AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.294

BMW = Billigt?

Visa användare
38
robbeL
320ik -88
Hej på Er!

Jag vill berätta en överaskade och rolig händelse som jag råkade ut för.

För ett par dagar sedan tvärdog min BMW 318 E36 när jag svängde kraftigt till höger. Det startade inte igen. Eftersom jag läst här på forumet att bensinpumpen är en vanlig orsak så började jag leda på skrotar runt om i trakten. De som hade vill ha mellan 1000 och 1200 kronor. (Inklusive nivågivaren).

Mina fasor för att BMW är dyra bilar var på väg att besannas då jag hörde med Tumba Bildelar som ville ha 2363:- för en pump.

"Om dom vill ha 2363 vad kommer BMW att kräva?" funderade jag för mig själv. Med darrande hand ringde jag BMW i Solna. "Den har vi inne. Komplett med nivågivare och packning kostar den ca 1300 kronor." Sa en röst på andra sidan.

Jag tog för givet att han sett fel och åkte dit. När jag fick den i handen, och såg att det var samma, så började jag bli smått iriterad då jag kom att tänka på alla skrotar som ville ha så mycket för de pumpar som gått upp till 23 000 mil!!

När jag sedan rev ur den gamla pumpen såg jag att en kabel lossnat från de stift som den satt i. Efter ett kabelbyte fungerar nu orginalpumen igen.

Man lär sig något nytt varje dag. Vad har ni för uppfattning om prisbild på Era BMW bilar ?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har inte handlat så mycket delar ännu men jag var in och beställde nya spegelglas i förrgår eftersom värmetrådarna har gått av i mina. De gick på 640 kr styck!!! Det tycker jag är j-vligt dyrt!

//Thorssa
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Vissa grejer är dyra, och vissa är billiga! Lister och sånt kan vara dyrt, men motordelar upplever jag som helt ok pris på. Förutom fördelaren till 325 E30...

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Min uppfattning är att skrotar i 9 fall av 10 är ockrare, och att BMW ofta är billigare än exempelvis Mekonomen med reservdelar.

Det lönar sig ALLTID att jämföra priser innan man handlar!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Köpt vattenpump och bussningar vilket jag tycke var billigt hos Bmw däimot lyktglas BOSH tycker jag är alldeles för dyra. Angående bilskrotar så tycker jag att de ta ofta överpriser för rätt mycket. De uppdaterar väl sig dåligt Många utav Bmw`s delar har ju blivit bra mycket billigare på senare år.

Ste
Aldric
Det dom förlorar på att sälja en billig del tar dom igen på timkostnaden om du ber dom montera den åt dig .. :(

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
Jag tror inte att skrotar är dåligt uppdaterade när det gäller sina priser. Däremot är konsumenten det. Denne tror som regel att skroten är billigast och väljer därför att inte kolla vad en ny del kostar.

/Anton
Lambda, BMW orginal = 1450:- + (600:- arb. kost.)
Oljesticka, BMW orginal(best. fr. Tyskland) = 200:- + 650:-(arb.kost.)
Laddning av batteri, volt,watt,ampere tester på batteri, generator m.m, + felsökning på jordaade kablar till, från batteri = 0:- , efter att ha haft bilen inne på labmdasond bytet så har täningen varit på under deras mättester, därmed drogs batteriet ut och BMW fixade de som va fel gratis..de e jäkligt sjysst..

De som kostar e arbetskostnader hos BMW, om man nu inte kan grejja med bilen själv..

Mert: kan du inte byta oljesticka själv??
Mert: "Oljesticka, BMW orginal(best. fr. Tyskland) = 200:- + 650:-(arb.kost.)"

Jag kan göra bytet av oljesticka för endast femhundra spänn! :-)

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Lite lustig prissättning, BMW tar c:a 1200kr/h för verkstaden.
Personligen kan jag byta oljesticka betydligt snabbare...
Men dessa killar byter tydligen lambdan snabbare än stickan.
alltså nu menar jag inte oljestickan..utan själva röret som åker ner i sumpen..svårt o förklara..men själva oljeröret följde med när man drog upp oljestickan så de va som ett hål bara rakt ner i oljan, och när man sköt ner oljeröret sen så skvätte de ut en massa olja, och va den för lång ner tryckt så skvätte de olja under körning då oljan vidgar sig..
hade de bara varit oljestickan så skulle jag också kunnar köra ner en ny :)..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.