AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.362

DSC går inte att stänga av!?

Var ute och körde lite med 520:n i snön nu i eftermiddags, och provade då att stänga av DSC:n helt och hållet. Det jag har lärt mig här är att man ska trycka på DSC-knappen en gång först så att lampan tänds, sedan ska man trycka och hålla in den i 5 sekunder eller något åt det hållet. Men istället för att koppla ur sig verkar DSC:n ha låst sig i aktiverat läge, dvs. det händer inget när jag trycker på knappen längre! Provade att stänga av motorn, vänta i 20 sekunder och sedan starta igen, dock utan förbättring. Ska man låta bilen vara avstängd ännu längre, eller är det verkstadsbesök som rekommenderas?

///Masten

ThaMaztr - Fånigast nick på forumet? :)
Detta fenomenet du beskriver fick jag på min 328. Då var de en av bakhjulsgivarna som var defekt.

Angående avaktivering så fungerar det även att efter start bara hålla inne dsc lampan och först få asc av och sen få gul handbromslampa vilket betyder DSC+ASC av.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Hmm, men DSC verkar fortfarande fungera, provade nämligen att sladda lite men lampan blinkade då precis som den ska göra och bilen bromsades in. Det borde väl inte fungera om en av givarna är trasig? Inga andra varningslampor som ABS eller liknande lyser heller, förutom den fördömda oljelampan som lyser gult mest hela tiden... (men det är en annan historia)

Håller tummarna för att den har kurerat sig själv senare ikväll när jag ska ut med den...

///Masten

Jag hade fortfarande Antislir funktion trots att min lampa lös konstant. Precis som du skriver så hängde sig min lampa när jag höll inne knappen. Detta var som sagt en trasig givare..

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Gud gillar mig: Nu fungerar allt som det ska igen :D

///Masten

ma
20
mange73
530ia touring -03
Lyfter en äldre tråd... Jag kan inte stänga av dsc:n på min bil. Ingen lampa som tänds eller lyser när jag trycker på knappen. Den är aktiverad hela tiden, då det inte går att åka på tvären för fem öre... Är det så att antispinnfunktionen tar effekt? Tänkte mer sommartid då det oftast inte behövs antispinn??
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Lyfter denna tråd. Vet att på den E46 320i (2003) jag hade, så kunde man stänga av ASC och DSC i steg. Ett tryck på knappen stängde av ASC och höll min inne knappen så stängde man även av DSC. Både antispinn och handbroms lampam lyser i displayen.

Nu provade jag exakt samma procedur på min E39 525i (2001). Och jag lyckas bara stänga av ASC (antispinn), men inte DSC (antisladd). Går det att stänga av DSC på min bil överhuvudtaget?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ahh, update. Läste mig till att det bara finns ett läge på E39. Så det räcker med ett knapptryck för att stänga av både ASC och DSC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.