AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
678

ska den dra så mkt soppa?

Ställde tripmätaren sist jag tankade fullt, och har nu kört 18 mil. Den har dragit 30 liter minst sen jag tankade. Ska den dra så mkt soppa? Iofs så gasar man en del hehe, men ändå? Är det rimligt?

Mvh Johan.
Om man kör många småsträckor och dessutom gasar en del så kan ju förbrukningen dra iväg.
Vid körning innan motorn blivit varm drar den ju alltid extra mycket bensin.

Baltimore
Min 535'a drar iaf snuskigt mycket innan den blivit varm, därefter tycker jag det går att köra precis under litern om man bara vill.. Dock åker jag mycket korta sträckor, så mitt snitt ligger tyvärr ganska högt...

Att den verkar dra nästan 2 liter/milen tycker jag dock verkar lite orimligt, har du kollat dom enkla sakerna? Luftfiltret t.ex.?

Min drar ca 1.5-1.7 l/mil dom första kilometrarna, sedan börjar den nöja sig runt 1.2, tills den fått gå i en 10 minuter ungefär, då hamnar nålen på ecomätarn strax under litern om man kör normalt.

Gasar man på är det ju en annan sak dock.. Mina exempel gäller änglakörning :)

// Björn Eriksson
Nope jag har ej kikat luftfiltret.. Det kan man ju göra. Nått mer? Stift kanske.
320-325
lamba? m.m
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Låter väldigt mycket. Men kör du mycket i staden o sällan/aldrig på landsväg kan det nog stämma.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Hej...Hade en sån bil för ngr årsen och den ville ha 1 liter vid bla. körning och ca 0.85 landsvägskörning.Hade alltid motorvärmare i på vintern och det hjälper väldans mycket på en sexa...

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Håller med Dutta. Använder man motorvärmare spar man otroligt mycket bränsle på. Jag har en 525i -90 (M20) och den drar 0,9L/mil på blandad körning. Ganska mycket stadskörning och lagom tung högerfot :-) Tycker din drar lite för mycket. Hur är bilen servad? Har du bytt motorolja och filter? Luftfilter som sagt och tändstift. Har du besiktigat bilen nyligen? Hur var avgasvärdena?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.