|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
| Johan B: visst ;) men ärligt talat.. dimljus när jag kommer på sidan stör inte han. ett par hundra watt midt i ansiktet störde mig.. han hadde det på rätt länge. men kanske han störde sig på at det var en bmw. han hadde en bil jag skulle haft betalning för å åka så de e väl inte så konstigt.. | |
|
Kör alltid med halvljus + dimljus. Har åkt på böter 2 ggr a´400 spänn. Tänker fortsätta köra med dimljusen tända dock.. När man får helljusen i ansiktet av nån gammal gubbjävel pga dimljusen skulle jag vilja vända bilen, köra efter honom o slå han rakt på käften... men fingret får duga. |
|
|
Kör alltid med halvljus + dimljus. Har åkt på böter 2 ggr a´400 spänn. Tänker fortsätta köra med dimljusen tända dock.. När man får helljusen i ansiktet av nån gammal gubbjävel pga dimljusen skulle jag vilja vända bilen, köra efter honom o slå han rakt på käften... men fingret får duga. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tagga ner Davve_78! Kanske vill gubbjäveln helst vända, köra efter dig och slå dig rakt på käften för att du använder dimljusen?!? |
|
|
Sitter inte å skriver här för å bråka. Men det var inget helljus han använde.. å jämnföra å störa sig på dimljus kontra det "ufo-ljuset" han hadde är lika stor som å bli skjuten med softgun vs. magnum.. Davve_78: tanken slog mig, men tänkte det är säkert en lika sjuk gubbe som i filmen "Joyride".. hehe ;) |
|
|
Sitter inte å skriver här för å bråka. Men det var inget helljus han använde.. å jämnföra å störa sig på dimljus kontra det "ufo-ljuset" han hadde är lika stor som å bli skjuten med softgun vs. magnum.. Davve_78: tanken slog mig, men tänkte det är säkert en lika sjuk gubbe som i filmen "Joyride".. hehe ;) |
|
| lite asp-error här.. shit happens | |
|
Utan att ha läst ett enda inlägg i denna debatt så säger jag att bara nötter och fjortisar åker runt med dimljusen tända fastän det inte behövs. Halvljus åt folket! |
|
|
bjoerck: Att dimstrålkastare inte tillåts i mörker beror på att de har väldigt begränsad ljusbild, det är liksom det som är finessen med dimstrålkastaren. "Motorsporten" använder inte dimstrålkastre, men oftast inte heller halvljusstrålkastare eller helljusstrålkastare. Bilar som behöver strålkastare har oftast specialkonstruerade strålkastare för ändamålet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Halv- och dimljus är förskräckligt. Det är fult och så är det ofantligt irriterande att möta nötter som har det påslaget, särskillt när det är vått ute. Brukar roa mig med att helljustuta på sådana individer, rätt festligt. Får man någon som kör med halv- och dimljus bakom en är bakdimljuset påslaget snabbare än qvickt. |
|
|
Att helljustuta på folk som kör med dimljus är så himla fjantigt tycker jag. Ni som blir bländade måste ju ha nån typ av överkänslig syn, och då kanske ni borde köra runt med solglasögon. Jag kan ibland bli bländad av xenon eller en gatulyckta, men ett dimljus? Måste handla om något annat när ni blinkar åt oss... Hur vettigt är det dessutom att jämföra dimljuskörning med helljuskörning, Johan? Alla har olika smak, jag gillar parkeringsljus tända i samband med dimljus - vilket är lagligt mitt på dagen, som vissa inte verkar förstå... :) /Manray/ |
|
|
Att helljustuta på folk som kör med dimljus är så himla fjantigt tycker jag. Ni som blir bländade måste ju ha nån typ av överkänslig syn, och då kanske ni borde köra runt med solglasögon. Jag kan ibland bli bländad av xenon eller en gatulyckta, men ett dimljus? Måste handla om något annat när ni blinkar åt oss... Hur vettigt är det dessutom att jämföra dimljuskörning med helljuskörning, Johan? Alla har olika smak, jag gillar parkeringsljus tända i samband med dimljus - vilket är lagligt mitt på dagen, som vissa inte verkar förstå... :) /Manray/ |
|
|
Har vi inte kommit bort lite från spåret nu. Frågan var väl "Vilket ljus kör ni med??" inte "Vad tycker ni om de som kör med dimljus??". Men snälla polisen,det såg bara ut som att jag sladdade.! |
|
|
Har vi inte kommit bort lite från spåret nu. Frågan var väl "Vilket ljus kör ni med??" inte "Vad tycker ni om de som kör med dimljus??". Men snälla polisen,det såg bara ut som att jag sladdade.! |
|
|
Jesperado: Rallybilar använder helljus. Jag har dock aldrig sett en rallybil i dimma med dimljus. Långloppsbilar inom banracing använder halvljus och helljus. Jag har heller aldrig sett några banracingbilar med dimljus. Dimljus är inget annat än ett menlöst mode. |
|
|
bjoerck: Helljus är väl milt uttryckt om rallybilars fjärrstrålkastare? Dimstrålkastare är definitivt ingen nödvändig del av bilens belysning, därmed inte sagt att det inte är användbart. På en tävlingsbil där vikten prioriteras högt är det föga troligt att man monterar grejer man sällan eller aldrig har nytta av. Motorvärmare är inget krav, men mycket praktiskt på vintern. Innerbackspegel är inget krav, men mycket smidigt att använda. Bakrutetorkare är inget krav, men bra att ha för sikten i regn/snö. Dimstrålkastare är inget krav, men kan vara bra vid dimma/snörök... Osv... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Jag kan sträcka mig till att jämställa dimljusens funktion med en bakspoiler på en vanlig standardbil. Båda fyller ingen, eller marginell, funktion men sitter där för att det är fräckt. :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.