|
|
|
|---|---|
BeeMWe playboy |
Ska kolla på en 525 89a samt en 535 91a. Hur mycket skiljer sig dessa ungefär i bensinförbrukning samt försäkring? Lite dyrt med 535 för en 18åring kan jag tänka mig, även om det inte är jag som skall äga :) bara låna ^^ Är på jakt efter en fin 320/325a (E30) 88a eller nyare, sv-såld med s-bok (eller import med s-bok stämplad hos BMW). Möjligen en E34 525-535(ej röd/vit) i bra skick med lite lulllull. S-bok. Gärna nära Uppsala/Sthlm. (M)irc Dalnet #bmwpower |
| Hej jag kan kan tänka mig att en 325a är dyrare i försäkring än 525-535 i dom årsmodelerna. Jag har haft en 325a-88 och har en 525an-93 nu den är billigare. | |
| Det skiljer inte så mycket i försäkring, ett par hundringar om året mer får du lägga för 535:an. Klart det kan ju skilja från olika försäkringsbolag, men om du vill veta exact kan du ju ta reg.nr från bilar och ringa runt. | |
|
I bensinförbrukning skiljer det en del. Tror den 2-ventilade 525:an drog ca 1l/mil blandat. 535 gjorde väl 1,15 l/mil. En viss skillnad. Sen är de ju de som säger att 535 motorn är den mest hållbara sexa som BMW gjort, om den sköts som den skall dvs. 535:an är något dyrare än 525:an även när det gäller service kostnaderna. |
|
redbull |
min polare har en röd 325:a 89:a (dom snygga kofångarna) 17", sänkt, sportsystem m.m.... 30000:- |
323E21terror |
Jag tror att det kan skilja "relativt" mycket mellan dessa bilar faktiskt. Men det beror väldigt mycket på försäkringsbolaget, jag vet iallfall att Folksam är bra och det näst billigaste bolaget i de tester jag har sätt, dessutom råkar de ersätta fälgar för en bra penning. Jag kan bara säga att min helförsäkring går på 4200kr (höjd från tidigare 3200kr) helår men då på mindre ort där bilen är skriven. Den tidigare 520i gick på 2500kr ungefär så då borde ju en 525a logiskt sett hamna ungefär mitt imellan i mitt fall dvs runt 3500kr per år. Om man räknar i % ger det ca 700kr/4200kr = 1/6 som motsvarar 15-20% i påökning för att äga 535an, ok säkert helt fel i din situation men borde kunna förhålla sig så till varandra. Angående förbrukningen så anger BMW 1.01l/mil för 525an medan 535an ligger på 1.13l/mil. Av erfarenhet så kan jag säga att pendlar du längre sträckor och kör på stora vägar med jämn hastighet så handlar det inte om några större skillnader i förbrukning..skulle tippa på mellan 0.5-1.0 deciliter mer per mil för 535an. Men kör du mycket stad så blir skillnaden säkert 2dl/mil mer för 535an. Men jag tycker personligen att för den skall vi säga lilla extra kostnad som 535an betingar så ger den mycket mer bil för pengarna än 525an, du slipper ju byta upp till det snabbare alternativet ifall du ångrar ditt 525 köp. farten är min drog |
|
Jag har en 535i 91 och jag kör i princip jämt korta turer inom stan och nu så här års blir det en del kallstarter. Kollade nu senast då jag tankade, då hade den dragit 1,34 och färddatorn visade att den drog 1,35 (otroligt att datorn funkar så bra med så liten felmarginal).Helförsäkring helår med högsta vagnskade-självrisk på Sockenbolagen kostar 3600 kr och det är ju rätt billigt med tanke på bilen.Jag har dock ingen erfarenhet av en 525. Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! |
|
|
HAR EN NY LACKAD 535,NYA 18" DOCK RÖD MED SILVER KORN SV-SÅLD, S-BOK, M5 PAKET. ALL UTR EJ SKINN, V-DÄCK RING 073-3204999 MEJLA EJ. MVH.NICLAS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.