AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.456

kamrems haveri E30

Sida 2 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är inte BMWn jag tänker på... utan v**vo...

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
Rpport om mitt haveri!!

nu har jag plockat ner allt, pga garage brist har jag fått vara ute därför har jag inte hunnit plocka ner den förrän nu idag, bor i Östersund så det är inte så jävla varmt ute heller.

Iaf, remmen är ju av som jag konstaterat tidigare, trodde att jag klarat toppen bra men nu när jag plockade av ventil kåpan så var 6:ans avgas lyftare av (förmodar även ventil krökning) samt 3:ans insugs lyftare av (förmodar även där ventil krökning).
Ja då är ju frågan, ska jag ta av toppen o renovera den eller ska jag köpa en hel topp av någon eller en motor........ja inte f.. vet jag men less på detta skite är jag iaf.

Tror fan jag går o köper en Porsche igen, gillar BMW men de jag haft har dom där jävla lyftarna pajjat på..........tröttsamt.

Nä det blir nog en ny motor,,,,,,,,,så alla BMW freaks jag säljer inte den här bilen än iaf.

ja förresten, nån som vet om topp eller motor som är till salu??

/Roger
To
42
Touringolle
325i Touring -89
K1200RS -02
Hej Roger,
1. Först av allt köp en verkstadshandbok, 350 spänn är billigt för försöker du sätta dit en rem utan den förstör du kanske motorn (det tror jag redan du gjort men det är inte säkert).
2. Ta absolut inte kompprov innan du satt dit en ny rem.
3. Du ser på spåret vevaxelnavet och märket främre motorkåpan när ettan är i ÖD, men ställ in veven så att ingen kolv är riktigt nära ÖD genom att vrida 1/12 varv från markeringen. och FÖRST DÅ vrider du kammen till rätt läge, annars böjer du ventilerna. Sedan vrider du tillbaka veven till rätt läge.
4. Rätt läge för kammen är när spåret i kammens kugghjul är i linje med spåret i toppen (klockan halv två framifrån sett).
5. På med rem och spännrulle och släpp på fjädertrycket, släpp det igen och dra lätt åt bultarna.
6. Vrid vevaxeln två varv medsols.
7. Släpp på fjärdetrycket igen och dra bultarna med 22 Nm. kolla att markeringarna på nav och kugghjul fortfarande stämmer exakt.
8. Ta ditt komptest. OK?
9. Om ja, tuta och kör :-)

Är motorn OK måste jag verkligen gratulera, skriv här i så fall!

Olle
To
42
Touringolle
325i Touring -89
K1200RS -02
glöm vad jag skrev, såg inte andrasidan där du skrivit att motorn redan var paj.

Olle
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
är det ingen som vet om man kan se på remmen om den behöver bytas?

Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
hej Touringolle.

tackar för ditt svar.
ja tyvärr var det gonatt med lyftare o några ventiler, har dock kanske fått tag på grejer tilld en billigt så det blir kanske inget motor byte utan bara byte av d rasiga sakerna.

/roger
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Mugge: Jo det kan man se.

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oki Tack!

Vad är det jag ska kolla efter? sprickor? allmänn slitage?

Visa användare
14
dmax10mil
Bmw 320i -89
Gå inte efter märkeringarna på remmen.... dä finns märkeringarna på dreven och i blocket... balansaxeln (som sitter snett upp höger om veven få du plocka av remdrevet så har du en märkering på axeln...) och ettans kolv ska va i topp efetrsom du inte har remmen på så har det ju ingen betydelse om du är på "första" eller "andra" varvet... se bara till att få märkeringarna rätt och se till att byta spännare mä!!! sen ä dä bara att slänga på remmen och tuta och köra!!! ställ ventilerna när du ändå håller på... (M20 motorn är känd för att gå sönder riktigt duktigt när remmen går) så kolla upp ordentligt så allt är ok först!!!

Lycka till
Bo
1
Boni
Bmw 320i -87
Jag körde sönder min 320 för någon vecka sen, tror att kamremmen hoppat eller något liknande.. Toppen ser ut som den deltagit i ett atomkrig, hål i varierande storlekar i 5 kolvar. sex ventiler är det bara skit kvar av. Trodde först att kamremmen var av, men den va så jävla hel den bara kan bli. Bra trött blir man

Gasa som en tok!! :P
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Mugge: Ja det du nämner ska du kolla. Men du kan lika gärna byta rem när dändå tagit loss den gammla ju. Kostar 300:- på BMW. (till M20) Spännrulle går på 320:- eller nåt sånt, men om den gammla är frisk kan du köra med den.

---
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
dmax10mil: hmm jag trodde det drevet bara drev oljepumpen?? Snurrade lite på det när remmen var loss, men det vibrerar inte mer än förut?

---
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Om man demonterar en rem skall den aldrig återanvändas.
Vid ev tvivelaktigheter ang miltal eller ålder BYT REM.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
dmax::

ja själv klart ställer man motorn på markeringarna som finns i blocket och då kan du inte komma på fel varv, men vem du nu än va som sa att man kunde gå efter rem märkningen, vilket inte går på alla remmar kan ställa till det för sig........

ingen som tänkt ställa in någe efter märkning på remmen så det behöver du inte oroa dig för.

/roger
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
dmax,,,,
en sak till balansaxel drevet, kan du ställa rätt utan att ta av remdrevet genom att ställa rotorn på 1:ans tändläge.

/roger
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
dmax igen...

funderade lite på det du sa om balansaxel drev, är du säker poå att det är balansaxel drev på en 320i-86?? det är jag lite tveksam på däremot är det det drevet vi pratar om som driver rotorn...

beträffande pris på kamrem o rulle Nisse Järnet
så kan jag upplysa om att remmen hos mekonomen kostar 306:- till 320-86 och spännrullen 540:- till samma bil och har därför lite svårt att tro att det är billigare hos BMW....

/roger
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Hmm, pratar vi om samma drev nu?

Jaja, ang priset så kollade jag på kvittot nyss.
Kamrem: 240kr
Spännrulle: 312kr
Allt inköpt på BMW. (BMW Group Solna, och Danderyd)

---
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Kan tillägga att grejerna är inköpta till min 325i -88. Men det borde väl vara likadana grejer?

---
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
Nisse järnet.

nej det är inte samma grejer kanske där av prisskillnaden.
325 motorerna är inte lika som 320-323 motorerna som jag fattat det.
men det lät väldigt billigt det där för att vara orginal saker, mekonomen är ju andra sortering för bmw, iaf här i östersund, om bmw har slut köper dom av mekonomen.

7roger
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Ok, trodde rem och det vara likadant. Men då är det nog därför! Jo jag tyckte det var helt ok priser! Rotorn gick på under 100 spänn också. Men fördelaren var dyr, 930kr =(

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.