|
|
|
|---|---|
|
Vilket lik till bil ! Det gäller verkligen att kolla mer än en gång när man handlar bil. Vad hade han kört innan han skrotade bilen 1,4 km eller 1,4 mil.... Håkan | |
|
Saxat fr svt. "Ingvar Formby tog bilen till bilprovningen för att visa bilens allvarliga brister. Men bilprovningen i Malmö-Fosie ansåg sig inte ha begått något misstag. De allvarliga fel två verkstäder omedelbart uppmärksammat hävdar bilprovningen varit omöjliga att se. Inom en knapp vecka förvandlades Ulfs pärla från ett prickfritt fynd till en ren trafikfara. Ulf Hallin får nu klara sig utan bil då han inte har råd att köpa någon ny. Bilen som Ulf Hallin köpte har besiktats fyra gånger under 2003. Protokollen från tre av dessa besiktningar har visat på allvarliga fel på bilen, i samtliga fall rostskador i bakvagnen. Den sista besiktningen, fyra dagar före försäljningen till Ulf, gav ett helt rent besiktningsprotokoll så när som på varningstriangeln." Hela artikeln Länk Kan det vara så illa att man mutat sej igenom besiktningen ? Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Det är nästan så att vi skulle skramla till en bil till den stackars lurade pensionären. Oavsett om sbp gjort fel eller ej så är det synd om någon som blir så lurad av en säljare. |
|
| tycker nog att den som har fusklagat bilen borde ha mest skäll, sbp folket har väl bara ca 15 min per bil att leta fel. | |
|
Vad är det för idiotverkstad som inte kan säga hur han ska fixa bilen istället för att skrota den. Var ju bara fästet till länkarmen i balken som lossnat. 10 minuter med svetsen och den är klar att åka med. Tycker hela repotaget var fånigt...bilprovningen har aldrig och kommer aldrig att kunna anses som en felsäker institution. Och hur nån kan köpa bil enbart på ett besiktningsprotokoll är ju en gåta. Ett besök till bilprovningen är alltid ett lotteri. |
|
|
Litar inte på besiktningen... Min förra bil gick igjenom med blanka papper och en månad senare ca 100mil lungt körande fick jag byta bromsskivorna fram för dom var helt sönderrostade på innsidan av skivan. Skivorna var total sönderrostade med gravrost , var nestan hål i skivan...!! Kan inte fatta att bromsarna var perfekta vid besiktningen och en månad senare totalt upprostat.. Gött att köra BMW BMWCS #05472 Länk |
|
| Hade en gammal Ford för ca 10 år sen...en vecka efter besiktning utan anmärkning så lossnade undre länkarmen fram. Visade sig att bulten som höll den hade ätit sig genom både bussningen OCH länkarmen...inget som går på en vecka alltså! | |
|
går man på endast besiktningsprotokollet vid bilköp då är det fan inte mer än rätt att man blir blåst. Hur urbota dum får man vara. Jag litar inte på nån när jag ska köpa nåt. det är bara se lyssna känna provköra ta på sig blåställ o kräla under o titta. Annars går det som det gick. 535:an som jag köpte i sommar hann jag köra 4 mil med så blåste toppackningen på den. Inte kul men jag ringde förra ägarn o sa vad som hänt. han tog på sig att reparera den och 9 dagar senare ringde han att det var bara o komma o hämta bilen. Det är inte alltid man har sån tur. I alla fall inte om man köper privat. /Steffee |
|
|
Klart att sbp kan missa småsaker, men i det här fallet så var det ju ganska uppenbart att den var fuskad igenom. Om bilen har anmärkning i3-4 tidigare protokoll och sen helt plötsligt prickfritt trots att rosten är kvar, nog f-n har ngn fått en slant vid sidan av.... Det är nog inte helt ovanligt, även om långtifrån alla är mutbara. Vi har en bilhandlar här i täby (arninge) som alltid har nybesiktigade bilar till salu, den ena risigare än den andra. En vän köpte en 240 där (nybes) han är helt okunnig om bilar och ltade på bes-protokollet. Men när jag provkörde och tittade så hade den många brister som borde givit nedslag, slitna däck,skeva bromsskivor(så skeva att foten studsade på pedalen vid kraftig inbromsning) rost både här och där. Visst den var billig, men han ville ju ha en bil över sommaren och inte ett reparationsobjekt. Men så här är det och det kommer man nog inte ifrån, blir nog inte speciellt mycket bättre om man tillåter konkurrens på besiktningsmarknaden. |
