|
|
|
|---|---|
|
tja.. i haynes står det att man ska använda olja med API 5 tror jag.. Undrar om man kan använda olja som är API 4.. eller så står det API 4 i haynes och jag har API 5.. hur som helst är det inte samma.. ¨går det bra att använda det.. den e 80W/90.. ........ HAHA ;p ..... | |
|
API GL5 är avsedd för bakaxlar i första hand. Om lådan inte är anpassad för API-GL5-olja kommer synkringarna att ätas upp av EP-additiven. Enkelt uttryckt: Desto högre API GL-klass desto bättre skydd för kuggarna (starkare oljefilm). MEN samtidigt är en högre APIGL-klass mer agressiv mot vissa metaller i växellådorna (t ex synkringarna) En för hög API-GL-klass kommer att fungera bra ett tag innan synkringarna har tagit stryk, sedan blir det dyrt! Kolla vad Castrol rekommenderar för typ av olja i din bils växellåda: Länk Det brukar vara ATF-oljor i BMW:s manuella lådor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tog en sväng till bmw handlaren och köpte en liter olja löst.. tror det kostade nånstans runt 120 kr.. Så kändes det bra att veta att det verkligen blev rätt olja :) --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.