|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Patand: Jag vill ha antingen en 540ia e34 -94-95, el 528ia E39 -98-. Men är inte direkt villig att betala nästan 20 000 om året i försäkring... plus lånet... // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
| Heinz_Keller: Fina bilar du har på önskelistan. Men 20 000 i försäkring låter inte rimligt... beror ju på vad man har för bonus förståss men jag tror inte en 528ia E39 skulle kosta mig mer än ca 10.000/år. Jag har IF... som bolag. Har du kollat vad det kostar där? | |
|
Offtopic varning här... Det billigaste jag hittade var 17k, helförsäkring på Sockenbolagen. Är ju bara 21 år... betalar 5500, halvförsäkring på audin... 9900 helförs på volvo turbon, så det är inte billigt. // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
| En 528 kan ju omöjligt kosta 17k hos billigaste försäkringsalternativet ? | |
|
Folksam ska ha 18126kr för en 528ia -96 och där hade jag av någon anledning bonusklass 7... kanske inte det billigaste alternativet. Men det enda som jag hade tillgänglig hemma. 540 -94 import. kostade allt från 17 000 till 24 000 per år. Har åldern emot mig helt enkelt... // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
När det ändå pratas om dyra försäkingar... Jag gjorde en offert på nätet hos Folksam gällande halvförsäkring till en E23:a. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg priset: dryga 40k. Helt vrickat... Men så är jag 18 år. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
För att återgå till ämnet... Jag har diffbroms på min 328 och tycker den släpperväldigt lätt på vintern. Jag antar att båda hjulen släpper samtidigt så det känns mera tydligt och abrubt. Jämfört med en bil utan diffbroms som man känner att ett hjul släpper innan bilen börjar gå på sned. Förvisso tycker jag det är rätt OK men tjejen får ju krupp varje gång... =) Jag körde 735iA förr och hade åretruntdäck på. Kelly tror jag. Roligare vinterbil får man leta efter. 100% kontroll och fina bredställ längs smala gator. |
|
cane |
Första vintern med en E36, sämre än jag trodde faktiskt greppmässigt. Dock kör jag pirelli dubbfritt så det kan ju göra sitt till... de är dock superbra i regn, men is/slask är läskigt. |
|
kör på tvären med för tung högerfot och kassa däck, typ :) har regummerade av okänt märke, dubbat, bra med dubb och mönster kvar...e30'in är rätt bra att ha på vintern, lätthanterlig när det skall sladdas och den säger till direkt om det blir halt genom funktionen ABK. E36:an skall jag inte köra på vintern så länge som jag äger den så jag vet inte hur den beter sig... ABK = Automatiskt BakvagnsKast BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
E30 är underbar på vintern (kör dock e36 nu på vintern).... lärde mig den hårdvägen genom att parkera förstabilen (320) på en åker.... e36an är alldeles för snäll på vintern....eller vinterduglig som en del föredrar att kalla det ;) Kör själv Michelin Alpin dubbfritt och upplever det bra här nere i ständiga höstens land (sydsverige), vad kör/föredrar ni själva? /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Bara det inte är för mycket grepp är de bra =) Aldrig dubbat. Jag kör dunlops dubbfria. Inget imponerande grepp alls. Nokia Hakka är nog det bästa. |
|
|
Min 535´89 är kanon på vintern. Kör Good Year 195/65-15 med dubb. Ville ha hakkapelitta (stavning?) som är favvodäcket men av olika anledningar vart det good year denna gång. Kommer fram nästan överallt på tjock is och snö. Man får ta det lite lugnt men vill man kan man köra på kontrollerade ställ nästan hur långt som helst =) Tung motor fram & bakhjulsdrift är superkul på vintern och inte alls så svårkört som det allmänt hävdas. Bara vara lite observant. Skulle nog inte kunna tänka mig en FWD bil igen på vintern, trivs med att kunna köra på ställ och tycker jag har en bättre känsla för hur väglaget är när man känner när det är på g att släppa. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Fler än jag som är nöjd med E34 som vinterbil. Tycker den är helt perfekt på halt före då den aldrig har dumheter för sig utan att man provocerar den, och när man gör det är det alltid med full kontroll. Härligt med långa sladdar. Skitbra bil helt enkelt. Kör nu med dubbade regummerade Elite 195/65-15 men har också provat den med "tyska" HR-klassade Michelin-vinterdäck, karaktären på bilen är densamma oavsett däck men givetvis var fästet ingen höjdare på vintern med den "tyska" uppsättningen. 318´n är så pass ny i min ägo att jag ännu inte hunnit testa den i vinterföre, men med tanke på hur den beter sig på blöt asfalt och på grusväg så kan jag lugnt konstatera att den kommer att bli både skojig och nervslitande i vinter. På denna bil har jag tre st regummerade Master (ett försvann p.g.a. punka) och ett Galaxy i 185/65-14. |
|
|
Har Nokian Hakkepelitta dubbfria och har inga som helst problem.Visst antispinn lampan blinkar febrilt vid pådrag men man sladdar inte. janne34 |
|
|
Har nu köpt nya Goodyear Ultra Grip dubbade och kan säga att det är en helt ny bil! Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
| Kör på Nokian NRW och kan inte rekommendera dem till annat en asfalt. Problem vid alla isiga utfarter. Annars härlig bil. | |
Aldric |
På is'n har jag Michelin Maxi Ice 2, och dom är nog dom mest fantastiska dubbfria däck jag någonsin testat. Bilen är ju lite lätt bak, underhållande med inte så kul om man bara måste nånstans. IX'n är utrustad med nåt Snowmaster eller va sjutton däcken hette, höll på att skratta ihjäl mig när jag såg dom första gången men sen när jag fick testat dom blev det annat ljud i skällan, det enda som kanske inte gör alltför bra är driver framåt, men vad spelar det för roll när man åker 4WD. Stoppa bilen + styrning/kontroll vid sladd gör dom alldeles utmärkt. Så jag märker väl inte heller så mycket av att det är halt ute ... |
| vet inte vad däcken heter, men de e de närmaste spikdäck man kan komma på laglig väg :) ser ut som crossdäck, men de inte mkt fäste i dom när man trycker på iaf... | |
| Underbart att köra nu när det snöat. Antislirlampan blinkar av och till men bilen går dit den ska. | |
| Första vintern med E39 och ASC...går hur bra som helst. Dubbfria Nokian 235/45-17 gör sitt jobb perfekt hittills trots diverse "synpunkter" på dimensionsvalet från några!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.