|
|
Inte så konstigt när SBP består av avdankade bilmeckar. Jag och många med mig har råkat ut för påpekanden om t.ex. rostiga bromsrör som ett år senare inte är rostiga längre trots att inget har gjorts. Det visar på den bristfälliga kontrollen som mer beror på besiktningsmannens humör och engagemeng än på strukturerade besiktningsmetoder. Mvh, Steaman |
|
|
Lite vettigt, men mest skitsnack här... VARFÖR ska det alltid pratas om mutor så fort någon inte är nöjd med Bilprovningens arbete? Ibland t.om. på ett sådant sätt att det är att betrakta som rent förtal. Det är fullt möjligt att kräva att ALLA fel på ett fordon ska upptäckas vid en kontrollbesiktning, men jag tror inte att någon vill betala vad kontrollen skulle kosta. Just det aktuella fallet har jag själv satt mig in i i mitt arbete med kvalitén inom Bilprovningen, och man kan absolut inte säga att det var någon miss från besiktningsteknikerns sida. Allt han kan göra för att kontrollera om skadan är reparerad är att visuellt se att plåtarna är svetsade, och kontrollera med rostindikatorn (hammaren). I detta fallet får man precis in hammaren i glipan mellan länkarmen och karossen och har i det närmsta ingen möjlighet alls att få den kraft i slaget som krävs för att höra och känna ordentligt. När bilen kom till verkstaden hissade man upp bakvagnen och tog bort hjulet. Sedan har man med brytverktyg brutit loss länkarmen från fästet. Detta är en kontroll som med hänsyn till besiktningsprogrammet och tidsbokningen inte är möjlig att utföra vid en efterkontroll. Boven i dramat anser jag alltså inte är Bilprovningen, utan säljaren som medveten om den bristfälliga reparationen sålt bilen utan att upplysa om detta. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Håller här med FS En eller två timmars demontering, en bra garagedomkraft som hållerl änkarmen fixerad i läge mot chassie, fram med svetsen och saken är oskar. Vet, en liknande ska hände min gamla veteranopel när jag kört för mycket last i den. Bättre än ny nu. Verkar inte som att köparen haft någon amatörmek att gråta ut hos i detta fallet. |
|
|
Spännande läsning, men när jag klickade på rubriken väntade jag mig något i stil med att Sverker Olofsson kastat runt nya CSL på Knutstorp med konstant ställ genom samtliga kurvor. Besvikelsen är oerhörd :-) Skumt det där med Svensk Bilprovning, har aldrig haft problem med dem. MVH, E38B12 |
|
|
Tycker inte sbp har gjort något fel i det här fallet. Visst är det synd att de inte kan se allt, men som sagt vi vill nog inte betala för den kontrollen. Den bärarm som lossnat satt säkert fast när bilen besiktigades och även vid en enklare brytning för kontroll av gummilagring/bussning. Personer som vill luras kommer runt det mesta bara de vill. Tror inte det handlar om mutor eller andra fix med bilprovningen. Framför allt vad gäller bilaffärer vet vi väl alla att det är lätt att bli lurade. Sedan är det ju så att besiktningseknikerna bara är människor dom med. Så att bedömningar kan skilja sig en aning accepterar jag. Det är ju i princip omöjligt att skapa ett testprogram som bara går ut på tester med hjälp av maskiner som ger mätbara värden. Kvalitetsarbetet och servicegraden på bilprovningen tycker jag har lyfts betydligt under de åren jag haft bil. Att dessutom Sverker bara sveper undan säljaren med att "han är en skojare, det vet vi" och inte lägger ner krutet där. För han är ju den stora boven i dramat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.