AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.619

hur fungerar turbo och kompressor?

hur fungerar turbo och kompressor?
vad är det för skillnad?
pris?
vilket är bättre?

tack
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Kompressor drivs av en rem på vevaxeln oftast.
Turbon drivs av bilens avgaser.

båda trycker in mera luft/bränsleblandning in i motorn än vad en normal motor vanligvis gör,därmed ökar effekten.

..mkt enkelt förklarat alltså..
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
En till VÄLDIGT stor skillnad är att en turbo bygger upp tryck...
Kommpressorn laddar redan från start, men snor dock lite effeckt, hur pass mycket kan man undra=)
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
det är väl bara skruvkompressorn som laddar från start. en centrefugal kompressor ger ju inte max ladd förens vid max varv!!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
I teorin kan man fylla bagaget med en kompressor som drivs av en elmotor. Sedan får den stå och gå och ladda upp tryck i en trycktank, precis som en vanlig kompressor som man har i verkstaden. Sedan släpper man ut trycket via en knapp, ungefär som lustgas för att få en "turbokick" när lite xtra effekt behövs. Vad sägs om den ghettolösningen?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
>Baalzamon: det blir kort roligt det för det behövs en hel del luft till en bilmotor t.ex 2liters motor med medelvarv på 4000rpm => 4000 liter/min!!

mvh Kristian
M
30
M J
325i Cab -87 (min sen -91)
Ang. hur mycket effekt en kompressor stjäl;
På Corvetten har jag en Vortech V-1 centrifugalkompressor, ser ut som en halv turbo men drivs med remhjul och växellåda ist f avgasskovelhjul. I alla fall, så stjäl den 50 hk om man kör den fritt, men den lämnar ju tillbaks en del också (ger 60% mer uppmätt maxeffekt, 100% mer mätt vid 5000 varv före och efter).
El
338
ElNiko
325iT-92
Den stora skilnaden är väl att turbon inte pajar upp soppaförbrukningen när du inte använder den, eftersom den drivs av avgaserna och på så vis inte snurrar i onödan när du inte gasar. Men om du ska konvertera så spelar det mindre roll, för då lär du paja upp förbrukningen ändå...

I körskilnad kan man väl säga att kompressorn blir mycket mer direkt medans turbon mer känns som en slangbella som slungar iväg dig (rätt skön känsla faktiskt).
/Niklas
Jo
744
Jonhny
745 -85
Bränsleförbrukningen med min turbokonvertering blev i princip samma som innan så där är ju en stor fördel. Kompressor är tufft, men turbo är nog bättre för de allra flesta.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Jag tycker nästan att det verkar som att turbo oftast sätts på bilar med små motorer, medan kompressorer oftast bultas på jänkebilar med 5-liters V8. Vad beror det på? Borde väl fungera att kompressormata en 3,5-liters motor, eller en 2,5-litare också för den delen?

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
El
338
ElNiko
325iT-92
Deet kostar mer med kompressor... Sen litar jänkarna inte riktikg på turbo, det krävs ju lite mer finlir för att få det att funka, så därför slog kompressorn bra där, främst i trimkretsar. VW hade ju en version på golf II:an som de kallade G60, den är en kompressormatad 1,8 motor, en klasskompiss hade en sån corrado, och den drog iväg jävligt bra, det var liksom ett "rått" drag som kom direkt. Och när vi pratar turbo och stora motorer så finns ju alltid Bently, där snackar vi vrid...
/Niklas
M
30
M J
Det är både enklare och billigare med kompressor, speciellt för stora vinkelmotorer . En singelturboinstallation på en jänke-V8 går inte att göra på ett bra sätt pga längsmonterad V8, plats och dubbelt avgassystem. Så turboalternativet blir en dubbelturboinstallation vilket självklart blir både dyrare och mer komplicerat än att bara bulta på en remdriven kompressor, som dessutom är väldigt enkel att ta bort när det är dags för besiktning (min kompressor tar jag av på 10-15 minuter).
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
M J: Hur tar du av kompressorn på 10-15 minuter? Tar du bare av drivreimen da eller?

Jeg er interessert i kompressor (ESS) til E46 323 Ci -00 M52TU 2,5 liter. Forsker nå på emnet, undrer på om jeg må ha IC om det inte følger med fra ESS Tuning.. og må jeg "oppgradere" understellet for at bilen skal takle de ekstra kreftene?

"Den som er sin egen advokat, har en tosk til klient."
M
30
M J
Morten M: Skifta rem tar bara 10-15 sekunder (jag har två, en kort och en lång, beroende på om jag har kompressorn inkopplad eller inte).
Sedan byter jag tryckröret mot original luftburk (även dumpen sitter på röret) - tar några minuter
Skruvar av och pluggar oljeslangarna - en minut
Skruvar av kompressorn (luftfiltertratten sitter på denna också), fästet sitter med totalt fyra bultar - tar några minuter till
Klart!

(OBS: Detta är på Corvetten - inte på BMWn. Men det borde gå att göra det nästan lika enkelt till den)
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Tack för svaren grabbar! Har fått lite klarhet i hur det ligger till nu. =)

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.