AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.454

kamrems haveri E30

Sida 1 av 3
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
Hello.

Har precis råkat ut för en brusten kamrem pga (dålig koll av tidigare ägare samt avsaknad av service bok).

bilen ifråga är en Bmw 320i -86 med orginal motor.

Jaja åter till mitt problem, brukar det gå sönder mycke på dessa bilar när remmen ger upp? Hörde inget rassel elelr nå när den brast utan det lät bara som en kylslang brast typ gummi som slits isär.
Motorn snurrar också utan oljud när kolvarna går upp, bådqar ju gott iaf.

Sen funderade jag lite på hur rem hjulen för kamremmen ska vara ställda vid motering??
Alltså hur ska kamrems hjulen på toppen samt på veven vara inställda, ska ettans kolv vara i bott eller i topp?

/Roger
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Om vi börjar med skadorna så tror jag inte att du klarat dig. Vet inte om det finns något läge då ingen ventil tar i kolvarna som kamremmen går av. Så tyvärr tror jag att du har ventilsallad även om det inte låter så illa när du drar runt motorn.

Enklaste är att köpa en servicemanual så är det lätt att se hur remhjulen skall stå. Dessutom kommer du säkert att ha nytta av den även till annat.

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
roger 164:
tror att det blir billigare om du köper en ny motor, särskilt en 320 motor.. kolla på olika skrotar eller om du kanske känner någon.. om du har tur kan du kanske hitta en 325:motor tom.
hur som helst ser de nog ut som en total motorrenovering om du ska reparera motorn och det lär ju inte bli billigt.

........ HAHA ;p .....
svintoleffe
Vilket varv tal hade du när remmen pajade, hade du låga varv då klarade du dig nog.
Det är bara att ta av ventilkåpan och ta en stor skruvmejsel och trycka på alla ventiler, då märker du om någon sitter fast.
Sen får du göra kompprov på alla cylindrar då märker du, om en kolv har gett upp.

MVH Leffe
Kolvarna brukar allt som oftast klara sig om du inte hade typ 6000rpm vid tidpunkten då remmen gick...Däremot kan du vara rätt så säker på att en eller snarare flera ventiler är krökta o kanske några avslagna vipparmar....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Visst är det gott med kamkedja..!

Beklagar det som hände dock, hoppas det löser sig för dig.. :/

---
.. vassast på ön ;)
Länk
svintoleffe
Schrimp Var inte så glad för att du har en kamkedja, dom kan ochså ge upp, har varit med om det.
På en bil, där gick den två gånger under tiden familjen hade bilen.
Utan ras.

MVH Leffe
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
ja hallå igen, fortfarande inget svar på själva frågan jag hade.
hade låga varv på motorn när remmen gick av, det är inga fel på lyftarna, jag vet hur det låter när dom smäller va, ventil krökning möjligt men inte säkert.

i vilka lägen sak kam drevet (remskiva kam) respektive remskiva vev så när jag monterar ny rem???

och ja motorn ska bytas till en 325 men inte just nu, den måste funka vintern ut som den är, ja så vida det inte är ventil haveri nu då då är det ju inte så mycket att göra.
Finns två markeringa, ett på vevaxeln å en på kamaxeln, du bordde inte kunna missa dem.
För att få det sista hjulet rätt får du lov att öppna fördelarlocket och vrida hjulet så att rotorn står på ettans cylinder. Rotorn skall vara lite före eller efter men jag minns inte vilket, så det får någon annan svara på.
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Hej Roger. Börja med att ta ett kompprov. En skadad ventil visar sig ofelbart som låg eller ingen kompression. Innan du tar kompprov, ta av kabeln vid anslutning 15 (+ ) på tändspolen så du slipper elektroniska problem sedan. Om du mot förmodan har bra komp på alla cylindrar, tacka då din lyckliga stjärna och investera litet pengar i en verkstadshandbok innan du försöker byta kamrem. Det är alltid bäst att läsa först och meka sedan.
MVH
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
harry2:
Gäller det med " anslutning 15" alltid när man tar kompprov. tänkte komptesta min.. anslutning 15, vad är det.. kan man inte bara ta av plus-eller minuspolen på batteriet""

