|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar på att tona mina tråkiga o-tonade rutor... Knappast nu i vinter men framåt våren. Har tänkt tona alla rutor runtom (fem) och undrar vad som kan vara lagom mörkt. Lite nyfiken på ungefärligt pris me... Tacksam för svar och kanske nån bild! | |
| Du får ju max tona 25% på framrutiorna...om du inte vill plocka bort det varje år. | |
|
Det är tillåtet att tona samtliga rutor med film så länge kravet på ljusgenomsläpp uppfylls (75% för vindruta och 70% för främre sidorutor). Har besiktningsmannen tillgång till ett mätinstrument mäter han och använder resultatet som grund för bedömning. Har han inte tillgång till mätinstrument är det mycket riktigt en bedömning som görs av den enskilde besiktningsmannen. Detta är en förhållandevis enkel sak att bedöma, därför anses det inte behövas mätinstrument på alla stationer. Detta skrev Jesperado i en annan tråd. |
|
|
A-ha... Tackar för givande svar... Bilen besiktades igår ju... Då e de bara att kladda på filmen då... Vad skulle det kosta att lämna in för proffstoning tro? Någon? |
|
|
Kan man inte låte en firma tona bilen, och få ett test protokoll på ljusgenomsläppet? Det kan man väl visa upp vid kontroll/besiktning ? ///Tomten |
|
|
Visst kan du visa upp protokollet, men det hjälper inte! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag har Solarguard True Grey på min bil runt om. 50% ljusgenomsläpp, dvs det ljusaste, är enligt mig ganska lagom eftersom polisen inte orkar bry sig, och besiktningen gick galant. (kanske inte för alla men för mig iaf..) kostar nog ca 2500kr - 3500kr beroende på ställe, kan variera rätt mkt, dessutom är det juh skillnad.. med och "utan" kvitto. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
Läste i någon tråd här att man inte fick ha toning fram eftersom originalrutorna bara släpper igenom 75%. Vet inte om det stämmer, synd isåfall. Det är jäkligt snyggt när det är tonat ända fram! //Thorssa |
|
|
Thorssa: Jeppe (Jesperado) har exakta siffror på ljusgenomsläpp på org. rutor har jag för mig. Om jag inte minns fel så har en org.ruta ca 80-84%. Och att lägga en film som sedan tar ner ljusgenomsläppet till minst 75% är nästintill omöjligt. Även om den sägs vara transperant. Kort sagt och enl. Dr.Steins tidigare inlägg. Film på sidoframrutorna är inte lagligt. Trotts att denna info finns väl inmatat i mitt huvud pga. egen erfarenhet med min fd. 325:a så ska ljus film (ca 50%-ig) monteras runt om så fort 328:a är besiktigad till våren. Sen får man ta konsekvenserna naturligtvis. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Jag blev stoppad förut och då hade jag väldigt ljus toning och jag blev tillsagd att man inte får ha nånting alls på de främre rutorna,,, besiktnings "grabbarna" sa samma sak. Så det e väll från person till person antagligen |
|
|
Självklart är det inte upp till någon enskild person, det är lagtexten man grundar sig på. jag citerar berörda delar av lagtexten: "5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls." "10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta." En "vanlig" toningsfilm är alltså OK så länge kravet på ljusgenomsläpp uppfylls... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.