AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.262

Vilket ljus kör du med?

Sida 5 av 9
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det mesta är onödigt om man inte förstår hur man ska använda det!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: Förklara hur en spoiler på bakluckan skall användas på en 316? Jag vet inte. :-)
En 316i maxar 206km/h, och då hjälper en spoiler ska du se bjoerck!

/Manray/
Den kommer inte maxa 206 med en spoiler... Jag tror inte någon 316-ägare är intresserade av downforce vid toppfart när de köper sin bakspoiler.
Vad nu 316 köparna tänker på när de beställer spoiler har inget med saken att göra. En bil med spolier är stabilare i högre farter, oavsett om det är en 316 eller 330.

/Manray/
tillbaka till dimmljsdiskutionen nu ;P

på dagen (när det är ljust) kör jag med parkeringsljus + dimmljus, enbart för att jag tycker det ser bra ut!!
När det börjar skymma brukar jag slå av dimmljusen och övergå till enbart halvljus.. Händer ibland även att jag kör med halvljus och dimmljus på kvällstid, men det är mestaldels i stan då det är lite trafik... Och inte på motortrafikled.. Kör man så på större vägar (70kmh+) och mötande trafik ger ljussignal för att de tycker det är för stark är det vell lämpligt att slå av dem då jag inte direkt "tjänar" något på att ha dem på.. en annan anledning till att dom oftast slås av där är ju för att Tusse Batong oftast har kontroller efter de vägarna...
att dimmljusen är en onödvändig detalj tycker jag dock är fel..
i dimma är dimmljuset till stor nytta, fast det kanske är olika från bil till bil(?) mina gör iaf nytta då!!!

//Svebba
BMW Z Power
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag undrar om jag någonsin irriterats över en mötande bils dimljus. Det är nog betydligt oftare som feljusterade halvljus, eller bilar som varit nerlastade, orsakat irritation. Däremot har jag två gånger irriterats över mina egna dimljus, nämligen då jag fått hala upp plånboken och köpa nya efter att de gått sönder p g a stenskott.
Någon nytta av mina (främre) dimljus har jag ännu inte upptäckt, så hittills framstår de bara som en onödig utgift.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Dimljus irriterar inte medtrafikanter, så är det bara...men bara för att det är olagligt har "många" bestämt sig för att de bländar och därför är dåliga. Bättre fler ljuspunkter än färre ljuspunkter, om det är något som irriterar är det folk som kör runt med trasiga ljus så man kan luras att det kommer en motorcykel eller något annat. Så länge exenon lysen är lagligt borde även dimlus vara det i kombination med halvljuset.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det är i ytterst få fall som dimljusen faktiskt bländar i kombination med halvljusen. Samma sak med xenon. Det är mycket värre med felställda halvljus som ju tyvärr är ganska vanligt. Tror nog också att många blinkar just för att det är olagligt.

//Thorssa
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Men det är vel typiske svensson det.. leka hobbypolis o lägga sig andras saker. vad jag gjör för "olagligheter" får bli mellan mig o polisen, inte herr nilsson på 50 som har ett tråkigt liv o en jobb kärring ;)
Håller faktiskt med och till detta kan läggas att himla många kör omkring betydligt olagligare än med dim + halvljus tända. Men det syns ju inte. Är igentligen mycket fegare att köra omkring med vråltrim, spacers och felaktiga fälgar/däck, avgassystem, färgade lampor, svarta glasrutor mm.
Vad sägs om att alltid sätta en stor skylt på bilen som listar upp allt dylikt så att alla får reda på det?

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag kan ju säga att jag störs av dimljus + halvljus, speciellt den mörka årstiden som det är nu. det borde ju vara helt självklart för alla att 4 X 55W bländar mer än de 2 X 55W som är tillåtet.
jag har aldrig fattat hur folk kan köra med dimljus + halvljus, eftersom det inte ger någon större förbättring av ljuset men bländar nåt förbannat, och därigenom är trafikfarligt. om det som i det flesta fall rör sig om fåfänga, dvs bilen ser ballare ut, så är det direkt förkastligt!
så blinkningarna ni får beror ju inte på att de är hobbypoliser, utan på ni bländar dem. så enkelt är det! om ni nu vill åka runt och se balla ut, montera in en 5-wattare i dimljuset istället, eller kör med positionsljus + dimljus som är tillåtet.
Folke, gissar att ditt inlägg är mycket ironiskt, för annars skulle jag börja stjäla bilar bara för att bankrånarna är värre.....

mvh Johan
Visa användare
1.981
Thorssa
Det är väl olika från person till person och från bil till bil hur mycket dimljuset förbättrar. Jag uppfattar det som att jag får bättre ljus när jag har dimljuset på, om det är en inbillning eller inte skiter jag i!

