AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.279

Hur är era bilar att köra nu när det är vinter?

Sida 2 av 4
Kör med dubbade Kumho Izen KW11 (205/65 R15) för andra säsongen. Greppar marginellt bättre än sommardäcken (Michelin Pilot HX 225/55 R16)... :| Körde tidigare Citroën XM Turbo med Nokian Hakkapeliitta 2 195/65 R15, den gick som tåget även när däcken var fyra år gamla!

///Masten

ThaMaztr - Fånigast nick på forumet? :)
Patrik Nilsson:

"Vad fasiken är DSC å sånt kinesiska, behöver inte sånt krafs, har ju insidan av huvet kvar?!! =D"

Så sa jag också innan jag hade kört en vintersäsong med bra vinterdäck och ASC+t. ASC+t är inte ett system som friskriver föraren vid en olycka (jag lovar det håller aldrig i rätten...). Däremot är det ett underbart komplement till bra vinterdäck och sunt förnuft. ASC+t är den största enskilda revolutionen för BMW. Skillnaderna att köra en bil med ASC+t och en utan är milsvid vintertid.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Kan bara hålla med bjoerk. Har ASC+T på min 323:a och tillsammans med friska friktionsdäck fr Dunlop och automatlådan så känns det mycket tryggt.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Ca
16
Callimero
X5 3.0i -05
325 Ci Cab -04
Jag kör med lite smalare (245) dubbfria 17' Michelin på vintern (285/255x19' Bridgestone sommar). Det går som på räls med DSC och fyrhjulsdrift, även branta backar med 20-30 cm nysnö går utan hjulspinn. Upplever det närmast som svårt att provocera fram sladd.

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
snö! i Göteborg? :))

Mvh, Steaman

Ganska lika som DaMaztr, jag kör med dubbade Kumho Izen KW11 (205/55 R16) för andra säsongen. Skitdäck på en underbar bil. Tror att de åker i sopcontainern väldigt snart...
ASC får såklart jobba, men det beror ju på att man är van att gasa :-D

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kör på Michelin Ivalo 185/65 R15 dubbat och ASC+T får jobba rätt friskt när man trycker på. Kör man lugnt så är det som att köra mitt i sommaren dock. Allra roligast blir det när man kopplar ur ASC+T, jäklar vad brett man kan köra!

//Thorssa
Kör med dubbade 175x?x14. Tycker det är ett helvete ibland att komma fram. Dock är däcken ganska slitna. Men hur är E28 på vintern? Vill som veta, det kanske inte blir så mycket bättre med nya däck.
Ganska stor skillnad dock med last bak.

Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
E28 är hur fina som helst på vintern. Bra kontroll och lättkört. kan åka kontrollerat med sladd hur länge som helst.
Skillnaden på gammal och nya däck är milsvid på alla bilar. Ha bra däck så har du dubbla körglädjen på vintern.
Med bra vinterdäck på snöföre har du nästan bättre fäste än på sommaren när det regnar.
Ok, tack. Tror det blir att införskaffa nya däck då. Håller med annars att den är rolig att köra även på vintern.

Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tycker min 535 är underbar nu på vintern, man känner att man så gott som alltid har full kontroll på bilen även om man leker lite.
Fattar inte de som säger att bakhjulsdrivet inte går att köra på vintern!

Jag kör på 195/65-15 odubbat.

///
Nicke
El
338
ElNiko
325iT-92
Exakt Nicke! Det är ju underbart, vist, det är skoj med framkrafsare också, men det är ändå inte samma sak.. Kör med odubbade Hakka 185/65-15 (följde med bilen) funkar utmärkt, har ju iofs lite mer vikt över bakhjulen då jag har en touring, sen skadar det ju inte med den standard monterade diffbromsen : ) Driver fint ut ur kurvorna...
/Niklas
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ja diffbroms är det på min med, skulle vara kul att prova köra utan få se om det skulle vara någon skillnad...

///
Nicke
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Säger som haglund; 4WD och helt nya hakka4. Halkan märks inte :) Men nog är det lätt att bli övermodig, men det är ruskigt kul att kunna åka ifrån allt vid rödljusen, 140 hästar till trots! :-))

Längtar tills isen lägger sig på sjön, då kopplas diffspärren in, då jävlar ska det åkas!! :))

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
förlåt, "hangaround" ska det vara...

// Erik

----
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Heinz Keller: vad är det för BMW som har 140Hk och 4-hjulsdrift??? En 318iS 4WD eller? Finns sådant?
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Manray: Hur kan du ha en 530i utan DSC? Är inte DSC standard på 530i -01? Jag har en 520iT -02 och har DSC trodde det var standard. Men det kanske ingår i något av paketen (komfort och business) som jag har? Eller är det årsmodellen som skiljer oss åt? Farsan har en 523iT -00 den har "bara" ASC+T.

Faktum är att jag första gången jag körde på riktig vinterväg (i dalarna på väg på skidsemester) med DCS (hade tidigare en -94 520i utan ASC) tyckte det var läskigt när den stoppade mina sladdar... jag är ju van att köra med kontrolerad sladd genom kurvorna när framhjulen hasar...
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
patand,
jag har ingen BMW... läs min info... ;)

// Erik

----
Patand: DSC blev standard först -02 på alla svensksålda bmw modeller.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Heinz_keller: Ok... där ser man. För dyrt med BMW skriver du, vad för storlek vill du ha på den då? En 5-serie e34 har inte höga kostnader speciellt inte om du väljer en 518i. Tror inte det blir dyrare än att åka Audin, kanske inte den prestanda du vill ha iof...

Wendtan: Ok, där ser man. Tack för infon! Appropå sådant, vore det inte bra om det i modellguiden fanns en länk till vad som var standard ett visst år?! Tror många skulle ha glädje av det när de söker bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.