AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.266

Vilket ljus kör du med?

Sida 2 av 9
bjoerck; Där har du en poäng, men jag skulle nog inte passa i rakat.

Hänt en gång att jag blivit stoppad av Polisen, körde på kvällen bakom en MC-polis utan att tänka på vilka ljus jag använde (smart). Så han vinkade in mig och frågade om jag hade lånat bilen?
Jag tänker till en stund vad de olika svaren skulle ha för konsekvenser så jag väljer att säga att den är lånad. - Ok, säg till ägaren att inte köra med dimljusen på, hade det varit din bil hade jag bötfällt dig. Och vips var hans BMW borta...

Tur...:)

/Manray/
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Den kanske man kan använda om man blir stoppad! Jag kör också importerad så dte är bara att vrida ett hack men visst är det snyggare också!

//Thorssa
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Jag har en gång kommit undan med att skylla på att jag saknar automatik men genom att ha dimljuset på så lyser en lampa i kombiinstrumentet och då vet jag att jag inte glömt att sätta på ljuset, som en liten påminnelse alltså.
Han köpte det och sa att det är ju klart, dimljus e bättre än inget ljus alls. :-) alla sätt e bra utom dom dåliga // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Th
69
The strongest power
525iA Touring -93
Det är så fruktansvärt onödigt att använda halvljus+dimljus i mörker.
Jag slår alltid på helljusen när jag möter en sådan bil.
Kör med bara dimljus dagtid och eftersom det är eftermonterat så är det en vippströmbrytare kopplad till tändningslåset så jag behöver bara vrida på tändningen för att det ska starta.sen på kvällstid kör jag med halvljus/dimljus alt. helljus/dimljus..
Och jag har ganska långt hår...=)

Men snälla polisen,det såg bara ut som att jag sladdade.!
Visa användare
1.981
Thorssa
The strongest power: Två fel blir ett rätt eller? När jag möter en sådan tönt så slår på helljuset tillbaks! Folk kan väl sköta sitt!?

//Thorssa
Thorssa: Den lättaste lösningen för att slippa bli bländad av "töntar" kvällstid är att stänga av dimljusen. Om andra bilister bländade mig med helljuset så hade jag stängt av mina dimljus. Då slipper mina medtrafikanter irritera sig och jag blir inte bländad. Dessutom elimineras risken att få böter för felaktig belysning.

Dimljuslagen må vara onödig och menlös men ännu menlösare och onödigare är dimljusen. De fyller ingen som helst funktion utan är endast en modenyck från biltillverkarna.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Inte riktigt sagt. Ett bra och rätt inställt dimljus är bra till det det ska användas till...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: Det enda användningsområde som dimljus kan tänkas ha är att agera "positionsljus" dagtid i så svår dimma eller snö att halvljuset bländar föraren. Jag har dock aldrig någonsin blivit bländad av mitt eget halvljus i dimma eller snö. I mörker har inte dimljusen tillräckligt lång ljusbild för att kunna användas utan hjälp av halvljus.

Halvljus fungerar utmärkt även i extrem dimma. Blir dimman värre bör föraren moget överväga att undvika körning.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du aldrig märkt att du får kortare siktsträcka av att ditt eget halvljus reflekteras i dimma eller snörök? Jag upplever det i alla fall ibland, och då är dimstrålkastarna jättebra...

Jeppe

Jag har testat och använda endast dimljus (som lagen föreskriver) i både snö och dimma och inte upplevt det som bättre än halvljus. I mörker är det direkt livsfarligt att bara använda dimljus. Helljus påverkas marknat av snörök och dimma men halvljuset upplever jag inte som jobbigt under motsvarande förhållanden.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Då ska du inte använda dimstrålkastarna såklart. Men jag och dom med mig som tycker att det ger bättre sikt under vissa förhållanden tycker ju inte dom är onödiga...

Jeppe

Visa användare
1.981
Thorssa
Tycker att det är en klar skillnad med och utan dimljus när man kör i mörker med halvljus. Närmast bilen ser man ingenting utan dem och det blir mycket lättare att väja för hål och gropar om man har dimljusen på.

Jag tror att de som påstår att de blir bländade av dimljus+halvljus snackar skit! De behöver ju inte precis möta lyset med blicken! Det är inga problem om man håller blicken längre fram och längs med vägkanten. Inne i stan spelar det absolut ingen roll, där bländar de med bara halvljus minst lika mycket!

//Thorssa
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Thorssa: När ett hål eller ett hinder på vägen kommer så nära bilen att halvljusstrålkastarnas ljusbild passerat det borde du sett det för länge sedan. Att utöka avsökningsområdet och hålla blicken längre fram på vägen är något man lär sig och gör till rutin med åren.

Jeppe

Thorssa: Vid användning av dimljus tillsammans med halvljus i mörker förstör dimljuset fjärrseendet. Detta på grund av att ögat bländas av det starkare ljuset som dimljusen skänker framför bilen. Resultatet blir att halvljuset upplevs som svagare och mörkerseendet blir lidande.

Är det någon som kan svara på hur lång ljusbilden för dimljus är?
Visa användare
1.981
Thorssa
Jesperado: Jo jag vet men jag kommer inte på några egentliga argument annat än att jag tycker det är snyggare =)

//Thorssa
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Om man bara har dimljuset på för att det är snyggare så köper jag inte riktigt det. Man ser det ju aldrig själv och då är det väl mest onödigt eller?
Mina dimljus var inställda och icke bländande men jag tog bort dem till förmån för ett par fjärrljus istället. Dels för att jag inte tycker de hjälper särskilt mycket samt för att det oftare är mörkt än dimma/snörök.
Visa användare
1.981
Thorssa
Det är väl roligare att köra i en snygg, ren bil mm delvis för att andra tycker den är snygg!? Det tycker iallafall jag. Om jag ser en BMW som kör med dimljusen på helt i onödan så tänker inte jag "vilken idiot" (hade varit lite dubbelmoral kanske) utan snarare "snyggt, killen är lite intresserad av vad han kör och hur det ser ut".

//Thorssa
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Själv tycker jag att det är snyggast när helljuset är påslaget, så det använder jag alltid!
Dessutom älskar jag ljudet av min tuta, så den har jag kopplat så att den alltid är påslagen!

Hänsyn i trafiken? Äh, det kan andra syssla med!

;oDDDD

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Johan B> Bingo! :) Tycker mina tre Hella 3000 är skitsnygga tända, speciellt dom där nya ögstarka (värmlänskt för bländande) superduper 100-wattarna.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.