Tycker nog inte att vi ska prata om vad som är lagligt eller inte. Skulle tippa att huvuddelen av användarna här kör för fort dagligen. Det är ju lika illa! Om inte värre! Och kom inte och säg att det är så enkelt att slå av dimljuset, det är lika enkelt att slå av 5 km/h.

Jag är inget gudabarn själv, ligger oftast en bit över begränsningen men jag blir så trött på folk med dubbelmoral!

//Thorssa
No
5.161
Nockenwelle
Saken borde ju vara ganska enkel. Finns det de som blir bländade av dimljus så bör man ju inte använda dem (utom i de specifika situationer då det är påkallat), även om man för egen del inte störs av det. Om folk, som Johan skriver ovan, slår på dimljusen för att bilen skall se ballare ut, då är det givetvis förkastligt. För egen del hade jag gärna varit utan dimljus fram (så hade jag sparat några tusenlappar i reparationskostnader). Min första BMW hade inga dimljus, det gick lika bra för det. Att i dag, när väldigt många bilar har dimljus, åka om kring och "stila" med dimljusen, om det nu finns någon som gör det, verkar ju onekligen lite infantilt.
Folke & Thorssa: Vad är det för argumentationsteknik ni använder egentligen? Det finns mängder med olika trafikbrott och dimljusanvändade i kombination med halvljus är ett av dem. Punkt. Sedan spelar det ingen roll om någon annan kör en trimmad bil eller över hastighetsbegränsingen. Dimljus i kombination med halvljus är likt förbannat olagligt. Thorssa, det är farligt att beskylla okända människor för dubbelmoral. Vad vet du om mitt leverne? Argumentet med dubbelmoral är dessutom inte ens hållbart. Kan man säga att rattfylla är rättfärdigat eftersom alla andra ändå hycklar med sin moral och kör för fort?

Jag blir inte särskilt bländad av dimljusanvändare och jag blinkar inte åt dem men jag kan förstå trafikanter som faktiskt blir bländade. Synen förändras med åren och diverse synfel kan göra att ögat får svårare att se i motljus. Eftersom dimljus är en onödig ljuskälla så är det enklaste att stänga av dem. Halvljuset är fullt tillräckligt. Dimljus irriterar övriga trafikanter mer än vad det skänker ljus till föraren av den dimljusförsedda bilen.
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
bjoerck:
Jag forstår vad du vill fram till. Själv har jag ett syn som en katt så det har aldrig stört mig.

Men, ni som blinker för att andra kör med dimljus + halvljus: gör ni det för att få ut "frustrationen" eller tror ni personen kommer å stänga av ljuset för det?
jag tror det första.. just wondering

Visa användare
1.981
Thorssa
Nej men inom vissa gränser så är det hållbart! Lite sunt förnuft måste man använda! Man kan ju inte jämföra massmord med felparkering t.ex!

Jag kanske inte tycker att halvljuset är tillräckligt på min bil!? Det beror ju på vad man är van att köra m.m. Om man har problem med synen p.g.a. ålder och har problem i mörker med mötande bilars ljus så kanske man ska fundera över att inte köra när det är mörkt!

//Thorssa
En 60-åring har 4 ggr sämre mörkerseende än en tjugoåring.

Kanske många blinkar för att de tror att dimljusanvändare inte har "ont uppsåt" utan helt enkelt är omedveten om sitt lagbrott? Det lättaste är dock att stänga av dimljusen. Då slipper de mötande irritera sig, eller faktiskt bli bländade. Och dimljusanvändaren slipper att irritera sig, eller faktiskt bli bländad, av alla helljusblinkningar. En klar win-win-situation. Fast fåfänga verkar vara en drift starkare än sexualiteten... :-)
No
5.161
Nockenwelle
Men kan verkligen dimljuset kompensera bristande halvljus. Jag har provat att slå på dimljuset i mörker, men det lyser mest upp väldigt nära, i områden som jag inte har någon nytta av att få belysta i fart. Tvärtom känns det som om man luras att tro att man ser bättre än vad som verkligen är fallet. Jag tycker det blir bättre att slå av dimljuset. Det har i och för sig hänt att jag faktiskt upplevt att det blir bättre med dimljuset på, men då har det berott på att halvljusstrålkastarna varit så smutsiga att ljuflödet blivit kraftigt nedsatt. Då är det naturligtvis bättre att stanna och göra rent strålkastarna.
Da
49
Davve_78
525iAM Touring -06
bjoerck:Måste bara fråga en sak, om de hade varit olagligt att pissa i skogen, hade du slutat med de då?? Glömmer jag stänga av heljusen vid möte får jag knappast böter för det, men de kan få betydligt mer förödande konsekvenser än ett par tända dimljus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.