AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.259

Vilket ljus kör du med?

Sida 6 av 9
NOLL7NOLL
Davve78: det är olagligt att pissa ute. 500 eller 800 i böter. Ännu mer olagligt att pissa på slottet :)

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Fråga mig, jag vet. 500:- kostade mitt "toalettbesök", hade vart billigare att ta taxi hem och pissa.. :) Slottet har jag dock ingen erfarenhet av.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om det bara handlade om fåfänga så vet jag inte om jag skulle köra med dem på. Dock är det en bidragande orsak. Testade alldeles nyss på en mörk väg att köra med halvljus och med/utan dimljus. Det ljus jag får av dimljusen är nog i sig rätt onödigt men det kändes säkrare med dimljusen påslagna.

//Thorssa
Davve_78: Jag förstår inte vad du menar? Mitt främsta argument för att släcka dimljusen är att de fyller ingen funktion och att de uppenbarligen irriterar omgivningen. Att de sedan är olagliga förbättrar inte saken.
Visa användare
1.981
Thorssa
bjoerk: Det finns de som tycker att de fyller en funktion! Läs mitt inlägg ovan!

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
bjoerk: Du som är 93 år och inte har problem med dimljusen, har du opererat ögonen eller något? Det var ju så svårt för äldre att se i mörker och motljus...

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
*ironi*

//Thorssa
Även om man tycker att det är häftigt och snyggt med dimljus (vilket inte jag tycker). Så kan man väl stänga av dem på 70, 90 och 110 vägar för då är det ingen som lägger märke till er ändå (speciellt inte i mörker). Pallar man sätta på det varje gång man startar bilen (som i tex E39) så kan man väl stänga av dem utanför city också, eller?
Thorssa: Min starr är ogenomtränglig även för dimljus...
bjoerck & co: Viss ironi var det klart i mitt inlägg, men på responsen ser man ändå visst mönster, att det är mest hobbypolisfasoner i de som blinkar med helljus och upprör sig över att någon öppet visar en olaglig aktion, som t.ex halvljus+dimljus samtidigt.
Dubbelmoral tänker jag på när man skriver t.ex att dessa dimljus är så fruktansvärt bländande, kraftiga osv, men ändå fullständigt värdelösa som lampor. Hur hänger detta ihop?
En annan konstig sak är att det finns länder där man måste ha halvljuset tänt när dimljuset lyser. Vad är det som säger att just vi har rätt?
Helt klart är att felriktade halvljus eller sådana med lågkvalitets/högeffekts lampor bländar värre än dimljus. Varför spyr man inte lite mera galla över dessa? Avslutningsvis: Tydligen är det rätt stora skillnader på dimljus och dimljus och deras placering i synnerhet. Jag tycker helt klart att mina kompletterar halvljuset bra, i synnerhet när de lyser under dimman eftersom denna ibland inte går helt ner till vägbanan.

FP
Inga problem med automatisk start av dimljusen om man så önskar. Det är de bakre röda som måste aktiveras varje gång man startar bilen (återfjädrande funktion i brytaren).
Så denna detaljen behöver inte uppta onödig bandbredd i den annars alltid lika intressanta debatten.:-)

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nog kan det säkert skilja en hel del mellan olika dimljus, både vad det gäller hur mycket de bländar och hur mycket de lyser upp. Halvljuset kontrolleras ju i alla fall en gång per år på bilprovningen, men hur ofta kontrolleras dimljusens inställning?
folke: E46 kräver aktivering av de främre dimljusen efter att tändningen brutits.
Jag vågar nog påstå att dimljusen inte bländar alls när de är rätt inställda. Eller omvänt: De bländar nästan lika mycket/lite som halvljusen, de sistnämnda är dock optimerade för att lysa lite längre och inte lika brett, därför är debetydligt mera irriterande när de är felaktiga.
Om man tänder dimljusen så tror jag de kollas också vid besiktning.
Möjligt att de främre ljusen på E46 också har återfjädrande brytare. De bakre är dock betydligt allvarligare att "glömma bort" när det inte är dimma/snötjocka osv, därför brukar de kräva återaktivering osv och har gul kontrollampa i panelen (varning). De främre har grön kontrollampa, biltillverkarna tycker tydligen inte dessa behöver varningsstatus, undras varför?
Jag har egen lösning på lampautomatik (se mektipset), behöver bara ställa om brytarna ett par ggr om året för önskad kombination.