........ HAHA ;p .....
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
hej igen.

jo alltså skruva kan jag och handbok behövs inte om jag redan vet hur sakerna ska ställas in eller hur, köper inte en handbok för 350 spänn eller vad den kan kosta om det räcker med att fråga nån hur dreven ska stå........, men det är svårt att gissa sig till hur kam o vev drev skall stå, jo jag såg att det på kam drev var en pil men mot vad ska pilen riktas JS_SNICKE?? måste ju finnas en markering på en fast punkt i topp godset också.

likaså på vev drevet en fast punkt på blocket som det ska riktas mot, där kan ja iofs som js_snicke sa rikta rotorn mot 1:ans tändläge.

komp prov kan va vettigt men inte nödvändigt för om motorn inte startar eller går bra ska jag iaf byta den helt, tänker alltså inte ställa mig och renovera den, detta blir lite hemsnickeri varning jag vet men ska bara kunna ta mig till o från jobbet ett tag till med den sen byts mnotorn iaf.

/roger
Ursäkta ett korkat inlägg men är det inte markingar på remmen??

Sedan hur dreven står mot varandra är väl inte så viktigt bara dom är rätt på mot remmen, eller är jag ute och cyklar? (Då måste jag klä på mig ordentligt för det blir nog kallt annars.)

PeterB

Länk
Alltså det finns inget märke på den till oljepumpen (vad den nu kallas) utan där är det bara att öppna fördelarlocket, kollade just i boken och det finns tydligen märken i fördelaren också. Både på rotorn och koppen.
Både kamaxeln å vevaxeln har sinna märken i ca klockan 2.00.
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Hej Exelerator. Ja, på bilar med elektroniskt tändsystem skall man alltid ta bort anslutning 15 från tändspolen. Anslutning 15 är + -kabeln på tändspolen. Det står 15 eller + på tändspolen.
MVH
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
ok tackar JS_SNICKE

ska ta en titt på det där.

/Roger
Ro
25
Roger164
BMW 320i -86
Bornius, ja det är möjligt att det du säger satämmer men då har du ju ett litet problem, du har ju ingen koll på om 1:ans kolv är i topp eller bott, dom kan ju liksom stå ett halv varv fel så därför måste man ju då kanske kolla mot fördelaren så 1:ans kolv är i tändläge, och då måste du ju veta exakt vart kamdrevet skall stå också eller hur? Har man dock fått motorn på rätt halv varv mot kamen då går det möjligtvis att ställa efter markeringar på rem, men först måste man ju ha saker o ting på rätt varv.

lixom lite, på rätt plats vid rätt tid.............

/roger
ja det är sant det du säger. Sen vill man ju vrida runt lite försiktigt då för om man har klarat grejorna och vrider manuellt kan det ju gå åt pipsvängen oxå.

Jag tror det finns massor med folk som är kungar på kamremmsbyte som inte har uttalat sig.
(det är inte jag) Jag har tröttnat på att meka och lämnar in på service hos Bavaria i Göteborg.

PeterB

Länk
yttryck
Appropå kamremsbyte..
vilka bytesintervall gäller för M20 motorn..
min har gått 4.700 mil sedan förra ägaren bytte
den sist..

har hört siffror som 6.000 mil, men är inte det ett väldigt lågt
miltal för en kamrem, kan körsätt påverka livslängden på kamremmen? kör väldigt lugnt med min 320..

/Igge
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag blir orolig när jag läser om rembrott... hur kan jag veta om kamremmen är bytt på min bil? den rä ny inköpt, står inget om kamrems byte i papprena. kan man öppna och kika? kan man se om den är bytt på själva remmen?

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vad har du för motor? har du 105 hästar så låter det ju om du har en m10 och iså fall har du kamkedja

--------------
Min E30: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.