AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
647

Är E36 övervärderad?

Gr
12
GreenP
316i -92
Köpte i juni min första BMW detta var även min första bil!!
Betalade då 39 papp fö denna 316i -92 Sv-såld 17000mil och fullt servad 2-ägare. Óm det inte varit för att man ville köra med klass hasde man ju för dessa pengar kunnat få en annan ett par år nyare bil med mer utrustning och som en del kanske det flesta skulle anse mer prisvärt!
Såg nyss t.ex nyss en Ford Mondeo -95 rätt hyfsast med utrustning för den begärde de 40000kr. Vet i och för sig att Mondeon inte är ngt jättebra exempel eftersom andrahandsvärdet på den varit kasst hela tiden men ändå. Har läst att E36 är på väg ner i pris. Är det rätt eller är den värd att betala lite extra för??

Har jag gjort rätt som valde BMW trots prisskilnaden och var det ett skäligt pris jag metalade för min lilla fyra?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Övervärderad? Det beror på vissa är nog det men kolla vad du får för runt 60k idag när det gäller bil. Vad tar du hellre en e36 320-325 eller en Volvo 740/Ford Scoripo/Mondeo/Opel Omega. Jag tycker alla gånger att det är värt det extra man betalar. Dessutom kommer du få igen mer av dom pengarna än om man tex köper en mondeo som kommer fortsätta falla som en sten till 20k någonstans.
Gr
12
GreenP
316i -92
Så du tror inte att man behöver oroa sig för någon större värdeminskning om man nu står med en av de mindre tidiga reE36orna då?? Självklart komfortmässigt är den ju överlägsen andra bilar i prisklassen tycker jag. Men om du gämför en tidig E36 och exempelvis en Volvo 740 (skittrist) -92 så har ju ändå volvo sedan 1985 eller när det var den första tillverkades var kunnat arbeta med modellen och utvecklat den känns det inte då kanske säkrare för den som står inför ett bilköp att satsa på denna och även då tjäna in 10-15 tusen på affären??
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har svårt att se att en 316i kommer falla mer, tvärtom bör den hålla sitt värde bäst. Räkna på vad en 316i kostade ny och var en 325 kostade ny. Idag ligger dom väldigt nära varandra. Jag har svårt att se något ras för en tid e36 med en 4 cylindrig motor, alltså gäller detta även 318. Dessa bilar är pålitliga och roliga andrabilar som om dom sköts och hålls i bra skick kommer att hålla sig bra. Speciellt de bilar som fortfarande är i originalskick och inte utrustats med toksänkning, ögonlock och sportavgassystem.

Jag tror inte att den personen som resonerar att köpa en BMW samtidigt resonerar att köpa en Volvo 740. Dels är det en större bil och dels så var verkligen inte volvo premium under 740 tiden. Visst är det en pålitlig laståsna men det som att idag välja mellan en ny BMW och samtidigt snegla på en Fiat...
Gr
12
GreenP
316i -92
Ja det verkar ju vara så att de små fyrorna står sig bättre än sina syskon med större motorer. Funderar på att kanske snart byta till en 325 men man kanske bör vänta eller?

Och när man ser det på det sättet tror jag inte heller att en person som är BMW intresserad jämför denna med en Volvo 740. Men om du har en "okunnig" fattig student tillexempel som nyss fått lappen och vill ha en bil kollar åt den betydligt billigare bilen både att köpa och att inneha.

Vill bara tillägga att själv skulle jag aldrig sätta mig bakom ratten på en gubba Volvo 740.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.