|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en BMW med skinnklädsel. En del säger att det är klibbigt och varmt på sommaren och kallt på vintern. Vad säger ni som har det? | |
|
Det får väl anses som en korrekt beskrivning. Kylan på vintern kan man man iofs avhjälpa med sitsvärme och klibbet på sommaren om man har ventilerade stolar. Men det är praktiskt att hålla rent......men min personliga favoritklädsel är nog en delskinn,,,men skinn på sidorna och tyg,alcantara eller mocka i dyna och rygg. |
|
| Jag trodde också att skinnklädseln skulle bli besvärande varm på sommaren och kall på vintern - men jag upplever inte några sådana nackdelar. Det blir skinn på stolarna på nästa bil också. | |
|
Håller med om att det är kallt på sommaren men jag vet inte om det är så fraligt på sommaren. Jag har halvskinn på BMW:n, det är perfekt! Stryktåligt där tygklädsel brukar slitas, bra fäste för rumpan och snyggt är det också! //Thorssa |
|
|
Skinn är enligt mig överlägset. På vintern är det kallt OM man inte använder sitsvärmen, men det gör man ju om man har någon. Har man AC på sommaren så är klibbighet inget problem |
|
| Skinn är överlägset! Man sitter skönare i det för man "glider" mer på det och kan lättare rätta till sittställningen. Typ... | |
|
Föredrar helt klart skinn i alla lägen framför tyg. Komfortmässigt så är nog alcantara bäst dock :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Sedan tycker jag att det är en väldigt stor skillnad på skinn och Skinn... Vanligt standard skinn är lackat med "plast" så att det mer liknar galon än läder, medans att anilinskinn inte har detta dvs det andas mycket bättre och har inte alls de egenskaper som framställs ovan, det känns rent av varmt på vintern. //Niclas |
|
|
Jag kan bara hålla med om kommentarerna ovan. Har man en gång köpt en bil med schinn och AC så kommer man alltid att vilja ha en bil med just de två komponenterna. Det är klart att om man parkerat bilen i solen +25 i skuggan och har kortbyxor så blir det hett ;) Har haft svartbil med svart schinn och har blå bil med svart schinn och det har bara varit helt OK. Vintern har jag inte åkt så mycket men stolsvärmen är extremt effektiv så det är inte många sekunder det varit kallt om rumpan ... om man nu åkt ut under den kalla perioden ;) |
|
|
Stolsvärme eller inte, den hjälper inte mot den omedelbara kylan som man känner när man slår ner häcken på skinnsätena, det tar ju ngn minut eller 5 innan värmen kommer igång och då har man redan värmt upp det första isande kalla. Värst är det om jackan drar med sig tröjan upp en bit och man får en glipa mellan byxa och tröja, då är det kallt.... Sommaren var inget problem. Bara man ha AC eller klima. Men det bästa med skinn är ju att bilen håller sig så fräsch, inget tyg som dammar ner instrumentpanel och annat. |
|
| Som CBM3C säger så är det inte direkt skönt att lägga en arm eller ett ben på svart skinn efter att bilen varit parkerad en heldag i solen... :) Men det är ju inte SÅ ofta man är tvungen att parkera mitt i gassande solsken - man kan oftast hitta lite skugga. Och på vintern tycker jag inte att det känns kallare än vanligt tyg, faktiskt. | |
|
Tja vad ska man säga... Kylan bryr jag mig inte så mycket om. Klart det kan vara lite kallt men det får man stå ut med. Fast på sommaren kan det vara förjävligt, har svart skinn...var nere i Kroatien i sommras 40+ i solen...dvs upp mot 60-70 grader inne i bilen. Ibalnd fick jag starta bilen o låta AC-n blåsa på sätena i 5 minuter innan det gick att sätta sig,, annars fick man bra nära brännskador:-) Men det gör inte så myckety, inget går upp mot skinn iaf... *BAWORAK* |
|
|
Stavros: Vad säger du? Använder du det som ett positivt argument? Ojoj, vad är du för en fiskörare? Eller du kanske bara kör fort rakt fram. //Thorssa |
|
|
Tycker att ett välanvänt skinnsäte ser lite skabbigt ur redan efter 2-3 år. Det är väldigt lätt att hålla rent, vilket är ett helsike på vanlig tygklädsel. Tycker inte att det blir för varmt på sommaren eller kallt på vintern, däremot klibbigt på sommaren. |
|
| Thorssa: Det är underbart skönt med skinn! Det är svårt att motivera, men så tycker jag det är! Å inte trillar man av stolen bara för att det går fort i kurvorna! Dra åt bältet ordentligt över höfterna så ska du se att du sitter still! =) | |
|
Jag har skinn i båda mina bilar. Behöver jag beskriva hur det känns att sätta sig i en svart skinnstol när cabben varit parkerad i solen...? Grillränderna i arslet brukar var kvar ända in i Oktober. |
|
stefannorr |
Bor i Luleå där kylan är tuff ibland,men med kupevärmare är de ju inga problem med skinn o samma sommaren med acc.......sen är ju skinn snyggt o läckert o höjer värdet. |
|
Tycker inte argumentet "praktiskt att hålla rent" är speciellt relevant när det gäller skinn eller inte. Inga problem att hålla rent tyg heller. Dom flesta vill ha skinn för att det är snyggt, och "lyxigt". Jag föredrar sportstolar i tyg, så man slipper discojuicen i kallingarna. Skinn är visuellt snyggare. :-) |
|
|
pistolas: Det är ett rent helvete att få bort fläckar på tygklädsel! |
|
|
må vara hänt, men det är ett helvete att få discosmör i kallingarna jämt åxå, kallt på vinter, varmt på sommarn. det är givetvis snyggare med skinn. lättare att sälja bilar med skinn, om man har fungerande A/C vill säga. har i mina ca 30bilar jag ägt aldrig tappat en mjukglass eller hamburgare på inredningen eller stolarna. Är detta vanligt om ej har barn? :-) Är det många med svindyra bilar som INTE lämnar in bilen på rekond en gång per år? Dom får bort allt smuts från tyget. |
|
| Trodde med lädersäten skulle vara varma på sommaren, speciellt när man har shorts på sig. Men det är nästan tvärtom tycker jag. På vintern har man ju värme till stolarna så dom blir varma ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.