AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.278

Hur är era bilar att köra nu när det är vinter?

Sida 1 av 4
...med min är det ett helvete! :) Sunkiga Michelin Ivalo på 205/55-16 med dubb ger inget grepp alls. Trycker man bara på lite i svängarna så åker man på bredaste ställ någonsin, känns som att bilen väger 1 ton mindre!

Kan vara riktigt skoj, men blir jobbigt i längden. Hur upplever ni era bilar på vinterväglag?

Kör försiktigt! ;)

/Manray/
Jag har året runt däck(följde med bilen) som jag enbart använder på vintern, men de är inte mycket till grepp.
Helt underbart, själv har jag några billiga dubbfria däck "dacapo" dom har varit skitbra, men sen ska väl sägas att jag fullkomligt älskar automatväxel på vintern, det segar sig fram ganska bra.
Jag åker på 225/45/17 Michelin Maxi ice och måste säga att jag är nöjd med komforten samt greppet. Okej att DSC arbetar är man börjar provocera bilen lite, men de är inte något som stör vid normal körning. Detta är det absolut bästa dubbfria vinterdäck jag nånsin kört på. Greppet på snö är väldigt bra.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Kör med Kumho dubbdäck, funkar bara bra hittills iaf.. men man får ju vara lite försiktig med gasen. :)

- G -
För de som inte redan köpt vinterdäck kan jag rekommendera Gislaved Soft Frost(odubbade). Ännu bättre än förra säsongens vinnare Nokian. (dimension 205x55-16").
Nokian Hakkapelitta 175/65/14.

Helt underbart, och kul med ställ :) Men jag hade nog inte gett mig ut på långresa i snö med bilen, hade nog frestat på sinnena.

Längtar efter snön!!!!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Te
29
Techneck
530D F10
Jag kör på dubbfritt, Dunlop Winter Sport 18". Funkar finfint. Har dock inte provat i riktigt vinterväglag än. DSC är en underbar uppfinning!

Ni verkar ändå ha hyffsat grepp! :) Mina gamla dubbfria var mycket bättre, Nokian Hakkapelitta (kommer ej ihåg modell), tills de blev sönderskurna på en parkering i skärholmen :(

Nu ångrar man att DSC inte valdes till!

/Manray/
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Fyrhjulsdrift och flångnya Hakka 4:or. Har inte märkt av nån halka :D

Sex på alla fyra, roligast så!
har några courier snowfox-sulor i dimension 185/65-15 på kärran, lite slitna, men äh vafan gör det man tar sig fram. visso kan det gå lite brett ibland men då är det gasen som golvas på en låg växel i korsningar o dylikt.
Vad fasiken är DSC å sånt kinesiska, behöver inte sånt krafs, har ju insidan av huvet kvar?!! =D

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Tycker min 320 känns hur bra som helst på sina 185/65-14 friktionsdäck. Krävs en hel del provokation för att nåt drastiskt ska hända.
Kör dock rätt lugnt nu när det e vått ute, och kommer väl köra ännu mer försiktigt när snö, is osv kommer.
Fortkörning ägnar jag mig mest åt då det är rätt körförhållanden, dvs på sommarhalvåret.
Kan väl dock tänkas bli lite lek på avlägsna tomma områden då snön kommer ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag kör med Nokian Hakka 2 (dubbad) andra året i rad. Mycket nöjd, gjort några långa fresor, bland annat till Åre, helt ok grepp med tanke på effektuttaget. Enda plumpen är att man tappar dubbar fort eftersom antispinn saknas. Man får köra med huvudet och inte med... :)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Jag kör Good Year UG 400. 205:or på 16 tumsfälg.
Funkar hur bra som helst. Har endast ASC+T men känner inget stort behov av DSC. ASC+T tillåter ju en del lek innan den lägger sig i.

/Kalle
Åker runt med Goodyear UG300 175or på 14" fälg, och jag kan säga att körningen är minst sagt underhållande. Men i övrigt om jag vill köra snällt så går det hur bra som helst.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
205/50-17, Kumho friktionsdäck (minns inte modellnamn).

Är nöjd med greppet, men är också tacksam för ASCn...

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag brukar säga att ju bättre bil man har desto större är försämringen då man skiftar från sommardäck till vinterdäck.
Kör på Nokia Hakka 4 205/50-17. De fungerar mycket bra på vinterväglag, men på torr asfalt är ju greppet och uppförandet långt från det sommardäcken ger.
DSC:n arbetar ju nästan för jämnan. Växlar jag ner till 4:an på motorväg och gasar fullt går DSC:n in och stryper. På 5:an kan det gå att ge fullt på torr asfalt utan att DSC går in.
I kurvor blir det ju inte särskilt mycket G-krafter med vinterdäcken på, inte heller vid inbromsning.
Så tyvärr, det är väl bara att stå ut tre månader till och sedan lägga på riktiga däck.
Det låter kanske negativt, men jag är ändå nöjd med mina Hakka 4. Så här års är det greppet på snö och is som behövs. Det övriga för jag avstå från ett tag.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bra vinterbil med nya mikrofilter, 225/55-16 Nokian friktion, bränslevärmare med minicall, ASC och den underbara värmen i ratten. Skulle snödjupet bli för stort återstår bara att lämna den i garaget till förmån för vår Landrover Discovery med dubbdäck!

KP: hur vet du att "ASC+T tillåter ju en del lek innan den lägger sig i"? ASC:n börjar med att bromsa det spinnade hjulet. Först när det inte räcker så tänds ASC-lampan och signaler går till motorstyrningen att strypa motoreffekten. Jag misstänker att du kör mycket med bakbromsarna! :-))

Mvh, Steaman

Steaman: Om du tittat på en video där en bil med asc eller dsc (antislirfunktionen är samma) provoceras ut ur en sväng så kommer du se hur visst släpp tillåts innan systemet börjar arbeta.

Bmw har med flit gjort så för att inte få ett system som inte dödar körglädjen helt med asc inkopplat

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det jag menar är att det är svårt att veta när ASC:n ingriper eftersom man inte får en indikering innan ASC:n börjar minska motoreffekten. Varför titta på en video när jag har tillgång till "the real stuff"! :-))

Mvh, Steaman

H&
126
H&M
645ci -04
För mycket effekt och föt lite koll bakom ratten =)

Äger en numera kortad M coupé
Mvh Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.