det var det inte för mig i alla fall. Byt som sagt vattenpump och lufta så blir det bra!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Inte för att jag vill vara pessimist men - är inte "pyste ut ånga utav helvete" och förlorat kylvatten ( 15 l) samma sak som kokning så vet jag inte... Men det är väl bara att ta en sak i sänder och hoppas på det bästa!!
An
291
Antiloop
E38 728iA
Hej MD!

Känner igen mig... Spenderade åtskilliga timmar med ett "ånglok" igår kväll...
Iofs så har du rätt gunnarh. Men jag fyllde på 6-7 liter jag med utan att den hade kokat det är jag säker på att den inte gjorde. Den tryckte ut vattnet ändå. Tempmätaren var aldrig högre än strecket till höger om mitten.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Spookshow,

Är ditt problem verkligen samma som MDs? Hans motor blev ju överhettad och blåste ånga. Jag föreslår att du startar en egen tråd...

Annars är vi ju tillbaka på ruta 1 med frågor om avgaser, olja värmefunktion och Gud vet vad...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tack för alla svar!

Hmmm.. Har legat och funderat hela natten och konstaterat att det måste vara vattenpumpen det är fel på, men jag är orolig för toppen. Därför kollade jag i kylavattnet, ingen olja där inte. Och inget vatten i oljan. Får hoppas att det klarade sig, bilens varningslampa i det röda fältet lyste men exakt när du lyste så stängde jag av bilen.

Nu är frågan om jagska köpa mekonomens pump somhar ett skrovelhjul i järn eller orginal?! Har ju läst mycket här och jag tror att mekonomen är den bättre, jag snålar aldrig med delar til bilen och köper alltid orginal, men just denna komponent verkar vara en riktigt svaghet hos E 36:orna.

Jag har aldrig tididgare bytt vattenpump, men själva pumpen ligger på en 600 kronor, men det är tydligen mycket med själva bytet.. Har ni några rekomendations om hur man kan lösa det på bästa möljiga sätt?!

MVH

Mischa Danko
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Om BMW har övergått till metall-skovelhjul skulle jag absolut välja den. Eller om man modifierat den på annat sätt som går att försvara. Jag köpte en pump från annat håll till min gamla 323a och efter det hade jag alltid högre temperatur på termometern, inte mycket men helt i onödan!
Daytona
Köp Mekonomens vattenpump med skrovelhjul i metall. Håller bättre än BMW:s såklart. Fick denna rekomendation av en erfaren BMW-mek när jag bytte på min. Och glöm inte köpa nya packningar till också. Det är lätt att byta själv bara man är lite händig. Finns ett reportage på sidan om vattenpumps-byte om jag inte har fel.

MIN EX:Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, priset på BMW:s och mekonomens skiljer sig knappt, det är inte det som är det viktiga, utan kvaliten som är viktig. Jag vill att den ska fungera korrekt och unta problem ett bra atg framöver. men jag tror också på mekonomens faktiskt. Järn har ju bättre hållfasthet och längre livslängd än plats. så är det ju bara.

Ja, nya packningar är ju en självklarhet.

Men då blir det till att beställa ny pump idag, bytat imorgon.

Ska leta efter sidan här på forumet, hoppas det inte kräver mycket specialverktyg och så. Men men.. Det är hårt att ligga på topp ;-)

Tack för alla bidrag som gjort mig lite klokare.

Jag ska följa upp denna tråd senare och berätta hur det utvecklas.

Tack så mycket!

Mischa Danko
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag har en vattenpump i stål!

Länk

Du får den om du hämtar själv!

Mvh
An
291
Antiloop
E38 728iA
Köpte en ny pump på BMW idag, 640 spänn e ju inte så mycket att bråka om. Känns ändå lite bättre med original än mekonomen...
svintoleffe
Jag skulle aldrig falla mig in att köpa en vattenpump på bmw om dom har kvar sina plast hjul.
Då hade det blivit mekonomen

MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.