|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
Svebba: ok, men ingen ser att det är du, ingen ser hur din bil ser ut mer än några sekunder rakt framifrån osv. Så att ha dem tända när folk uppenbarligen tycker att de stör är bara löjligt när ingen ens ser att det är du. Väldigt egoistiskt resonemang. crisse: Som tidigare har konstaterats i tråden så hinner du ändå inte stanna om du ser något så nära bilen som dimljusen lyser om du kör fortare än ca 30km/h. Dessutom så är det inte så bra att titta så nära bilen. Jag tror inte att folk flashar för att leka hobbypoliser, jag tror att de gör det för att de stör sig. Och med tanke på att det är olagligt så har de rätt och du har fel. Sedan att det inte bländar om de är rätt intällda ger jag inte mycket för, isåfall så måste ca 90% vara felinställda. |
|
|
Vem fan har sagt att man måste stanna om man ser ett vilt närma sig bilen från sidan!? Det kan mycket väl räcka med en snabb undanmanöver! Om man inte sett djuret pga att man har för smal ljusbild kanske man bara hade snuddat vid det men tack vare dimljusen så kanske man kan undvika det! Jag tycker verkligen inte att 90% av alla dimljus bländar! Snarare tvärtom! //Thorssa |
|
|
Du hinner inte göra en undanmanöver ens även om du har dimljusen på. Möjligtvis på en femtiosträcka. Man har ungefär en sekunds reaktionstid som normal människa. På en sekund hinner du 25m om du kör 90, 19m om du kör 70 och 14 om du kör 50. Detta innan du hinner göra någonting alls och som någon skrev så lyser dimljusen ca 15m. |
|
|
Jag tycker det är minst lika omoget att blinka tillbaka... Håller mig dig Crisse, lyser reflektorn i rätt riktning så bländar de inte.. Frifart: instämmer helt på det där med arne72 Förresten! Det är olagligt att ha extraljus med "glöd" (något som jag också anser ser bra ut).. Vill påstå att dimmljus bländar lika mycket som de.. Fråga: blinkar ni även till dem?? //Svebba BMW Z Power |
|
|
Castor har helt rätt:Har själv kört på vilt man hinner bara flytta foten till bromspellen så PANG! smäller det spelar ingen roll med dimljus vid sådana tillfällen.Enda som hjälper lite är om allt vilt hade reflexhalsband på sig men det är ju en omöjlighet...kanske då har man lite större chans se vilt med halvljus...Alla som kör med dimmljusen på är mörkrädda....mvh dutta |
|
|
Jag blinkar inte tillbaka. Jag tänker bara "jaha ännu en 18-åring som tror han är häftig för han har dimljus". Vad är problemet med att stänga av dem? Det borde inte behövas fler anledningar än att folk blir irriterade. |
|
|
Tycker nog att resonemanget haltar rätt friskt på sina håll! Att påstå att äldre bilar skulle synas bättre med dimljus är rätt långsökt! Många äldre bilar har inte ens dimljus (och många äldre förare slår aldrig på sina dimljus om de ens har några)! Det ÄR olagligt med tända dimljus i kombination med halvljus! Det bländar VISSA förare (oftast lite äldre personer)! Det ger INTE bättre sikt för den som själv använder dimljuset under "vanliga" förhållanden! Bara dessa fakta borde göra att en normal förare släcker sina dimljus när de har halvljuset på! Troligen är det brist på empati och respekt för andra förare som gör att det egna egot hos vissa förare skapar en konstgjord legitimitet för att bryta mot lagen och försämra sikten för medtrafikanterna. Att tro att dessa individer skulle ändra sina normer och värderingar i en diskussion, är nog tyvärr lite för naivt! Att ha en attityd som säger "var och en får sköta sig själv i trafiken" visar bara på de brister som vårt körkortsexamineringssystem har. Sådana individer har egentligen inte alls på vägarna att göra! I trafiken har man inga rättigheter, bara skyldigheter! För alla de som blir irriterade över att medtrafikanterna blinkar när de möter er: Jag har en enkel lösning på det problemet! Släck dimljusen.....plättlätt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som jag tidigare berättat använder jag inte halvljus+dimmljus på vägar där det är 50kmh+.. Oftast när jag använder denna (olagliga) kombination är i stan.. där har jag aldrig träffat på andra som störs av det.. däremot fler som kollar (tror jag) och det är bara kul anser jag.. Skulle gärna vilja veta om det finns någon som stör er på dimljus i stan? stör det er om man kör med parkeringsljus+dimmljus?? Var anser ni det är "irriterande" med dessa ljus?? Vill bara ha svar för att överväga vissa beslut om var jag ska använda dem.. //Svebba BMW Z Power |
