|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
Den som vill bli upplyst av 5st. Hella 3000 vid möte, låter sitt dimljus vara på. Dimljuset kan du stänga av när synen börjar rätta till sig igen. God hjul! __ Allt är inte vad det ser ut att vara.. |
|
|
Förmodar att du alltså lyser med dina 5st Hella 3000 (säkert med blått glas) även när du möter: Bilar med bändande halvljus pga nerlastad bil, manipulerade lampor, färgade lampor osv. De som glömmer att blända av i tid, de som bara har ett halvljus eller bara allmänt kör med något olagligt i belysningsväg? Våld skall med våld bemötas, två fel blir många flera rätt osv verkar vara din melodi som hobbypolis eller? FP |
|
|
Håller med dig folke!! "öga för föra, tand för tand" funkar inte i trafiken, inte någon annanstans heller för del delen.. Vad vi i sånna fall behöver efter vägarna är RIKTIGA poliser som kanske ger en böter på 300 :- jag tror det svider mer med böteslappen än möte med dina ljus MAM.. //Svebba BMW Z Power |
|
|
Folke. Att anta sådana saker är inte vidare klipskt. Speciellt inte när du dessutom har helt fel i dina antaganden. Hyffsat bissart att använda ord som "hobbypolis" när det utan tvivel finns de tillfällen då fordonsförare av alla de slag anser sig bli bländade av dimljus i trafiken.Speciellt vid blött väglag. Men det är klart;varför ska man erkänna att man bara har på sina dimljus ihop med halvljus av ren dumhet,när man kan använda ordet hobbypolis och hävda att denna kombination inte alls bländar? Mitt föregående(smått ironiska) inlägg var mer riktat mot dessa som VET OM att deras ljus kan blända mötande. Den som tror att det går att sitta på ett forum som detta för att omvända personers inställningar kan nog bli sittandes ett tag. Blir jag BLÄNDAD och inte ser, så anser jag det befogat att använda mitt egna ljus (läs heljus) för att kunna se. Dina andra kombinationer av ljus Folke, hör inte till diskussionen. Och nej Folke, extraljusen är inte blåa. Tänk om.. __ Allt är inte vad det ser ut att vara.. |
|
|
"Tråden som krömp" :-) Tycker att ni kan typ låsa den här nu för inget vettigt kommer att kunna tillföras bara en massa tjafs och otrevlighter fram och tillbaka. Själv har jag aldrig blivit bländad av ett dimljus men vet nu att en del uppfattar det som bländande/iriterande och har därmed kraftigt reducerat mitt halv/dim kombinerande. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
MAM: Lite svårt att följa dig där. Om det är bisarr du menar, kolla vad ordet innebär. Men läs gärna noga alla inlägg i denna och tidigare trådar i samma ämne, du kommer att förstå min inställning i frågan. Den är kanske inte vad du tror, och du har ingen aning vilken kombination av ljus jag använder. Eller brukar vi mötas, jag måste erkänna att jag har missat isf. När du ändå läser bakåt så får du nog en annan aspekt på innebörden "hobbypolis" mm och förhoppningsvis ser du en del ironi också liksom att meningarna om t.ex dimljus är delade. Ditt uttalande bekymrar dock lite, du skriver klart att blir jag BLÄNDAD osv... sen skriver du att andra kombinationer inte hör till diskussionen. Förbryllande, bländar du dessa också, eller inte? FP |
|
|
Folke Eftersom du är världsmästare har jag ingen som helst förstående att du har svårt att inte förstå det jag tidigare skrev i mitt förklarande inlägg. Att märka ord kommer inte heller det från rätt person. Vill du diskutera exakt vad ord kommer ifrån och dess betydelse föreslår jag att du gör det med någon annan. Om man bländar och DESSUTOM är medveten om det, (genom att ha dimljus+halvjus på samtidigt) ska man inte gnälla över om någon blinkar eller sätter på sitt helljus vid möte. Jag har aldrig påstått vilken kombination du kör med Folke. Jag har tidigare läst alla dina inlägg och där bildat mig en uppfattning av hur du resonerar. Anser att det inte är värt att diskutera detta vidare jag heller, då det lätt bara blir en massa missuppfattningar pga.feltolkningar,felläsningar,starkt olika inställningar osv.. varför ens bry sig egentligen. Ha en riktigt God Jul hur som helst! =) __ Allt är inte vad det ser ut att vara.. |
