AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.608

Tankning av E39, ett rent helv-te

da
75
dagskjo
528iA-98
Tänkte höra om jag är ensam med detta enormt irriterande problem med en 528 från 98.

Första gången jag fyllde upp bilen (på Statoil) så märkte jag att pumpen slår ifrån så fort man har max på pistolen, tänkte inte så mycket mer på det för stunden.

Men nu har jag haft bilen ett tag och har märkt att detta är oavsett var jag tankar, grymt irriterande är det i alla fall.
Då jag tankar kan jag max trycka in handtaget 1/3 och detta resulterar i att varje fyllning tar en j-la tid........."#¤%&/#¤

Är det fler som har samma problem?

//Johan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har samma problem på min 735:a...Extremt känslig för lutningen på "pistolen".Jag kan väl iofs trycka på lite mera än 1/3 men aldrig fullt :(

Misstänker någon tät avluftning på min iaf...Har inte börjat riva i det ännu...Tanken rymmer ju 90liter så det är inte sååå betungande att det tar lite längre tid för tankning än normalt(ännu så länge) ;)

Mvh Janne.

li
1.959
liste
535i -89
Dessa problem beror nästan alltid på själva tankpistolen och hur känsligt inställd den är i förhållande till tankrörets lutning och därigenom strömning genom detsamma ner i tanken. Jag har aldrig haft några problem med min 735 och då har jag tankat rätt många gånger. :)

Ett tjuvknep som jag lärde mig genom sju år i branschen är att vrida pistolen några grader istället för att låta den hänga "fritt mitt i" så att säga. Annars får du försöka tanka på en annan pump på samma mack, om möjligt - det finns chans att det går lättare där. Hjälper inte det får man väl helt enkelt tanka på en mack där pistolerna är mindre känsliga.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Dra ut tankpistolen tills det tar stopp i nederkant. Känns som att den är lite väl långt upp i tankhålet, men det funkar och man kan låsa på fullt sprut.

da
75
dagskjo
528iA-98
Tyvärr har jag redan provat att tanka i olika vinklar och dragit upp handtaget en bra bit men det spelar ingen roll, har även provat Shell/JET m fl med samma resultat........
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...Tankar för det mesta på en "Volvomack"här i stan,kanske därför som pistolerna slår bakut ;)

Tack för tipsen,iofs så har jag också provat andra ställen med samma problem..Tycker att det inte ska vara så känsligt att tanka måste jag säga.

Första bilen som jag har sådana här problem med iaf :(

Mvh Janne.
För mig har det bara krånglat på en mack och en enda pump och det spelar ingen roll om jag tankar BMWn eller Volvon det är bara på den pumpen det krånglar på det viset som beskrivs.mack ägaren var medveten om problemet eftersom dom flesta klagade och han sa att det var fel i pistolen.

----
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det sitter en backventil i tanken och har den hamnat i felläge eller att fjädern är förspänd så slår bränslet tillbaka upp i röret och stängar av tankpistolen.
Har aldrig haft några problem vad jag kommer ihåg (över 2 månader sedan jag tankade :)) utan jag stoppar i pistolen och går därifrån för att slippa lösningsmedlesdoften för det är väl det vi kör på ??. För när det fanns aromatiska kolväten eller nått sånt i bensinen luktade den ju gott:))
BMW har ett speciellt vertyg för att ev korrigera denna backventil.
en bränsleuppsugningsapparat eller nått sånt som dom ska amvända till detta .

///MVH Hasso
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm,jag har bara problem med E32:an iaf...Mina f.d. bilar+M535:an har det aldrig varit några problem med att tanka på den macken med samma pump..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hasso,tror du att E32 har någon sådan finess :) som du skriver att E39 har?

Mvh Janne.
da
75
dagskjo
528iA-98
Får nog bli en sväng förbi BMW och be dom titta på det för det är ohållbart att ha det som det är nu......

//Johan
Jag har samma problem på min e34, men jag har inte haft den speciellt länge så jag har inte hunnit testa särskilt många pumpar än. Håller dock med om att det är otroligt irriterande..

- G -
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hade dessa problem första 3ggr jag tankade min E39. Men senast jag tankade så slog den inte ifrån förrän det var klart. Skumt...

Schnelle fart, Härliche fart.
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag instämmer med Hasso, om pistolen lyfts till klacken på baksidan tar emot så funkar det att koppla in autostoppet och göra något annat under tiden!
Hasso: åker du surmercan istället eller har du degat ihop hemma? Tänk om man kunde tanka varannan månad. Just nu åker jag mycket Discovery V8 som slurpar i sig 1,8 - 2,0l/ mil! Discon går inte in i garaget (för hög) så det blir enklast att ta den och låta BMW:n stå ren i garaget.

Mvh, Steaman

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp mycket MB har det blivit, den har stått till förfogande då brukaren haft foten i paket. Går som en dröm med ny kam.
Men det blir BMW tvätt på torsdag :))

E32 kan jag inte hitta några uppgifter på om nån backventil tyvärr.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.