|
|
|
|---|---|
|
Halloj! har en liten fundering angående temperaturen i motorn. Jag trodde att termostaten var på väg att ge upp eftersom det kändes som den tog mer tid på sig att komma upp i temp + att vid jämnmotorvägsfart med lätt nerförslut så sjönk tempmätaren från mittstrecket till nästan första vita strecket (alltså ej blått) Min mek som jag litar mycket på säger att antingen är termostaten helt sönder eller också funkar den... Inget mellanting med andra ord, är ni av samma uppfattning..? Tycker även ibland att inte kallstartsprogrammet(automat) går igång när den är kall... Nu är jag pedant men är det ngn som har haft liknande symptom så kan det vara kul att höra.. Mvh Fred "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." | |
|
Har haft precis samma fenomen som du och då var det termostaten som felade. MVH/Dan 523-00 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostaten står på glänt hela tiden, i motorvägsfart är oftast termostaten stängd normalt, pga den höga avkylningen som blir i dessa farter, (det är därför en del kylare fryser innan termostaten öppnar om man har för dåligt med glykol) och det är därför tempmätaren sjunker på din bil. Kallstartsprogrammet (sportläge) styrs av en termokontakt i växelådsoljan och känner av tempen på denna. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, tack för svaren. Danl: Om jag fårstår dig rätt så hade du oxå "problem" med att kallstartsprogrammet inte gick in men att detta också fixade sig när du bytte termostat?? Om jag förstår Hasso rätt så är det 2 skillda saker som inte ska påverka varandra?? Hasso: Stämmer det att 96:ornas termostat är av bättre kvalitet än t.ex 97:ans? Hmm, spännande..väntar ivrigt på fler svar/förslag..:) Mvh Fred "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kvaliten är nog ingen skillnad på, men termostaten modifierades av Wahler på det första årsmodellerna. Lådan bör inte påverkas på det sättet om motorn går kall, däremot åt andra hållet så den håller kvar kallprogrammet längre om oljan inte blir varm till räckligt fort pga att motorns termostaten står öppen. Oljan kyls ju i kylaren också. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Det har du rätt i! En annan fråga när vi ändå är inne på det här med termostat. Har kollat med min BMW-mek för pärlan ska in på service i mitten på januari om att eventuellt byta termostat på samma gång eftersom jag tycker den har svårt att komma upp i temp. Han menar på att antingen är termostaten helt sönder eller också inte.. Är ni av samma åsikt? Mvh Fred "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
Beemer_fred, när jag sa att jag hade samma fel så menade jag hur temperaturmätaren uppförde sig vid olika körförhållanden. Har också automat men jag minns inte att den skulle ha uppfört sig annorlunda då. MVH/Dan 523-00 |
|
|
Själva termostaten har troligen inte gått sönder alls, men däremot ena eller båda fästena inne i termostathuset (av ett armerat plastmaterial). Detta gör att termostaten släpper förbi lite kylvätska hela tiden, du får exakt det symptom du beskriver. Allt byts i ett paket, nya termostaten är modifierad med mjukare fjäder som skall göra att det håller bättre. Termostaten är av typ som går att öppna även på elektrisk väg (sitter en tvåpolig kontakt på huset eller hur?), möjligt att det kan bli nån mer funktionsstörning på motorn när den står på glänt hela tiden. Jag skulle bytat omgående, alternativt skärmat av lite av kylaren, inte så bra att motorn går för kall, i synnerhet nu på vintern. FP |
|
|
Hurra!!!!!! Någon som skriver samma fel som jag har på min e-34. Efter montering av m/k-värmare och luftning gick tempen inte upp till normalt, utom ibland och då med luftskruven urtagen. Vid körning på motorväg eller i stan förblev tempen "kall", mellan blått och 1:sta stercket, nu ska jag byta termostat oxå... Dessutom såg jag att det rann lite vätska från termostaten när jag tog loss den undre kylarslangen vid kall motor, om allt hade funkat riktigt så skulle det ju vara helt tätt där då. Eller är jag ute och cyklar?? Blåblixt. |
|
|
Det brukar sitta ett liiitet hål genom termostaten för att trycket skall bli samma i hela systemet även med helt kall eller varm motor. Möjligt att det sipprar lite vätska då? FP |
|
|
Folke: Tusen tack för tipset. Har gått och klurat på hur jag ska göra men nu vet jag. Det får bli byte av hela "klabbet". Skärma av kylaren, menar du med en bit kartong eller är jag helt ute å cyklar? Vet att normalt sett har "min mek" runt 1,5-2 mån väntetid för tillfället. Mvh F "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
En bit kartong blir utmärkt, prova att skärma halva kylaren till att börja med. Om du kan komma ner enbart framför själva motorkylaren så är det bäst då får olje och servokylaren fortfarande hyfsad kylning, prova ev. att ta bort gummilisten ovanpå. FP |
|
|
Hej igen! Har nu fått dit en kartongbit framför kylaren, tyckte det var lite klurigt att hitta ett bra ställe. Tryckte in en bit "utifrån" som sitter på högra sidan(sett framifrån) som täcker den ena av de ovala gallren, sitter den bra då eller skadar man nånting annat som ska ha kylning? En annan sak, måste man tömma ut kylvattnet för att byta termostat? Mvh F "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
Tycker du kan göra så här. Tappa inte mer än nödvändigt. Fast du behöver ju inte byta allt utan bara termostathus och termostat. Länk Det här med kartongbitar skulle jag inte använda, lätt att det blir för varmt om utetempen stiger och du står i en kö. Det är en nödlösning som man måste ha hjärnkoll på när man har en aluminiumotor, en gammal gjutjärnare var inte så känslig. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.