|
|
Det är helt OK för mig att du har en avvikande åsikt, kan du själv acceptera om andra har detsamma? Inget bisarrt menat från min sida iaf men jag gör en rätt klar koppling med dina rader ovan och ang vad jag själv kör med för belysning osv. Du har helt rätt i att det knappast tillför sakdebatten nåt mera att diskutera vidare. Tror jag redan sagt slut kom osv men jag tillägger gärna God Jul och Gott nytt år till alla som orkar läsa så här långt..-) FP |
|
| Mer dimljus+halvljus åt folket, tycker man detta bländar i kombination så har man stora problem här i livet och bör göra någonting annat än att köra bil. Vissa verkar leta saker att klaga på bara för att de själva är bittra och om det dessutom råkar vara olagligt ja då djävlar. En annan har varit ute och hittat en fin jul-en i skogen och visst dök det upp en moralkärring ur buskarna, haha de verkar poppa upp från intet, det verkar inte som vi har så få poliser här i Sverige trots allt iallafall, resurserna är tillsynes enorma :-) | |
shqiptar |
haha alban power |
|
Bra resonemang. Om nu vissa människor tycker att det bländar, det finns en lag mot att använada kombinationen i fråga så tycker någon att det som inte kör olagligt ska göra nåt annat än att köra bil. mmmm.... det låter vettigt, att dom som inte bryter mot lagen ska hålla sig ifrån trafiken! :)) Av någon anledning så finns lagen där, och jag kan lova att det inte är för att sätta dit 18 åringar med keps och överdimensionerade baslådor enbart.... |
|
| Kan ju upplysa om att vissa inte blinkar med helljuset för att leka "hobbypolis" utan för att påvisa att något inte står rätt till i fronten. Somliga som kör har faktiskt inte en aning om att en halvljuslampa kanske är trasig eller liknande. Så tro inte att alla blinkande möten är irriterade moralkärringar. | |
|
Helt rätt av Castor. Om man uppfattar det som bländande så ska man självklart blinka! Om man dock gör det bara för att det är olagligt så är det lite onödigt, koncentrera er på trafiken ni som tar åt er. Sedan är det upp till var och en att bry sig om blinkningar och slå av dimljuset. //Thorssa |
|
|
Angående "Själv har jag aldrig blivit bländad av ett dimljus men vet nu att en del uppfattar det som bländande/iriterande och har därmed kraftigt reducerat mitt halv/dim kombinerande." Låter som en bra idé, har fått några blinkningar från mötande trafik, men har då genast skiftat över till enbart halvljus. Hur reducerar man ljuset? jag skulle oxå vilja ha det. --- I'll catch you on the flipside! /Bogge. Länk |
|
|
Menar naturligtvis minskat ner på gångerna jag kör med dim/halvljus :-) Har dock funderat på att peta in svagare lampor i dimljuset vilket även skulle göra att dom harmoniserar bättre med parkeringsljuset, som det e nu så lyser dom ju mycket starkare och det e ju inte helt snyggt tycker jag. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
ja det borde undersökas om man kanske kan få ner ljusstyrkan lite på dimmljusen, det har ni rätt i!! tänkte bara säga det att: jag tycker var och varannan bil (ofta 1/10) kör med dimm+halv; skulle alldrig falla mig in att blända tillbacks då det sliter som fan när man tänder en lampa, speciellt inte om jag hade xenon.. //Svebba BMW Z Power |
|
|
Jaha ok... jag som trodde du Adrenalin hade hittat på nått fräckt med dimljusen :) säg till om du hittar på nått bra... --- I'll catch you on the flipside! /Bogge. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.