|
|
70kmh+ skulle det stå i början där... //Svebba BMW Z Power |
|
|
Rolig tråd. ;o) Dimljus + parkeringsljus + dagsljus = ok Dimljus + halvljus + dagsljus = smått irriterande (onödigt) Dimljus + halvljus + skymmning/natt = rätt irriterande Speciellt irriterande är det när man ligger på en obelyst motorväg på natten med Dimljus + halvljus i nacken, el när man möter någon i en uppförsbacke med Dimljusen på. På långt håll ser detta även ut som helljus. Argumenten att man skulle få bättre sikt i och med dimljusen låter bara som svaga bortförklaringar till varför man försöker få bilen att se tuff ut. Själv använder jag nästan aldrig dimljusen dels att jag inte behöver dom och dels för att det ser knäppt ut. Och ja, jag håller sällan hastighetsbegränsningarna men bara för det är det inte dubbelmoral. Då skulle ju alla som kör med dimljusen oxå förespråka olagligheter som mord och misshandel el hur? Ny bild 19 Nov- Länk |
|
|
Svebba: Följ Sokis rekomendation så ska åtminstonde inte jag klaga. |
|
|
Jepp, det är så kör och alltid har kört... //Svebba BMW Z Power |
|
|
mer nyfiken på var... där jag kör med den olagliga kombinationen är bara i stan där det är typ 30 & 50 och ofta även enkelriktat... //Svebba BMW Z Power |
|
|
FRIFART: Intressant resonemang. Men de kan vara ganska gnälliga även i andra länder. I Frankrike (ett exempel) så blinkar dom nog ca 1 ggn i timmen på att man har halvljuset på i dagsljus. I Europa behöver man ju inte ha halvljus på dagen. Så inte håller resonemanget om att vi är "likatänkande" i Sverige och att vi inte får sticka ut. I dimljus-fallet i alla fall.... mvh |
|
|
Tillåter mig att göra en liten summing up i den friska debatten, kanske dags att flytta den flödande kreativiteten till nya ämnen snart? Tråden börjar bli lång, inga revoltionerande rön verkar tillföras, det finns även ett antal lika långa gamla trådar tidigare i samma ämne att kolla på för den som vill. Helt klart är att folk kan störa sig enormt på att någon har lampor tända i olaglig kombination "för syns skull", för att sticka ut, för att det är fräckt/snyggt osv. Jag antydde detta för länge sen i tidigare trådar, men fick dåligt gensvar då, nu pratas det mera öppet om detta, bra! Jag är rädd att om alla med en snabb blick, på liknande sätt som med dimljus, kunde se alla övriga olagligheter, både utrustning och körning, trafikvett, nykterhet osv så skulle "debatten" handla om annat än lampor. Att anlägga moteld, två fel ger ett rätt-syndromet osv gör knappast situationen bättre. Hobbypoliser i alla dess former kan vi gärna vara utan, givetvis med undantag av att stoppa en ren vettvilling om det kan ske med rimliga medel. Om det är just bländning som är problemet så är halvljus felinställda, manipulerade/felmonterade, glödlampor med för hög effekt och felpositionerad glödtråd osv ett klart större problem. Det är tveklöst så att det förekommer även dylika fel på dimljusstrålkastare men i mindre omfattning enligt min erfarenhet. Halvljus med upp och nervända glödlampor (hur man kan lyckas med det?) ser jag mest varje vecka, inte bra när det normalt neråtriktade ljuset pekar snett uppåt. Allt detta ligger på bilförarens skyldighet att ha full koll på. Vi måste vara överens om hur en dimljusstrålkastare är konstruerad rent tekniskt, att den är e-märkt/godkänd (så länge den inte är manipulerad) och kollas av bilprovningen osv. Lågt monterade dylika lampor fyller sin funktion (var och en får tycka vad den vill) vid t.ex dimma (mindre vit vägg) vid körning på kurviga småvägar (lyser brett, man ser redan innan man svänger en liten bit in på sidovägar, man ser lite vid sidan av vägen osv, vilket inte ens de nya aktiva halvljusen klarar innan man svängt på ratten). Att funka som varselljus dagtid istf halvljus har redan nämnts tidigare. Jag har även precis som nämns ovan blivit hjälpt av bredljuset vid körning rakt fram och kunna väja ut lite för djur som springer i diket osv. Givetvis i rimliga hastigheter, men man behöver för den skull inte fästa sig vid vissa km/h pga att ljuset lyser så eller så långt och att man har x sek på