FP
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Nockenwelle: Mina dimljus har kollats varje gång jag har besiktat bilen och jag har aldrig haft dem på när jag kört dit.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Då är nog praxisen olika på olika stationer, för jag har aldrig fått mina kollade. Men det är ju givetvis bra om de kontrolleras och jag tror som folke, är dimljusen korrekt inställda så bländar de inte.
Som jag skrivit ovan har jag inte upplevt något problem med att andras dimljus bländar mig, men jag ser inte heller någon vits med att ha dem på (om det inte är speciella siktförhållanden). Om det nu är så att det ibland finns de som blir irriterade av dimljusen så kan man väl låta bli att ha dem på (återigen, såvida det inte råder speciella siktförhållanden).
Jag tycker den här diskussionen är en storm i ett vattenglas. Det är svårt att se något allvarligt problem med att dimljus är på (måhända undantaget om de är felaktigt justerade). Å andra sidan har jag svårt att se någon större vinst med att köra omkring med dimljusen på.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tja, jag tycker att om jag upplever att dimljus + halvjus BLÄNDAR och lagen säger att det är OLAGLIGT borde det räcka som argumentation, men tydligen inte....
Lustigt, att rättfärdiga sig själv genom att säga att alla andra ändå är värre....
Eller att säga att jag störs inte så därför borde ingen annan göra det....
Eller säga att det kändes säkrare för mig så därför använder jag dimljus, trots att det bevisligen bländar åtminstone mig och därigenom försämrar min säkerhet....
Jaja, gör ni som ni vill, men se åtminstone till att de är ställda så lågt som möjligt. och rannsaka er själva så ni inte utsätter medtrafikanterna för fara bara för att bilen ska se "snygg" ut.
mvh Johan
Eftersom ingen hittills har tagit upp allt som lagen säger om användning av dimljus i mörker så kan vi belysa (!) detta med att det är tillåtet med dimljus när helljuset är på.
Dock är det tyvärr inte kopplat så på våra underbara bilar att detta sköts med automatik (som på t ex S**B), annars är en bra tumregel att då gatubelysning är tänd så gäller enbart halvljus, i övrig tid parkering samt dimljus!

Livet börjar vid 300!!!
OM det har varit uppe...? Sällan har väl någon lag vrängts så mycket ut och in som denna om dimljusanvändning under dygnets olika faser. Yepp, helljus+dimljus har nämnts.
Jag håller iofs med Johan om att man bör visa hänsyn osv och inte utsätta medtrafikanterna för fara. Men då kan jag inte låta bli att gradera denna olaglighet på en skala osv. Jag ska inte räkna upp alla andra olagligheter som förekommer, det är bara att läsa denna tråden och i princip hur mycket som helst i andra bara på detta forumet. Det som fortfarande "stör" mig något är varför allt intresse och all kraft läggs på just användningen av dimljus/halvljus. I ärlighetens namn, visst finns det värre förseelser att fundera över eller?

FP
Sluta använda dimljusen, töntar.

Fattar ni inte att det finns en anledning till att det är förbjudet med dessa i samband med halvljus.

Dessutom är det mycket mer trafiksäkert att använda halvljus även på dagen. Jag kör en del mc och då vet man att det kan det vara skillnad mellen liv och död om man ser en bil eller inte, därför, inse att halvljuset är anpassat för sin funktion medan dimljus endast är ett tillbehör som är anpassat för en helt annan funktion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.