AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
956

530i eller 535i? (E34)

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Är lite nyfiken på en E34 med M30 motor, och undrar vad man särskilt ska kolla på desa bilar, kända fel, barnsjukdomar, osv.

Och vilken av dessa är bästa köp? 535:an går ju bättre och är nästan lika snål som 530:n men misstänker att det är svårare att hitta en fräsch samt att de är dyrare i inköp och drift.

Undrar också vad som är vettigt att betala för dessa bilar.

Tack på förhand! :)
He he 535 är mycket kvickare...Fast båda bilarna är mycket trevliga.
Kolla så att de inte är rostiga i dörrarna (nederkant) , under brukar de klara sej mycket fint.
Torkararms mekanismen ska du kolla !! så att de inte glappar för då slår de i motorhuven bla , + att det är dyrt att byta (lämna in) , och vad jag vet ganska bökigt att byta själv (trångt).
Kolla och känn även på framvagnen så att alla sta är ok , annars så kan du få bla obalans och även konstiga ljud när man kör över gupp osv.

Kammen klarar sej bättre än de gamla e-28'orna (konstigt) tycker jag..
Men de grejorna vet du ju hur man kollar.

Kolla även bussningarna i bakvagnen...

Personligen så tycker jag att e-34'orna känns mera gubbig och klumpig att köra än en tex e-28, FAST det är ändå en mycket härlig bil att köra !!

Är du smart så köp en 535 -88 så slipper du de tråkiga (hårda) avgaskraven.....
Ang bensin förbrukningen så är dessa bilar likvärdiga...
Så jag antar att en 535 är mer attraktiv än en 530 , fast 530 modellerna kanske har levt ett mindre "hårt" liv än 535'orna....

För mellan 20-35000 bör du hitta en FIN långmilare...

Billy B-10
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
billy: Tack så mycket! Lärde mig lite nytt där :)

Mer erfarenheter från ägare och insatta mottages tacksamt...
be
21
beaver
520i-89
tjena. som billy sa så kolla bussningarna i bakvagnen verkar vara vardagsmat åtminstone i mina kretsar. när man kör o svänger fram o tillbaks, tycks man känna en benägenhet att bilen svänger med bakvagnen så brukar det vara bussningarna till vaggan bak. inte världens dyraste att byta typ 1700 spänn fast pris på ett ställe i uppsala, men ack ändå så irriterande. e själv sugen på en 535 men det får bli till våren. harvar omkring 520 så länge. lite trött men jäkligt skön att åka. god jul. den e snart här mvh beawer
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Bakvagnsbussningarna som sagt,kamslitage,på 88.orna så kunde låsmekanismen i främst dörrarna fram"skramla"(barnsjukdom som troligtvis allihopa är fixade nu :)).
Sällan problem med den manuella växellådan och även bakaxeln verkar hålla ihop bra OM man kontrollerat att inte packboxarna läckt ett tag(ganska vanligt) och den går utan smörjning.

Kolla oxå om glapp i styrväxeln(kan endast vara att dra åt en mutter i kupén runt själva styraxeln annars KAN det vara lite värre fel med "ojusterbart" slitage =dyrt,om det inte är några andra "leder" som är slut i styrningen vill säga).

Kolla upp så att halvlyset fungerar(kan annars vara LKM-boxen som behöver en lagning,lödning),530i drar MERA bensin och är betydligt "segare" än 535:an så undvik en 530i om den inte är i ett mycket bra skick och har ett bra pris...

Prisspannet(min åsikt :)) ligger väl från 88 på ca 17-20' för ett "halvrisigt" ex till kring 50' för en 535:a i utsökt skick och mest troligt i slutet av tillverkningsperioden...

Du har kanske redan kikat på gamla inlägg?Finns en hel del ang detta spörsmål där också..

Mvh Janne.
be
21
beaver
520i-89
tja janne T. tänkte bara höra appropå dörr lås. mitt skramlar eller vad man ska kalla det. låter som att nåt har släppt iallafall. har inte orkat skruva bort dörrsidan än för att kolla problemet. vad för nåt är det du syftar på gällande låsen? angående styrväxeln, kan man justera den i bilen också? hade oturen att råka ut för både glapp styrväxel o dåliga bussningar i bakvagnen. jätte spännande på spåriga asfaltsvägar över 110km/h med 225 till däck. NOT!!! jäklar vad bilen for över vägen. det sitter ju en juster skruv på styrväxeln också men den var redan justerad till max. inte så dyr att byta om man gör det själv, 1500kr på skroten. lite jobb och däremot mycket svordomar.har en ovana att se ut som man har slagits med en katt när jag skruvar =), rivsår överallt
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

beaver>>BMW bytte ut hela låset vill jag minnas när ägarna påpekade "skrammelljudet" när bilen hade garanti.Vissa kanske varken hörde eller orkade bry sig om att klaga på låsljudet därmed har t.ex du ett problem på din nu.Kan naturligtvis inte säga hundraprocentigt att just ditt missljud ÄR låsmekanismen men ett möjligt fel iaf...

Angående styrväxeln så går ju inte den att justera från kupén. MEN>>> Kontrollera mot torpedväggen på styrstången i kupén...Finns en mutter där( pga delad stång) som brukar kunna lossa en aning,prova att dra åt den en smula.

Mvh Janne.
hade en 535a själv.

bytte kam, portade toppen och matchportade grenrör och insug, monterade sportsystem och öppet filter samt ett chip från Köhler.

detta gav maskin en trevlig karaktär, gick mkt bra, och ljudet går inte att beskriva...

motorn verkar hur stadig som helst bara toppen är renoverad/fräsch, ang låda och bakaxel ska det mkt till innan du knäcker det.

tycker inte ens 530in är att fundera på, skiljer så pass lite i pris.

sikta på mellan 25 - 30,000kr borde du hitta en fin som inte gått så mkt mer än 20k.

allt som allt en bra allround bil, bra prestanda för sin ålder och vikta, går kanonfint på vägen och E34orna är inte alls fula med lite småpill.

rost ska du inte behöva oroa dig så mkt för, dom hade bra skydd, men kolla ändå nogrannt, spec i sparklådorna, dom har en tendens att samla skit innanför och "ruttna" om du har otur.

kolla även att taklucka och sånt funkar, strulade lite på E34orna.

sammt att du inte har missljud i framvagn, eller bakvagn.

motorn ska INTE ticka mkt.. be helst att få starta bilen kall eller iaf ouppvärmd.. dvs inte varmkörd före.

skruva av olje locket när du provat den och kolla att det inte är vit gegga där under, iaf inte onormalt mkt, kolla i expansionskärlet efter oljerester då dessa har en svag topp om bilen gått varm eller liknande.

annars är det inte mkt att säga, kolla kamkedjan så den inte slammrar... kika ner i oljepåfyllningen med en lampa och kolla om du ser kammen, nockarna ska INTE ha nåra som helst vändkanter... utan vara slät och fin.

kanonfin bil om du hittar rätt ex.

eller så gör du som jag gjorde, köp en med slut topp, och trimma på direkten, kostar ungefär som att köpa en fräsch originalare.. iaf en i toppskick.

och som nån ta, ta gärna en 88a som första 535a iaf, så du slipper avgaskraven som är bra mkt hårdare från 89.

lycka till.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.