sig osv. Det handlar ju kanske inte om att stanna för ett hinder, varje situation är ju inte den andra lik. Mina ljus kompletterar halvljusen perfekt och fyller ut det mörka fältet närmast bilen. Så funkar min utrustning, andra har säkert egna erfarenheter som kanske avviker. Roade mig att kolla runt lite på hur olika bilar har sina arrangemang med sina s.k.dimljus. I Passat från -97 sitter det H7 i separata halvljus och H4 i helljuset där halvljusdelen får agera dimljus! De modeller som inte har dimljus har i stället H1 i helljuset. Medelålders Volvo med de stora kantiga strålkastarna har dimljus, varselljus och hel/halvljus i samma enhet, bara nån cm skiljevägg emellan. Vissa MB har också dimljusen alldeles intill huvudstrålkastaren bakom gemensamt glas, det finns flera med liknande arrangemang. OK så länge de är rätt inställda osv, många noterar säkert inte dessa lampor vid möte eftersom det ser ut som en ljuskälla. Man kan konstatera att designen på främst nyare bilar ibland går före funktionen, som dimljus är t.ex ovanstående klart underlägsna de som är lågt placerade. Även blinkers tenderar trängas ihop med strålkastaren, inte alls lätt att se blinkersen i vissa vinklar på dessa. Dock så är alla bilar godkända med e-märkta utrustningar osv, kanske eventuellt möjligen skulle vissa nationella lagar tåla en revidering ibland..:) Flera riktiga poliser ute bland buset skulle inte heller vara fel enl. mig. Liten summing up blev visst rätt lång.. Slut kom! FP |
|
shqiptar |
klart man anv. halv. med dimljus. varför ska man följa lagen , gillar man det så anv man det o ´jag bryr mig inte om vad andra trafikanter tycker om det. nej det e för mycket tjafs om ett så litet problem , man kanske skulle kunna lägga sin energi på nått anant som e mycket viktigare inom trafiken så som alkohol + körning osv än o haka sig på o störa sig på småsaker som dimljuset. finns något tillgänglit så ska man använda det tycker jag ,, om det inte gick o göra så att man kan använda dim o hel samtidigt så skulle ju "ingen" ändå göra det, men bilarna e byggda så att man KAN anväda det och att det e olagligt e en annan sak men det e upp till var o än o ta ställning till hur man vill göra,konsekvenser osv. så SLUTA STÖR ER .... ville bara gemföra en HD med dimljus vilket e värst egentligen... tänk dig att du sover på morgonen så kommer en HD med värsta ljudet ... hmm då blir man ju kanske väckt och en himla mycket irriterad än att det går förbi en bil med halv o dim. ja tycker att man måste acceptera det och inte va så störig av sig, vi har gott om poliser i landet så sluta spela hobbypoliser för ingen bryr sig ändå inte om ni tycker det e fel eller rätt. alla gör som dom vill, ANGÅENDE hel o dim. kan ni säga nått som stör er mer i trafiken än just dim o hel. om det e nått annat så tycker jag ni ska börja klaga på det först istället! alban power |
| Folke:Skriv en bok... | |
|
shqiptar: Ja varför ska man följa lagen? Förstår du inte det själv! Men det är klart enligt din profil så är du 93 år och har maffia som yrke. Varför ska du använda dimljus när folk uppenbarligen störs? Om en Hd med öppna blås kör bakom mig på motorvägen så störs inte jag men om det ligger någon "tuff" kille med dimljusen på så kan det mycket väl störa. Ps Vi har verkligen inte gott om poliser i landet ds |
|
shqiptar |
T.P. JA MEN ALLA TYCKER VÄL OLIKA OCH DÅ FÖRSTÅR DU VÄL ATT ALLA INTE STÖR SIG PÅ SAMMA SAKER VILKET DU VERKAR TRO. DU KANSKE STÖR DIG PÅ DIMLJUS BAKOM BILEN MEN DET GÖR JU INTE JAG OCH MÅNGA ANDRA, MEN DÄREMOT SÅ STÖR JAG MIG PÅ EN HD BAKOM BILEN. HÖRSELN E VÄL ÄNDÅ ETT SINNE OM DU TÄNKER EFTER, SÅ DET E SAMMA SAK VARKEN DET GÄLLER SYNEN ELLER HÖRSELN ALLA UPPFATTAR STÖRNINGAR OLIKA. OM DU STÖR DIG PÅ DIMLJUS SÅ FORTSÄTT GÖRA DET , DET KÄNNS SOM DET KIVTTAR FÖR INGEN ÄNDRAR MIG PÅ HUR JAG SKA HA BILEN NÄR JAG KÖR, VARKEN DU ELLER ANDRA. TYCKER DET E SÅ PATETISKT ATT MAN SKA STÖRA SIG PÅ SMÅSAKER, HAR NI KANSE MYROR I HJÄRNAN? PS JO DET HAR VI , ENLIGT MIG SÅ HAR VI DET, ELLER SÅ E DOM EFTER MIG FÖR OFTA DOM POLISJ... DS alban power |
|
shiqiptar, Snälla klicka på Caps Lock-tangenten, behöver inte skriva med stora bokstäver. Sen kan du vrida dimljusvredet till noll =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.