|
|
|
|---|---|
|
Hejsan ! I fredags körde jag för första gången i riktigt vinterväglag med min 316-95. Skräck upplevelse! Känns som bilen är ledad på mitten, bakvagnen lever sitt eget liv. Var på väg av vid ett flertal tillfällen. Bakvagnen känns mkt skum, måste vara nått fel där. Har läst på forumet ang "silent block". Fattar jag det rätt så kan det vara felet. Tacksam för kommentarer och idéer ang detta problem. Kan vara kul att lära sig något om detta innan man lämnar in bilen. MVh Jocke P | |
|
Är det inte så enkelt att du är van vid framhjulsdrift? Om bakvagnen är skum så ska du också känna det på bart underlag. Hej hopp! |
|
|
Lever sitt eget liv? Jepp, inget ovanligt. Compacten lär väl dela bakvagnskonstruktion med E30 bla, och de är inte ovilliga för sladd iaf! Lasta något tungt i skuffen så kanske du får lite bättre fäste. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Fick tydligen för mig att du hade en Compact av någon underlig anledning... Allt utom bakvagnsbesläktningen kvarstår dock. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Tack för svar. Har kört bakhjulsdrivet förut, men inte upplevt detta så markant. I fredags körde jag motorvägen mellan Uppsla -Knivsta, OK det var riktigt skitväder. På tillfart till motorväg drog jag på upp till 70 km/h....Hjälp! Höll på att snurra direkt! Saktade ner till 50 km/h och fick sitta och parera hela tiden. Slog på varingsblinkers och puttrade på. Medtrafikanter kunde utan problem rulla om i uppskattningsvis 90 - 110 km/h...hmmm...blev omkörd av alla möjliga typer/storlekar på bilar BMW, AUDI, Corolla m.m. Känner mig något besviken då jag tyckte att denna bil var helt perfekt för mig =( Bilen beter sig ej konstigt på bart underlag. Kan dock uppleva detta fenomen då jag kör över brunnslock i bart väglag. Ska testa och lasta något tungt i bak. Fler Idéer ? //Jocke |
|
|
Jugoslaviska vinterdäck årgång 72? Det låter onekligen som om de inte är i bästa kondition om det är så allvarligt som du beskriver. Frosthalka är ju lite lurigt när det driver bak, men med bara lite bättre förhållanden än så brukar det gå problemfritt. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
e väl ingen expert på felinställda hjul, slitage, etc, men kan d inte bara va så att du har (som greenberg säger) helt torrspruckna däck och/eller att dom vid gaspådrag har olika grepp = driver mycket? jag körde runt me sommarsulorna vid första halkan å slira runt som en tok (skitskoj!) men jag bestämde ju själv om d skulle gå åt hel-ete på blankisen :). gasa jag lagom hade jag kontroll å jag har mindre än 2 mm djup i bak. om däcken är ojämnt slitna kanske d ena hjulet greppar bättre än d andra å slänger hela bilen på ställ. kolla hur däcken ser ut.. e d ena jättansbra å d andra dåligt kanske d e lite svårt å hålla den på kurs ;) En BMW går nästan aldrig sönder, den körs sönder. |
|
|
Elle så är det så enkelt att du måste byta bakvagnsbussningarna (silent)... både billigt å enkelt om man har lite tålamod villsäga!...kostar 98:- st på BMW Mvh Länk |
|
|
Tack för svar igen, fan va snabba ni är, underbart ! Ang däck, kör med nästa nya dubbfria däck, S+M, i mkt bra kondition, dessa fick jag med när jag köpte bilen. Var lite skeptisk till dessa till en början men enligt "andra" ska dessa funka hyfsat bra i vinterväglag, så länge det inte är bixthalka. Kan det vara dessa som orsakar problem? Tycker inte att detta borde påverka så mkt som jag upplever det. När jag tänker på det, så känns det nog som bakhjul driver lite olika vid gaspådrag. Känns som V bak driver mer. Dock är båda hjulen lika mkt/lite slitna. Fler Idéer? Mvh Jocke P |
|
|
Näe alltså jag tror starlt på bakvagnsbussningarna! (silent).. hade själv likadant på min 325:a... och det försvann när jag bytte dessa bussningar Länk |
|
|
min e36 var duktigt orolig och svansade för minsta ojämnhet, om du får möjlighet att köra bilen på en lyft så kolla hur mkt gummit har krupit ur om bussningarna är RIKTIGT dåliga, en av mina hade krupit ur ca 1 cm på förarsidan. betedde sig som din e36:a "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Då du säger att den även reagerrar då då t ex kör över brunslock så hade jag nog kollat över alll bussningar i bakvagnen... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Troligtvis har du problem med främre länkarmsbussningen. Detta fel kan orsaka felaktiga bakhjulvinklar, vilket ger bakvagnen ett eget liv så att säga. Detta märks inte så mycket på torr väg, men på halt underlag märks det desto mer. Kolla bussningarna. Byt vid behov, och se till att få bakvagnen rätt inställd. MVH |
|
|
Hejsan ! Har fått samma problem som Jocke. Har precis köpt en 328 i Coupe -97. Och bakvagnen den lever sitt eget liv, det känns som när man har dåligt med luft i däcken den vandrar både hit och dit. Jag har läst att det var bakvagnsbussningarna som varit problemet, är det de som varit felet för er? Tacksam för svar. MVH Klabbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.