AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.283

Frågor Alpina B10/D10 E39

or
725
oreo
323i -85
Hej,

Har mer och mer borjat intressera mig for Alpina D10 som ett alternativ till en ny E60 530d och da har ett antal fragor dykt upp som jag undrar ifall nagon pa forumet kan svara pa!

1. Ar de sportstolar som sitter i Alpina av deras egen design? Hur skiljer sig dessa isf fran BMW' vanliga sportstolar?

2. Det verkar som Alpina klar om stolar och baksate i sina bilar. Ar det samma skinn som anvands i vanliga BMW, eller skiljer detta sig at?

3. Vilka hjul passar pa en B10/D10? Standard ar 18", men reservhjulet ar 16". Kan samtliga BMW 16" falgar passa? Kan vara bra att veta om man kan tanka sig vilja anvanda bilen till att testa pa isbana under vintern!

4. Om nagot gar fel med Alpinan antar jag att det kostar multum att laga den, men hur mkt dyrare ar vanliga slitdelar an de for en vanlig E39? Med slitage delar menar jag filter (ser inga special i Alpina katalogen, sa de kanske ar samma som for std bilarna?), bromsar, bromsbackar, stotdampare mm. Far man rakna med +20%, eller behover man ta till mer an sa?

Tacksam for alla svar!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hej,
1, 2)
Sportstolarna i Alpina är samma som i BMW, de enda de gör att klä om stolarna med Alpina stripes och Ja, det är samma sort och kvalitet. Det enda de inte klär om är lårstödet på stolarna.

3)
Till 99% säkerhet så är det orginal E39 skivor och klossar. På min B12 var det org. 750 bromsar så det borde vara org. på D10 också.

4)
Det som brukar vara special är luftfilter och ibland dämpare och fjädrar + avgassystem. Oljefilter och dyl är BMW men priserna är högre än 20% (iallafall i Sverige). I Tyskland kan det nog stämma.

M V H
Stephan

or
725
oreo
323i -85
Stephan:

Tack for svar! Nagra foljdfragor da...

Om 20% inte racker, hur mkt mer skulle du gissa pa da? Lonar sig import om priserna har ar sa hoga? Kan man kopa delar billigare om man inte gar genom BMW utan inriktar sig pa delar fran samma tillverkare (ex Brembo for bromsarna)? Hur mkt hogre driftskostad har du raknat med pa dina Alpinor jfr med en "vanlig" liknande BMW?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Beror på vilka delar man kollar priser på men några exempel: Tändstift Biturbon ca 300:-/st 535/M5 ca 80-150:-/st.
Luftfilter Biturbon ca 1500:- std BMW ca 300:-
Bromsklossar Biturbon ca 2.800:- std BMW ca 1.500:-?

Min erfarenhet är att priserna i tyskland ligger ca 30% billigare.

Problemet är att du inte har lev.art. på t.ex. bromsklossar och dyl.
De specialtillverkas ju inte enbart för Alpina så man får luska ut det på t.ex. internet. Såsom klossarna på Biturbon är 98& identisk med Mercedes 190 2.5-16v förutom en liten klack som slipar av. Men oftast använder de sig av BMW grejer men från en annan modell/motor.

Jag har faktiskt inte räknat så mycket på vad de kostar egentligen för då blir man tokig ;)) Betala och se glad ut är min devis :DD

M V H
Stephan

or
725
oreo
323i -85
Tackar for infon! Betala och se glad ut kanns for mig pa nagot sett lattare nar man vet vad man har att forvanta sig och du har ju hjalpt mig en bra bit pa vag har ;-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.