|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har en svartmetallic bil och nu har vintern kommit. Jag börjar bli trött på att hela tiden tvätta bilen, smuts sätter sig på lacken ganska snabbt. Är det för sent att vaxa bilen? Jag kommer ju endå bli tvungen att avfetta bilen nästa gång den ska tvättas... | |
|
Det är aldrig försent att vaxa... Mange |
|
|
Varför skulle det vara för sent? Kör med Sonax flytande hårdvax, mycket bra prylar! |
|
| HAr Sonax flytande hårdvax. Hur många avfettningar pallar det me, innan det är dags för att lägga på nytt? | |
| Vaxar du bilen ordentligt så behöver du inte avfetta på många gånger sedan. | |
|
Det är inte för sent att vaxa. Håller du bara till i garage och använder värmefläkt eller kupévärmare så funkar det bra. har funkat för mig iaf. |
|
|
Lika bra att lägga på några skikt till vintern. Är det över 10 grader varmt (rekomenderas av sonax) bara så går det bra. Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
| Får jag inte stå ute och vaxa? Så fuktigt inne på en GDS hall ju... | |
| Jag har Turtle Wax senaste, en röd flaska eller Sonax vax från Clas Ohlosson, vilket tycker ni man ska köra på? | |
|
Att stå ute och vaxa när det är kallare än 12 grader är varnsinne.. Du kommer inte att bli nöjd. Om du själv inte har tillgång till garage så är det kanske någon polare, polares föräldrar som har som du kan få låna några timmar. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Vad tycker ni att jag ska göra? vaxa i en GDS hall som är fuktig, eller efter tvätt köra 1km och sen spola av igen och vaxa i ett garage? | |
|
Det sistnämnda! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Men i garage är det inte mer än 9 grader, ska det inte var lite varmare än så när man vaxar. | |
|
Vet du vad, jag tycker du skall ta och lämna in den till någon som jobbar proffesionellt med bilvård. Då behöver du inte oroa dig för väder och brist på optimal lokal. Lycka till |
|
| Skall göra det efter våren. | |
|
Hummm, jag har 20 grader i mitt garage. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| hej bmw-patricia, autosmart eller autoglym är produkter som är både bra och lättjobbade, har du inget garage du kan vara i?? | |
|
Carl L: man skall alltid ha avfettning när man trättar för att få bort skiten från bilen innan man svampar. då minstar risken för tvättrepor... (Bilrekondare) avfettning skdara INTE lacken som många tror! då skulle den inte tillverkats till de syftet anser jag! |
|
|
Toiny: Tror att Carl L menar att det inte behövs då smuts/skit inte fastnar på samma sätt på en vaxad plåtyta jämfört med en icke vaxad. Då behövs oftast ingen avfettning utan det är bara att spola av. Sen så skadar ju avfettningen den vaxade ytan inte lacken. I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där. |
|
Bmw ludde |
Använd tjärlösare istället för avfettning, mycket skonsammare mot vaxet enligt min erfarenhet. |
|
Många bra tips Börja dock med att avfetta hela bilen, avfetta därefter de eventuella asfaltsfläckar som finns kvar. Tvätta därefter bilen mycket mycket noga. Skinna bilen, låt torka. Sedan behöver billacker som är ett par år oftast en lackrengöring, kör med sonax. Därefter kommer den roliga biten, vaxning, detta om du inte har finare repor som kanske behöver rubbas. Lägg på sonaxvaxet med en mjuk trasa, inte för stora ytor åt gången. Polera därefter den efter ca 10 minuter gråmelerade ytan med rent polertrassel. Upprepa gärna behandlingen en gång till på ovansidan av bilen. O.B.S rekommenderar ej vaxning med maskin för dem som ej ahr stor erfarenhet, ett gruskorn eller en varmgång betyder omlack. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.