AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.264

Vilket ljus kör du med?

Sida 3 av 9
När det är viktigare att bilen är snygg än att den är laglig så har fåfängan gått för långt. Det är min bestämda åsikt.

En BMW, speciellt av de äldre modellerna, med dimljusen tända ser "raggaraktig" ut enligt mig.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Hatten av för Johan ! Tråden borde nästan stängas där :-). Nu upplever inte jag möten me halv/dim combo som särskilt störande själv men naturligvis är hänsyn i trafiken oerhört viktigt (var själv på väg att gjöra eh helomvändning i en korsning där en mötande farbror blå svänger vänster utan att blinka å jag står stilla som ett fån och trodde fanskapet skulle rakt fram, djävlar vad jag svor !!!) Jag kommer iallafall att dra ner på mitt halv/dim kombinerande och hålla mej till park/dim när det är ljust ute. // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Klockren Johan B!

Det finns alla sorter. Själv tycker jag det ser as-töntigt ut med dimljus, speciellt gamla E34 och E36 med dimljus stora som Volvolampor.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bjoerck: Det går inte generellt att svara på hur lång ljusbilden är, det beror på flera faktorer såsom ljusstyrka, placering och nedvinkling.
Rätt nedvinkling på dimstrålkastare är 20cm/10m. Då kan man ta dimstrålkastarens höjdplacering och räkna på det. Har man lågt placerade dimstrålkastare detyder det att ljusbilden blir max 10 meter...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

De flesta bilar har nog dimljusen placerade ca 30 cm upp. Det ger en ungefärlig räckvidd på 15 m. Stoppsträckan i 30 km/h är 14 m. Vid 50 km/h hinner föraren reagera på fara men ej bromsa inom dimljusets räckvidd. Således bör inte hastigheter över 30 km/h hållas med endast dimljus tända i mörker.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Ja men det är kanske inte så många som kör med dimljus i de situatiomer när det behövs halvljus. Enda gångerna jag kör med dimljus i mörker är när det är halvmörkt och inne i stan där det är god belysning.

Med dimljus får man bredare ljusbild, visserligen närmast bilen men ändå.

//Thorssa
Den breda ljusbilden har du ingen som helst nytta av...

Hade dimljus varit en viktig säkerhetsdetalj så skulle de definitivt varit lagkrav i Sverige. Nu är det snarare tvärtom!
Åker med helljuset på jämt;)
Det är så dåligt så folk tror det är halvljus iaf.

Skämt åsido så är det stearingljus(halvljus) som gäller. Vare sig jag har bilen med dimljus eller den utan.

Stör mig rätt mycket på de som har dimljus på när det är mörkt faktiskt.
I stan på en fredag/lördag är det ok men på landsväg, nej nej.
väx upp Thorssa.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bjoerck: jag citerar dig: "Hade dimljus varit en viktig säkerhetsdetalj så skulle de definitivt varit lagkrav i Sverige. Nu är det snarare tvärtom!"

Det är lite bakvänd logik. Som författningen är skriven är det snarare så att eftersom dimstrålkastarna är tillåtna finns det en mening och ett användningsområde för dom. All "meningslös" form av belysning är förbjuden...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Detta användningsområde är som någon slags varselljus/halvljusersättning vid dagsljusförhållanden, och dom (YTTERST) få gånger dimma eller dylikt gör att halvljuset försämrar din sikt. Då får man ersätta halvljuset med dimljus, aldrig komplettera halvljuset med dimljus.

Man får inte använda det för att det ser tufft ut, eller för att upptäcka saker som är såpass nära att du ändå inte ens kommer hinna trycka på bromsen innan du har kört på dom.

Så, visst. Dom har ett användningsområde. Dock ytterst sällan man har verklig nytta av dom. Och speciellt inte kombinerat med tänt halvljus.

För övrigt skulle jag vilja påstå att man kan använda helljus i dimma. Visst blir vattendropparna upplysta, men så även reflexer, djurögon och liknande. Faktiskt ytterst sällan jag känner mig tvingad att blända av för dimma, trots tre ordentliga extraljus. Dimljusen har jag nog aldrig behövt använda i dimma, vad jag kan minnas. Då går ändå vägen till jobbet längst Klarälven, där det ofta är dimmigt.

