|
Sida 1 av 9
|
|
|---|---|
Maha |
Vilken ljuskombination kör du med på dagtid / kvällstid? Fredag och lördagkvällar är en separat fråga=) |
|
Angeleyes+dim, dygnet runt, året runt! :) /Manray/ |
|
| Vet inte ens om xenonen funkar fortfarande :P | |
|
Halvljus med 4 watts glöd i blinkersglasen(oranga glas)..Använder aldrig dimmljusen. |
|
|
dimljus o parkering, tills ja behöver halv-/hel-ljus för att se... M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
Maha |
Nån som har koll p+å vad lagen säger om lyset? har själv blivit stoppad fleera gånger...=( |
| Åker med halvljus på dagarna och helljus på kvällarna/nätterna när jag pendlar så blir det 5 big knick också så man ser lite! Behövs då man åker en 100 mil varje helg. | |
|
Dimljus får ersätta halvljus under dagtid, fram till skymning inträder. Sen hur folk definierar det (när lyktstolpar tänds, solen går ner etc etc) är upp till dom.. Dock får du aldrig ha dimljus och halvljus samtidigt, enligt lag! Sen gör ju var man som han vill.. Bifogar en länk där ni kan kika om ni är osäkra: Länk --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
Maha |
Tack för det! |
|
Ett enkelt sätt som jag fick höra av en trafikpolis här i staden är att du kan ha dimljusen fram tills du behöver ljusbild. Då ska du slå av dimljusen och tända halvljuset. Tänk bara på att man behöver halvljuset tidigare än vad man tror, och att andra poliser mycket väl kan vara av annan uppfattning :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Maha |
Ska fundera på det där... det är ju i af en polis som har sagt det så! |
| Dimljus och parkeringsljus på dagtid eftersom det är snyggast, och halvljus (utan dimljus) i övrigt. | |
|
parkerings + dimljus .. eller halvljus + dimljus. |
|
|
Sedan jag övergått till xenonljus har jag slutat med p-ljus + dimljus på dagen vilket faktiskt är helt OK på en E36:a. Men xenonen är helt enkelt bäst + att de flesta håller mer åt vägrenen om men kommer o något lågt alternativt brett med xenon ;) Manray: Du kanske ska prova xenonen för snabbare framfart ;) |
|
|
Parkering- och dimljus på dagen, när det blir mörkt så slår man på halvljuset och lämnar dimljuset påslaget. Försöker köra utan halvljus så länge det går, speciellt inne i stan, där har man ingen större användning av det ändå med alla lampor och ljus. //Thorssa |
|
|
Kör som majoriteten ovanför. Park å dim när det e ljust och halv å dim i mörker. Ögontjänare som man e så åker dimljusen av på kvällen om farbor blå skulle komma för nära. Har klarat mej undan med två tillsägelser hittills // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
| Ursäkta frågan, men vad är vitsen med att inte använda halvljus dagtid och istället använda dimljus? På alla BMW:ar jag känner till fungerar inte parkeringsljus/dimljus med ljusautomatik. På nyare modeller måste dessutom dimljusen aktiveras varje gång bilen startas. Håller ni på och fipplar med ljusreglagen varje gång ni startar och stänger av bilen bara för att få dimljusen att lysa tillsammans med parkeringsljusen? Det verkar ju inte klokt... :-) | |
|
CoolBlueM3Coupe; Måste testas! ;) Det "roliga" är att folk verkar tro att angeleyes är halvljus, händer för ofta att mötande trafik blinkar ilsket och ser surt på mig...hobbypoliser. /Manray/ |
|
|
bjoerck; Vitsen är att spara xenonen! ;) Och det stämmer, varje gång fipplas det med reglagegen innan start. Det är väl samma sak som att kamma sig innan man går ut?! :D /Manray/ |
|
|
Bjoerck: Då min kärra e importerad så e den befriad från h-l automatik och dimljuset behöver ej "aktiveras" vid varje start, jag behöver bara vrida ljusknappen ett hack. Vitsen e naturligvis att det ser bättre/tuffare ut. Ja så fåfäng är jag ! Nackdelen är att parkeringsljusen inte värmer lika bra med viss fuktbildning innanför glaset som följd. Då åker halvljusen på för att torka upp :-). Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Manray: Som ett led i mitt taylorristiska tänkande har jag rakat skallen. Allt för att effektivisera. Sparar många sköna minuter varje morgon. Att spara xenonen... Ja, det var ju en anledning till jobbigt extraarbete varje fall. Som en lustig anekdot kan jag berätta om min Alfa Romeo. Den har parkeringsljusen placerade bredvid dimljusen i spoilern fram. Denna placering gör att jag flertalet gånger blivit stoppad av Polisen eftersom de tror att jag kör med dimljus i kombination med halvljus... Paradoxalt nog har alla dessa polisiära ingrepp ledit till att jag numera kör dagtid med parkeringsljus och dimljus! Då lyser det bara i spoilern. (På Alfan behöver jag inte röra ljusreglagen för att parkeringsljus och dimljus skall fungera med automatik. Annars skulle jag aldrig orka) De flesta Poliser brukar dock vara väldigt trevliga och när de insett sitt misstag brukar de snacka Alfa Romeo med mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.