AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.534

Tycker ni att era 540 låter gött vid fullt gaspådrag

Sida 1 av 2
320-325
Lite töntig fråga men när man har hört dom amerikanska V8orna när dom drar fullt på båberg ex så låter dom riktigt illa ... inte alls så gött som tex min egen rappa 6a´´klart att det inte går att jämnföra,men en gång så var jag på båberg och såg på en massa rejs med den nya M5 m V8 som drog mot en massa bilar ..hmm visst den lät väl sådär men senare på kvällen
så kom det en M5 3,8l troligtvis lite trimmad den kom från ingenstans och bara drog fullt på rakan med aktern svängade fram o tillbaka på många växlar sen så fick den grepp men då var nästan rakan slut ....MEN DET LJUDET var det värsta jag har hört jag överdriver men mina nackhår reste sej.. efter jag såg den så ville jag bara ha en sån ... vilket ljud ..

men sen när man ser på bränsle förbrukning o service kostnader m.m så är ju en 540 mera driftsäker bil m.m och verkar vara faktiskt mera bensinsnål av det jag har läst.. men kan man på nåt sätt få den att låta bra även på fullgas .. eller gör dom det.. vad tycker ni ?

på crusing o tomgång så är ju en 540 riktigt mysig ..
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag känner (tyvärr) en viss besvikelse över ljudet i en 540. Jag önskar att de kunde "vrooma" lite mer än vad de gör original.
Visst! När man trycker på så är soundet helt underbart inne i kupen men man skulle vilja ha mer "dunk" även vid "crusing" utan att behöva köpa nya "rör"

V12 LeMans
Jag har Remus-slutljuddämpare på min e34 540 , och det låter racigt på fullgas , men inte som Ferraris och Lamborghinis V8 .

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Inget sound slår en rak BMW sexa vid maxvarv ;)

Någon som hört t.ex en E3 3,0 vid fullgasaccelleration,gärna med ett gäng webrar...Mums :)

Mvh Janne.
Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Tycker personligen att det är skönt att det inte låter för mycket.
Det får gärna se snyggt ut men durar det så är det ganska jobbigt att åka långa sträckor

Bmw-boy
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Här kan du höra hur en 540 låter, kommer inte ihåg var jag hittade filerna, men jag har lagt ut dem på nätet nu.

540 med Supersprint avgassystem - Länk

540 med Supersprint avgassystem, utan resonator - Länk

Utan resonator är ljudet helt klart njutbart. (Resonatorn är en ljuddämpande sak som sitter mitt under bilen).
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Hmmm... något som inte funkar med Passagens server, men om man går till - Länk och klickar direkt på filerna så går det.

e39_ss_res.mp3 - Med resonator
e39_ss_nores.mp3 - Utan resonator
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
så här låter min på bromsrullarna hos autokinito

Länk

videokameran har lite svårt att återge ljudet på plats dock....
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
men jösses..*S* låter ju bara lite halv v8 på tomgång påminner mer om en IFA på högvarvet..tror jag ska skaffa en videokamera och göra samma sak med GTO:n så får ni höra hur det ska låta..*asg*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Gör du det. En del behöver lära sig hur ett riktigt gjutjärn låter :))
Men en Ford V8 låter trevligare!!
X5 orna låter riktigt trevlig även original precis lagom.
Avlyssnas säkrast vid de 80 cm höga vägbulorna i de Österliga nejderna i 08.
Självklart får man ju inte förringa 540is "helvetesmaskin":))

///MVH Hasso
Länk
Någon som har en REMUS på sin BMW med V8?

Har kollat lite på REMUS till min X5a nämligen och vill höra hur det låter INNAN jag köper.
2 x 4260kr i Sverige

Länk
Har Ferrita-system hela vägen....låter rätt gött!

/Lazze
Länk
Är du intresserad av Remus så är OCL Brorsson återförsäljare: Länk

/Lazze
Länk
Lasse > Har du något ljud-klipp på hur den låter?
Vad hamnade Ferrita-systemet på?

OCL som jag fått pris av ;)
Nej fel av mig: Länk var det jag fått pris av
johankall: Du har mail.

/Lazze
Länk
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Jag ville ha något lite grymmare än dessa fabrikstillverkade sportsystemen, så jag byggde i våras ett eget helsvetsat system i 2x2,5" från katalysatorerna och bakåt. För att få ner priset något ytterligare (totalkostnad med svetsarbete och delar blev ca 5700 kr) så byggde jag hälften vanlig universal från Simons och en rund ljuddämpare (2x2,5" in/ut), rörböjen in i dämparen och slutrören (2x90mm) från Rakarör. Skitsnyggt och låter som bara f**n så grymt. Rena Race-Camaro rytet.
Ska göra om min gallerisida till nästa sommar då min bil är omdesignad helt på nytt med ett komplett Rieger E-39 M5 spoilerpaket + mer, så får ni se hur allt ser ut.

/Roger W
Hmmm. Jag tycker ju då att en 540 är en sleeper, en komfortvagn. Men en potent sådan. Skulle inte vilja ha något brutalt M5-ljud när man gasar på, ett lite härligt mullrande och man fullkomligt försvinner från de andra på motorväg, det räcker ;) Jag hade därför också velat ha automat i en 540.
Vill man ha mer sportinriktat måste det ju ändå vara M5 som gäller?

/// Olof

Länk
Fanns ju inte någon "M" X5 ;)

När man ger fullgas så vill jag gärna ha lite extra vrål (även om X5:an låter mer än en 540 som orginal).
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
är ganska trött på min goa sång
letar nu efter ett nytt men vi ha ett rostfritt, är det någon som vet vart det går att få tag på ett eller måste man bygga det

Oo=[][]=oO
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.