AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.138

Nya bildelsbasen vill veta allt (utom skonummer)

Har under många haft god nytta av att söka after delar i bildelsbasen. Det har tyvärr varit lite tidsödande att få reda på priser eftersom man måste ringa till de skrotar som har de delar man behöver.

Sedan en tid kan man dock registrera sig och göra prisförfrågan via mail. Tyvärr avkrävs man en massa uppgifter, som knappast är relevanta, vid registreringen. Har skickat några synpunkter till bildesbasen. Får se om jag får något svar:

"Bildelsbasen är ett utmärkt sätt att hitta delar, i synnerhet om man har en ovanlig bil. Jag har dock tre synpunkter på hur den är utformad idag:

Den nya hemsidan är inte lika stabil som den gamla. Ibland är den nere. Ibland hänger den sig.

Varför kan inte priserna ligga ute direkt som information? Det skulle underlätta både för kunder och skrotar och befrämja konkurrensen. Jag kan förstå att det är olika priser för privatpersoner och verkstäder men ni skulle kunna ha öppna grundpriser och sedan ge rabatt till olika företag. Precis som vanliga reservdelsfirmor gör.

Man kan fortfarande ringa och fråga efter priser - ja men det tar ganska lång tid både för mig och de jag skrotar jag ringer. Om jag i stället vill registrera mig så avkrävs jag en sanslös mängd personliga uppgifter. Har aldrig varit med om maken på något annat ställe! Detta och en minst sagt luddig policy avseende hur uppgifterna kommer att skyddas gör att man trots allt hellre använder telefonen. De skäl ni anger för att ni behöver all den här infon håller inte. Vad är ni egentligen rädda för - att någon obehörig (vem skulle i så fall det vara??) ska få veta vad en del kostar ??"
El
338
ElNiko
325iT-92
Precis!
Tur att det finns folk som du som tar tag i sånna här saker, istället för som jag bara sitta och vara iriterad på det. Hoppas verkligen de tar till sig kritiken och börjar ha med priserna, skulle som du säger; säkert göra en hel del för konkurensen, vilken inte är nåt vidare i dagsläget.
/Niklas
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag är väldigt restrektiv till att lämna ut uppgifter oavsett var dom nu än landar...men bildelsbasens nuffror måste man inte fylla i...dvs man skriver xxx i deras fält bara.
Jag förstår varför skrotarna inte vill sätta ut pris på delarna, dom sammarbetar, samt fundera på hur mycket som går sidan om kassan. Brukar dom ge kvitto?
El
338
ElNiko
325iT-92
Tja... här i Karlstad har en skrot i princip monopol på marknaden, och där är det då inte billigt, och inget går vid sidan av... Sen är det ju smidigt att kunna prisjämför på nätet, eller se om det är värt att reparera eller om man lika gärna kan köpa på skroten..
/Niklas
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det jag menar med sidan av...är att dom inte alltid bokför försäljningen av delen till skattemyndigheten...men därimot tar dom gärna ut fullt pris till kunden.
El
338
ElNiko
325iT-92
Ok, man kanske skulle tipsa Sverker om att kolla upp skrotarna...
/Niklas
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Skrotfirmor tillhör den gamla traditionens företag där bokföringen ligger i byxfickan. Skulle tro att frisörer och skrotfirmor har stor andel svarta pengar.
Sedan att skrotarna har som princip att ta halva nypriset för en kanske 5år gammal del är helt sanslöst. Skulle aldrig köpa något på en skrot.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.