|
|
|
|---|---|
JimLov |
Jag har fått en knäpp idé om att stoppa ner en v12'a i en E30 eller E34'a. Går det överhuvudtaget utan extrema ombyggnationer av motorutrymmet? Går den igenom besiktningen utan att typa om den som amatörbygge e.dyl? Byte av bromsar, dämpare osv ser jag som självklarhet men _om_ man ska ge sig på ett sådant projekt vad bör man tänka på? |
|
i e34 behöver du bara ändra riktning på rören från värmepaketet...annars går det som en dans=) om du ska göra nått sånt se till så att spargrisen är väl tilltagen mvh mrhorsepower Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=) |
|
|
Det är gjort, så det är fullt möjligt. Det finns väldigt små möjligheter att få ett sådant bygge godkänt i Sverige, därmed inte sagt omöjligt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
JimLov |
Jo, den länken har jag kikat in men den är tyskreggad och det var väl ett tag sedan den byggdes så jag tänkte kolla om det var ngn som visste mer exakt på vad som behöver göras. Nu börjar planerna ta form iaf. Rent teoretiskt åtminstone. En M70 motor, ner i en E34 Touring. Nu är det finansieringen som ska ordnas, kolla upp me rexakt vad som gäller för besiktning, om den behöver reggas som ombyggt fordon osv osv. Ni får väl se en 550 Touring på gatorna sommaren 2007 antar jag. ;) |
|
Kul med busiga byggen, låter absolut som ett genom förbatr projekt med en 550it. mest troligt är att du får regga den som ombyggt fordon. Lättast är att ta kontakt med en i din närhet och presentera dina idér, så han kan ge sina synpunkter på det. Rent generelt så tror jag att du får byta förutom motor-låda även bakaxel, bromsar, gärna ombyggd hjulupphängning ( tex hemma gjorda bärarmar i framvagnen eller liknande) men du lär troligen få bygga om en heldel för att få dit v12 ändå. tänk bara på att dom har en effekt begränsning på 15kw/100kg, men bilen lär inte understiga den vikten? |
|
JimLov |
Bromsar kommer nog tas från en M5'a. Fjädring och stötdämpare vet jag inte vad jag ska använda ännu. Tjänstevikten på en 520 Touring ligger på 1550 Kg. Så med 15 Kw/100Kg så får jag ha 311,86 HP i motorn så det klarar jag. Stoppa ner själva motorn ska ju enligt ovan bara att ändra riktning på värmerören. Bara och bara förresten... jag räknar kallt med att det blir problem men det är ju en annan femma. Hittade en motor med dubbla databoxar för 7600 ex moms. Kabelstammen var dock skadad. Är det möjligt att själv dra nya kablar eller är det helgjutet på ngt vis? |
|
nog går det att dra egna kablar....men inte är det kul inte...jag kommer att montera en annan insprutning på min än orginal så det blir ju inga problem.....en anna sak du bör tänka på är att om motorn...är avsedd för automatlåda så kommer den inte att gå nå vidare bra om du monterar en manuell låda på den eftersom den samkör med lådan.....men det är bara att byta boxarna till motor styrningen=/ hursom helst kablar hit o dit....du kommer att få modifiera ditt elsystem i bilen oxå....eftersom kabelstammarna skiljer betydligt mellan motorerna... men skam den som ger sig...det är ju alltid kul med en utmaning mvh mrhorsepower Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=) |
|
|
jmlov du har fått en bild på rören till värmepaketet mvh mrhorsepower Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=) |
|
JimLov |
Så vad är lösningen om man vill ha en manuell låda? Köpa en låda och boxar från en 850? Köra med automatlåda från en 750? Tid har jag gott om (nåja, har ju bara 3 jobb och en familj), pengar är det sämre med (det är tre inte så välbetalda jobb jag har), så att dra kabel kan jag tänka mig. Steg 1 i det här projektet är att få bilen på gatan. Steg 2 är ljud. Steg 3 är finish, motorutrymme, detaljer i det stora hela, lack osv. Som du märker är jag inte ute efter det snabbaste utan mer att ha något som inte många andra har. |
|
jasså....det är ju alltid kul med det ovanliga... men det kostar mer än vad man tror då man väl kommit igång=/ problemet med boxarna..om du lix inte är ute efter en jättesnabb bil så är det ju lika bra att köra med automatlådan om du inte får tag i en 850 motor med manuell låda iof... du får det samtiditgt att låta enkelt bara dra En kabel....hmm jag håller på med min 750 nu som har haft en brand under huven....det är inte få kablar som jag ska dra nya....har kommit upp i fyrtio nu...å fler blir det=/ men skam den som ger sig=) hoppas attdu lyckas med ditt projekt låter ju som en kul ide mvh mrhorsepower Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=) |
|
|
Det här låter ju skithäftigt! Hoppas att du hojtar till när du blir klar med den nån gång i framtiden. Jag hade bara en tanke gällande kraft i förhållande till vikt; om man ändå ska omregistrera den kan man väl lika gärna öka vikten om man vill stoppa i en kraftig motor? Man förändrar ju viktförhållandena genom att kränga i en större motor fram så rent logiskt borde man väl även tillföra extra vikt på bakpartiet? |
|
JimLov |
Mr horsepower3: Jag tror inte för en sekund att det bara är att dra en kabel eller två utan är medveten om att det kommer ta en hel del tid och kräva mer än vad man förbereder sig på, även om man förväntar sig det värsta. Är det inte så när man ska bygga bil? ;) Och det kommer nog bli dyrt, det är jag oxå beredd på, det är därför jag säger att den kommer vara på gatan 2007. *skratt* BoogieElvis: Jag vet inte vad respektive motor väger men antar att det kommer bli tyngre fram. Men som det ser ut nu kommer jag basera den på en touring så då finns det åtminstone lite extravikt bak. Sedan så ska det in basar och slutsteg och dom kommer ju att placeras bak. Inte mycket extra vikt men sammantaget så. 750'n väger ju runt 300Kg, om jag inte minns fel, mer än 520 Touringen så viss prestandaförbättring borde det ju bli. |
|
det skiljer inte så mycket på motorerna i vikt eftersom m70 är i aluminium... mvh mrhorsepower Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.