Händer dock att jag kombinerar dimljusen med parkeringsljuset vid dagsljus, högra halvljuslampan är så jäkla svår att byta. (Kan nån svara varför alltid den ger sig? Murphys lag, måntro?)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.981
Thorssa
Visst är användningsområdet för dimljus väldigt begränsat men det skiljer sig också lite från bil till bil. På Audi, iallafall de som är några år gamla (vet inte hur deras dimljus är placerade nu) så sitter dimljuset i huvudlyktan så att säga. Förstod nån det där? På fars bil (A8 -95) är halvljuset skrämmande dåligt så det är inget alternativ att köra utan dimljusen tända. Men det är inte så många som förstår att de är tända eftersom de sitter precis bredvid halvljuset, risken för böter är också minimal. Ingen risk för bländning heller, den som blir bländad av den bilen måste ha väldigt känslig syn. Samma sak var det med den S4 -92 som vi hade förut även om det lyset var skapligt.

//Thorssa
BMW Kungen
Jag använder enbart park. på dagen och vid skymning Halvljus/park. och dimljus. Dimljusen har jag på för att inte få en massa kondens och rost i dimljusen + att man ser bättre närmast bilen när man kör sakta runt trottoarkanter och parkerar m.m. Dock sitter mina dimljus och halvljus i sammahöjd på e31:an. Ingen polis märker det. Dock kan de klaga på enbart park. ljus på dagen.

Mvh
/// Kungen
Thorssa skrev: "På fars bil (A8 -95) är halvljuset skrämmande dåligt så det är inget alternativ att köra utan dimljusen tända"

Pröva att använda den motiveringen till en trafikpolis...

Jesperado: Jag ser inte den praktiska nyttan av dimljus och lagstiftningen är sådan att dimljus inte tillåts i mörker. Detta måste tolkas som att belysningsen är undermålig. En belysning som inte får användas i mörker är inte mycket till belysning! Vad jag tidigare menade var att om de främre dimljusen vore en ytterst viktig säkerhetsdetalj vid dimma så skulle det säkert finnas ett påbud för dem vid dåligt väder. Så är inte fallet.

Motorsporten skulle med största sannolikhet annamat dimljus om de hade effekt vid dåliga väderförhållanden. Jag har aldrig någonsin sett ett tävlingsfordon med främre dimljus.
Bmw ludde
-->Dimljus på dagen, halvljus på kvällen.
-Har man dimljus ska man väl använda dem, sen är det en smaksak om det är snyggt eller inte, jag tycker iaf att det är snyggare med dimljus tänt.
-Men låt bli att köra med dimljus på kvällar, bländar mötande trafik, speciellt vid blött väglag.

Urspårad tråd ? ? ? ? =)
Urspårad tråd? Nej. En av få dimljustrådar som inte ballat ur fullständigt. Hittils.
Visa användare
1.981
Thorssa
bjoerck: Om en polis stoppar mig i den bilen för att jag haft dimljus och halvljus kombinerat så betalar jag böterna! Om han är så pass vaken att han fattar att dimljusen är på så ska han inte behöva få någon dålig ursäkt slängd i ansiktet.

//Thorssa
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Jag tycker halvljus + dimljus är snyggast. Därför använder jag det.

Här om dagen åkte jag på motorvägen til gbg. självklart med halvljus o dimljus. Var midt på dagen, men grått o trist. lägger mig i vänstre fil (ingen trafik). j#"¤n i en bil som var klar för skrotning hadde monterat nån lampa (stor rund) på bakenden. I det jag skal köra om slår han på det ljuset!! skulle tro det va 500W strålkastare!! samma skit hadde han montert framme. Tänkte vilken sjuk idiot! någon som vart med om det samma?

/Eivind
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eivind, han tyckte kanske att det var snyggt att tända sin bakre lampa! ;oDDDD

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
NOLL7NOLL
Att ni orkar

Båte moralkärringar och strulputtar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.